Innetäcken till små hästar?

Sv: Innetäcken till små hästar?

Rikkan skrev:
Läser du alla hennes inlägg så borde det väl vara enkelt att förstå varför hon ska ha ett täcke till hästen på natten.

Det är väl bara vilda hästar som behöver känna till begreppet "överleva"?
Detta är ingen vildhäst.
Tama husdjur lever, och har sina ägare som tar ansvar över dom, viss skillnad, anser jag.
Att låta sin häst stå blöt under natten är väl ändå inget man vill göra frivilligt om man har något förstånd?

Jag förstår väldigt väl varför i hennes fall som jag också beskrev att jag inte kände till bakgrunden.

Jag förstår även att det är skillnad på vildhäst/tamhäst. Men jag skulle själv vilja att mitt föl/unghäst skulle bygga upp ett starkt immunförsvar som skyddar det mot sjukdomar av alla möjliga slag. Vi har för övrigt en 1,5 årigt halvblod i stallet som går otäckad för att bygga upp en bra päls till skydd. Däremot när han blir äldre så åker antagligen täcke på för då har han ändå satt grunden.

Just denne lille krabat är ju från början svag. Varför försvaga den svage??? Immunförsvaret blir kappast starkare av det.

Jag följer evis resonemang till fullo. Hade gjort samma sak själv, tills hästen fått en mer normal päls, ser liksom inga andra alternativ.

Men nu förstår jag ändå inte ditt resonemang...du försvagar ju inte hästen genom att härda den.

Som jag tidigare sagt så är just detta fallet specifikt. I allmänhet så anser jag fortfarande som många andra att man inte bör täcka ett föl/unghäst om det inte är totalt extrema förhållanden osm snöstorm eller liknande. Då kan de förvisso gå in en runda.

Förstår du nu vad jag menar?

Och vad har dina resonemang med evis fråga att göra?
Det är något som jag inte fattar.
Hon funderar på ett täcke till sin häst på grund av en speciell anledning.

Begreppet "du försvagar inte hästen genom att härda den", och dina åsikter tycker jag hör hemma i en egen tråd, så jag tänker inte gå in på det här.
;)

Okej, men du behöver inte vara otrevlig för att jag inte tycker som du. Det är väldigt tråkigt och väldigt vanligt här på buke.

Jag har ingen avsikt att vara otrevlig mot dig. Det är du som väljer att tolka mig som otrevlig.
Hur trevlig är du själv? Hur kan du vara säker på att din bedömning är objektiv? Har du tänkt på det??
Jag har inte dömt dig, och kommer heller inte att göra det. Jag blandar inte in känslor bara för att folk tycker annorlunda än mig.
Jag försöker tala om för dig att evis skapade denna tråd för att hon hade en fråga om täcke till liten häst.

Tråden ligger under "Utrustning" och om du vill ventilera dina åsikter om huruvida unghästar ska "härdas" och vad du anser om att ha täcken på unghästar, så föreslår jag att du gör det i en egen tråd på "Hästvård".
Kanske blir det mindre tråkigt för dig att diskutera dessa ämnen i det forum där dom hör hemma? Där andra även vill prata om detta, istället för att försöka få respons i ett forum där andra pratar om utrustning, tyger och färger på täcken?

Och kanske inser du att buke är precis vad man själv vill att det ska vara? Därför att det man läser behöver inte vara en personlig förolämpning, om man inte vill det. ;)

I värstafall: köp ett ulltäcke i fin färg och tvätta det (på 40 grader?) så att det krymper och passar den lille. :)

Trollets täcke är 85cm hmm nee...95 kanske det är... :rofl: jag vet inte, ska kolla upp det om jag kommer ihåg!:idea:

Ja du har klargjort din åsikt...
Jag ser inte din åsikt som en personlig förolämpning. Jag själv försöker alltid hålla en så respektfull attityd som möjligt och hoppas jag uppfyller det. Det jag reagerade på var dina starka inlägg som jag anser innhåller en negativ klang.

I mitt första inlägg ville jag bara ge trådskaparen en uppmaning(en tanke). Jag skrev att man ska tänka lite på konsekvenserna innan man täckar en fölis/unghäst. Jag skrev även att det givetvis är olika förutsättningar och att trådskaparen hade ett extremt fall. Jag ville bara poängtera vad så många andra också anser att föl/unghästar bör gå otäckade så mycket som möjligt.

Nå - det är som att kasta sten i glashus.
Jag har dem otäckade när de går ute - för där har de inga problem med att gå otäckade. Både kallblodsfölet och russfölet har en bra päls som motstår snö jättefint (som jag skrev tidigare i tråden, snön lägger sej ovanpå som ett tjockt "isolerande" lager), och ingen av dem verkar frysa "någonsin" (har aldrig sett varken kblfölet eller russfölet skaka till exempel - även när de varit ute i ruskigt väder). Så visst håller jag med dej till viss del.

Problemet är att du hoppar på fel människa ;) - hade jag varit sådan som täckar unghästar i tid och otid (i onödan) så hade jag väl köpt ett utetäcke....
Men jag vill gärna de ska få gå utan täcke ute i hagen, delvis för att de bra ska komma in i "rutinerna" när det gäller fällning och pälssättning (jag inbillar mej att de lättare gör det när man låter pälsen vara "i fred"), dels för att jag tror att huden och pälsen mår bra av att luftas ordentligt utomhus, dels på grund av att de ska ta upp solens strålar (A-vitaminer) i hela sin päls, och ja dels för att jag väl kanske tror att de ska bli fryslortar ifall jag täckar dem alldeles "i onödan".

Men nu har jag inga vildhästar utan tamhästar och jag vill gärna ta in mina föl om nätterna. (dels på grund av hanteringsrutiner och dels på grund av att jag faktiskt tror att de växer bättre när de kan sova ordentligt, med torr bädd) Och som jag beskrev - med den tjocka pälsen så torkar de helt enkelt inte ordentligt, snön smälter och de blir blöta/genomblöta. Att låta honom stå stilla instängd i sin box, kall in på huden, är knappast "naturligt" eller härdande för honom. Det är väl snarare som att tigga om lunginflammationer - och en sådan skulle ju i värsta fall ta död på honom eller försvaga honom rejält, med luftvägsbekymmer resten av livet...

Jag tror helt enkelt inte riktigt på devisen "Det som inte dödar, härdar" i alla lägen.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 202
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 427
Senast: Edla
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 617
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka