Inpassning av hackamore

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tooveee
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 5 460
T

Tooveee

Hur vet man hur hårt man ska spänna hackamore? Är det 45graders vinkel som gäller eller?
För jag har köpt ett hackamore(utan kedja) men det känns som om det sitter för hårt hela tiden oavsett vilket hål jag tar. :crazy:

Sv: Inpassning av hackamore

japp, 45 grader gäller även för hackamore :)

utan kedja - menar du då att det sitter en vanlig rem där istället eller att hacket helt saknar den delen som går under hakan på hästen? :confused:

kedja, sporrem, snokrem, curb... du väljer själv va din häst trivs med under hakan.
Du spänner så pass hår att det max blir 45 graders vindel. bättre att ha ordentligt med ludd och spänna hårt.

Nosstycket skall sitta högt upp. tänk så högt det går, så kommer det nog bli bra. FOlk sätter oftast för lågt ned.

japp, 45 grader gäller även för hackamore :)

utan kedja - menar du då att det sitter en vanlig rem där istället eller att hacket helt saknar den delen som går under hakan på hästen? :confused:

Okej men jag är mest orolig för att spänna för hårt så att hon inte får nån eftergift!

Det sitter en vanlig läderrem där istället.

Remmis: Hur högt upp bör det sitta? På ett ungefär. Vad jag har förstått ska nosgrimman sitta ca 2fingrar under ganaschen gäller det samma för hackamore också eller?

det ska sitta så högt upp som det går utan att det skaver på kindbenen när du tar i tyglarna och skänkeln vinklas

Jag kan citera mig själv från en annan tråd (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=13327082#post13327082). Detta handlade dock om hur kedjan på ett jaktkandar skulle spännas men sprincipen är ju densamma även för hackamore :). Det fetmarkerade har jag lagt till nu för att det ska bli mer lättöversättligt till hackamore

Kindkedjan ska spännas så att du bara kan vinkla själva skänkeln på bettet 45grader från munnen på hästen eller ursprungsläget där skänkeln ligger när tygeln hänger helt lös. På bilden ligger skänkeln på bettet i linje med hästens mungipa (blå linje). När du drar båda tyglarna bakåt ska skänkeln inte kunna komma längre än till 45 graders vinkel från ursprungsläget (röd linje = 45 grader, grön linje =90 grader). Kan du dra bettet så vinkeln blir större än 45 grader så har du spännt kedjan för löst.

Bild085.jpg

Många tycker att det känns fel att spänna kedjan så hårt, i tron att bettet bli skarpare eller "elakare" då, men kedjan är delvis till för att man helt enkelt inte ska kunna dra för långt så att bettet roterar i munnen. Det är också delvis därför pessoat inte är något vidare, det saknar kindkedja och det finns således inget som tar stopp, man kan dra det hur långt som helst.

Hoppas det var till lite hjälp iaf :)

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 116
Senast: Badger
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
929
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka