Inreda altan, uterum... hjälp?

Mammadutt

Trådstartare
15437472.jpg

15437471.jpg

Möblerna på bild är inte våra... det enda vi har förrutom en massa gamla slitna möbler är denna grupp med svarta dynor till:
790075_d.jpg


Som ni ser är det stor yta och jag vet inte hur jag ska få till den. Vi ska bygga ett "soldäck" typ där stenplattorna är på bild två, så vi ska kunna ha grill + 2 solstolar. Och så någon "sittgrupp" inne i "grottan" som vi kallar ytan som är mellan uterum och relax (blir asvarmt där).

Men vad sjutton ska man ha i inglasade delen? Finns det någon form av stoooor soffa som tål solljus? Vad ska man sätta in där för att få mys och hemtrevligt? Kattklätterträdet ska ut dit för katternas skull men altanen är typ 36kvm och det ryms hur mkt som helst.

Tips???
 
Sv: Inreda altan, uterum... hjälp?

Åhhh- jag blir verkligen avundsjuk på ditt stora fina uterum...

Nu har jag inte kollat länken el programmet men tycker att det låter som en toppenide med matplats och relaxavdelning för sig.

Vad får projektet kosta? Lite lättare att ge förslag på möbler... Kanske inte på öret men om det ska vara billigt, normalt eller exlusivt...

Lite panelgardiner för färgens skull kanske? O lite kuddar....
Möblemanget du har är ju väldigt fint så där hade jag inte gjort ngt.
 
Sv: Inreda altan, uterum... hjälp?

Ohhh my god va snyggt det där var! Dom där MEGAblomkrukorna på ute-delen var ju bara så häftiga!

Jag vill få altanen mysig och ombonad, men jag tycker det är så svårt få till det, funderar om jag ska måla om de gamla sittgrupperna jag har och försöka mig på att sy om tyget på sittdynorna (fuuula) bara det att jag knappt kan trä sysmaskinen :angel: Sist jag sydde då var jag höggravid och höll på att kasta ut maskin genom balkongen av ilska :devil:

De enda i möbelväg som är snyggt är alltså nya matgruppen med svarta dynor. Resten är inte så passande... men lite målarfärg kanske kan lösa det problemet? Hmmm... Jag funderar om man skulle skaffa andra jalusier/hissgardiner.... såna där vertikala persienner (vad heter dom?) eller ska man kanske sätta någon form av skena och massa gardiner (fast hur sjutton skyddar man det från att inte solblekas så mkt?)

Jag hade behövt ett inredningsproffs verkligen *fniss*

Vi är mkt ute på altanen på sommaren äter alla måltider där om vädret tillåter, spelar kort om kvällarna, ser tv, läser, myser, vilar siesta... ja så det är ju ett rum vi verkligen vill ha fint...

EmelieR: Det får väl kosta vad det vill om det känns rätt så känns det rätt.... fast massa tyger som solbleks och måste bytas varje år kanske inte känns så ekonomiskt. Hmmm.... Vad ska man ha för typ av mattor, "bambu"-liknande? Tror jysk och ikea ha billiga sånna, funkar dom tro?

Usch kom på att snart måste jag putsa alla fönster :rofl: Det är nog enda nackdelen med uterum... som f.ö var orsaken till att vi ens tittade på detta hus (mitt enda riktiga krav vid husköpet hehe)
 
Sv: Inreda altan, uterum... hjälp?

Lamellgardiner heter dom som går på andra hålet... Jysk brukar ha- säkert ikea me eller??
Vi har en blomsteraffär i stan som säljer alla de detaljerna som var med på tv4projektet...

Jag hade nog också tittat lite på en soffa som deras- fast i hörnmodell. Det brukar ju vara helt fyrkantiga kuddar så det kan ju inte vara så svårt att byta om det solbleks. Man kanske kan ha något över eller stänga lamellerna när man inte är där.

Jag tycker det låter supermysigt med en spel och lekhörna nere vid och sen matbordet vid utgågen. Förutsatt att öppningen ut inte är precis tvärtom från huset...
 
Sv: Inreda altan, uterum... hjälp?

Vilket underbart uterum!!!
Nu blev jag avundsjuk :p

Jag tycker att ni ska ha mycket mer grönt därinne!
Få in naturen.
Hellre ett gäng stora krukor än många små och tänk på att de ska vara stora och djupa på en så varm plats, annars får ni vattna jämt. Dessutom försvinner små krukor på en så stor yta. Stora ljuslyktor som står på golvet eller hänger i fönster, kanske ett gäng (vita) pelargoner, de tål värme bra. Åk till någon handelsträdgård och låt dig inspireras.

Det är ju perfekt att odla lite ätbart härinne också, kanske tomatplantor (om man orkar med att de luktar ganska mycket), örter etc eller ha lite medelhavsstil med terracottakrukor och citrusträd, olivträd etc.

Jag hade inte satt upp panelgardiner eftersom de är ganska raka och strika och det här är en stor yta med raka linjer på nåt sätt, jag tycker det behövs nåt "mjukt" men ändå ljust, några tunna vita gardiner kanske, på några ställen i rummet? Sätt upp en lång "gardinlina" högt upp så kan du dra gardinerna hit och dit som du vill.

Möblera luftigt. Det får förstås plats mycket i det rummet, men en myshörna kanske med soffa som du skrev och en mathörna räcker, det är snyggt när det inte står möbler överallt.

Är det ett rum för katterna med så hade jag satt upp några hyllor likt fönsterbräden men inrett som katthyllor där de kan ligga och spana ut. Det låter så härligt ert rum, där ni umgås och spenderar mycket tid tillsammans!
:bow:

Lite länkar för inspiration;

http://spetsochsnor.blogspot.com/2007/09/frrdsrensning.html

http://mittlivplandet.blogspot.com/search/label/uterum

Tips på växter till varma uterum

Boktips -Uterummet, hemmets gröna oas

Ett modernare uterum

Ett till uterum

Hittade en lista med massa länkar till bilder på uterum!

Ja, det finns mycket inspiration att finna på internet!
Åh jag vill också inreda ett uterum :bump:
Berätta gärna hur det blev sen!
 
Sv: Inreda altan, uterum... hjälp?

ohhh tack för alla tips... bara ett problem.... våra katter... dom äter allt grönt som inte är giftigt :rofl: Inne får vi bara ha plastblommor, svärmorstungor och garderobsblommor kvar :angel: Får sitta med blomsprutan och uppfostra dom hela sommaren kanske :idea:

Har hittat en "ful" (brun) gammal retro soffa på blocket vi ska ringa på, men den säljs nog idag om vi inte hinner knipa den, den skulle bli ball där om man kör "indiskt" tema, mkt färger och tyger och lyktor och sånt.... får se hur det går med den idén :)

Jag gillar mkt färger och organiserat kaos... ska och gräva i mina kartonger med alla gamla gardiner nu och se om man kan få till nånting.
 
Sv: Inreda altan, uterum... hjälp?

Men om man gör som veronican sa så kanske det inte solbleks där inne, dvs tunna vita gardiner som släpper in ljus, men det tar väl bort udden på solen eller? Det är hög mysfaktor på såna gardiner tycker jag själv också! :D
 
Sv: Inreda altan, uterum... hjälp?

Ja jag är inne på vita tunna gardiner alternativt indisk stil... hmmm beror på vad för soffa vi får tag på den vi ringde på idag var såld. Ska ev ringa på två röda soffor... om jag övertygar maken om att rött är sött :angel:
Ska röja och städa altanen till helgen är det tänkt får ta bättre bilder då!
 
Sv: Inreda altan, uterum... hjälp?

Nääej vad synd, vilka ligistkatter!
Gör de så även om du odlar kattgräs åt dem så de har jämt?
Mina odågor försökte sig på blommorna i början av förra sommaren, men då odlade jag en balja med kattgräs som de glatt åt istället, sen lät de faktiskt bli blommorna.

Annars kan du säkert få mys med mycket tyger, lyktor, och pynt om du gillar den indiska stilen. Massa kuddar, filtar, tyger, mattor på golvet, gardiner om varandra... jag kan se det framför mig... Förresten kanske nåt träd i stor kruka går orört?

Som sagt, låter jättekul att inreda det där rummet!
Lycka till.
 
Sv: Inreda altan, uterum... hjälp?

Katterna äter allt t.o.m björkris... eller rättare sagt en av dom, den som spyr hårbollar oftast (hon är sjukt renlig av sig). Ska se om jag kan "uppfostra" dom att hålla sig till gräset :)

Ingen lycka med att övertala maken till röda soffor "rött är INTE sött" säger han bara... men söndag och en vecka framåt är han på jobbresa, då kan man ju "råka" köpa om dom finns kvar :angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp