Inreda stall på 7.2 x 5.10 ?

stallhh

Trådstartare
Har 3 hästar som behöver boxar, har en byggnad med måtter 7,2 långt och 5,1 brett. det är helt utrymt och bara att börja bygga i.... hur ska jag göra för att få plats med 3 boxar som klarar minimimåtten?

Sv: Inreda stall på 7.2 x 5.10 ?

Ska du ha sadelkammare eller nåt annat i stalldelen?

Några dörrar att ta hänsyn till?

Har du möjlighet att göra en skiss i paint typ och lägga upp?

Är det ponnier eller stora hästar som ska stå i stallet?

Om du ska få plats med 3 boxar på minst 9kvm får du nog tyvärr ha en box som man måste gå igenom för att komma in i en innanför.

Om du lägger två boxar utmed ena långsidan så blir dom 3,6m långa och så gör du dom 2,5m djupa (minimimåttet) så blir de 2 precis 9kvm
Sen lägger du en box "utanför" den sista blir då 3,6*2,6m allstå 9,36kvm. Dock måste du ju gå genom den boxen för att komma in i nästa box. Den funkar ju kanske om du är själv i stallet och det är dina egna hästar?

Då får du ju även en "gång" att binda upp i som är 3,6*2,6m så där blir ju rätt gott om plats.

Tänk på att en gång mellan boxrad och yttervägg skall vara 3.0 m. Och en box till storhäst kortaste sidan 3.0 m. När du bygger nytt finns ingen möjlighet att få dispans som man kan få ett befingtligt stall om det fattas några cm....

Häls Embla

Tänk på att en gång mellan boxrad och yttervägg skall vara 3.0 m. Och en box till storhäst kortaste sidan 3.0 m. Häls Embla

Inte riktigt rätt...

Till en "stor häst" (1,61-1,70) får kortaste sidan i en enhästars box inte vara kortare än 2,50 m. Det är i en fölbox som kortaste sidan inte får vara kortare än 3,0 m för stor häst.

Och vad jag kan läsa mig till på http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=2131bör inte gången mellan boxrad och vägg vara smalare än 2,5 m.

Saxat:

Stallgångar bör vara

mellan två spiltrader
3,0
mellan två spiltrader i ridskolestall
3,5
mellan två boxrader eller boxrad och vägg
2,5

mellan två boxrader i travstall
3,5
mellan spilt- och boxrad
3,0
mellan spiltrad och vägg
3,0

Ett alternativ är ju att låta hörnboxen ha en egen utgång. Dvs hästen går inte ut i "gången" utan rätt ut...
/Jezz

Har en paintskiss,men vet intehur jag lägger in den här?
Byggnaden sitter ihop med andra, så långsidan är 7.20 och kortsidan är 5.10.
Framsidan vetter mot stallplan och det är långsidan. baksidan ligger högt upp i luften då hagen bakom ligger i sluttning. den dörr som finns på framsidan är så dålig,så vi kan sätta en ny vartsomhelst bara den vetter mot stallplanen.
Det behöver bara va boxar i byggnaden då vi har andra utrymmen att ha utrustning och foder.
hästarna : 2 stycken som är ca 164-165 höga och en d-ponny på 144.

Kan rita en liten skiss med mellanslagsstrecken....

------------------------

utgödsling på denna sidan.

------------------------
Framsida där utgång ska ske.

Har en paintskiss,men vet intehur jag lägger in den här?
Byggnaden sitter ihop med andra, så långsidan är 7.20 och kortsidan är 5.10.
Framsidan vetter mot stallplan och det är långsidan. baksidan ligger högt upp i luften då hagen bakom ligger i sluttning. den dörr som finns på framsidan är så dålig,så vi kan sätta en ny vartsomhelst bara den vetter mot stallplanen.
Det behöver bara va boxar i byggnaden då vi har andra utrymmen att ha utrustning och foder.
hästarna : 2 stycken som är ca 164-165 höga och en d-ponny på 144.

Kan rita en liten skiss här, stallet är mellan dessa strecken.

------------------------
vedbod.
utgödsling på denna sidan.

------------------------
Framsida där utgång ska ske.

Gör uteboxar! Två boxar på 2,5x5,1 till de stora hästarna och en box på 2,2x5,1 till ponnyn.

Det blev fel på skissen....
vedboden ligger till vänster om stallets kortsida, och vid den högra kortsidan är gödselstacken...
stallet är rektangulärt.

har funderat på det också..... och tänkte att om jag gör uteboxarna så hästarna har varsin utgång till stallplan, så kan jag ha en lite gång längst bak där jag kan ha 1-1,5 meter till skottkärra och grepar när jag mockar,och den gången leder sen ut till gödeselstacken på höger sida....
då blir boxarna ca 4 meter långa istället för 5.....

Angående uteboxförslaget (som väl verkar vara det bästa) så kan du ju göra en "gång" bakom bara på mittenboxen, så stjäl du så lite boxutrymme som möjligt och kommer ändå åt alla boxar den vägen. Alternativt, skippa gång i bakkant, ha en ytterdörr i bakändan av varje box mot gödselstacken. Bygg då en bred spång med räcke osv som sitter på ytterväggen, så kan du ha skottkärra och plats att mocka där!

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 137
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 104
Senast: lilsan
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
1 170
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Muddypaws 24/25