Inreda vardagsrum

Guldaskig

Trådstartare
Jag sliter mitt hår! Vi har ett rum som vi tänker att vi vill ha lite som ett tv-rum i anslutning till kök/vardagsrum. Men jag får fasen inte till det pga dörrar och fönster. Är det någon här som har öga för bra lösningar i svåra rum? Please help, annars får jag nog anlita någon professionell snart.

Bilden är absolut inte skalenlig och måtten går säkert inte ihop exakt på cm men något sånär iaf. Den längre väggen med dubbeldörrar och fönster vetter ut mot altanen.

Vi behöver en soffa och en tv-bänk av något slag samt lite annat trevligt jox som får rummet att kännas mindre trångt och krångligt. Men gärna mysigt såklart…
 

Bifogade filer

  • 9372DB77-FEE3-40DB-8B07-004C42A9A82B.jpeg
    9372DB77-FEE3-40DB-8B07-004C42A9A82B.jpeg
    99 KB · Visningar: 124
Tufft rum!

Jag hade nog gjort något såhär, med låg bokhylla/sideboard och lite växter bakom soffan och lite.. tja, annat krams runtomkring i hörnen för att fylla ut 😅 Lägre/högre bokhyllor eller liknande, någon läshörna kanske eller kanske ngt dedikerat till djuren osv.

8DB28A6C-4EB9-4024-85C4-814237BBD669.jpeg
 
Tufft rum!

Jag hade nog gjort något såhär, med låg bokhylla/sideboard och lite växter bakom soffan och lite.. tja, annat krams runtomkring i hörnen för att fylla ut 😅 Lägre/högre bokhyllor eller liknande, någon läshörna kanske eller kanske ngt dedikerat till djuren osv.

Visa bifogad fil 82814

Kul! Det där hade vi faktiskt inte tänkt på alls. Ska absolut kolla om det kan funka.
 
Var är köket och vardagsrummet? Har ni möblerna redan lr ska ni köpa in? Ska ni ha förvaring med, typ hyllor, skänk lr liknande utöver tv-bänk? Hur stor är TVn, är det för att ni har annat än tv ni vill ha tv-bänk? tänker hur man kan sätta upp tv stationen :)
 
Har bara skissat snabbt så inte helt klar över skala. Men kanske en liten soffa och två fotöljer, med förvaring/konst/spegel på & längs väggarna.

9372DB77-FEE3-40DB-8B07-004C42A9A82B~2.jpeg
 
Eller runt bord med fotöljer runt, kul om man vill spela spel och sitta så alla lätt kan se varandra, mindre bra antagligen för tv tittande, så beror på vad man vill få ut av rummet :) kanske lite grönt i ett hörn. Och, ja, jag är sjukt dålig på att skissa 😝

9372DB77-FEE3-40DB-8B07-004C42A9A82B~3.jpeg
 
Nått som kan vara fint är en lång låg bänk längs hela den långa väggen och tv + konst över, ska se om jag hittar en bild som visar vad jag menar ^^ nu ska jag sluta spamma 😅 älskar att möblera och möblerar gärna om hemma, till min mans stora fasa 😁👌

Screenshot_20211228-173247-702.png
 
Senast ändrad:
Äsch, nu gick det inte att lägga in ett citat i efterhand, men det är det första förslaget jag syftar på.

Det blir en väldigt liten soffa och en rätt liten tv för att det ska kännas proportionerligt.

Mitt vardagsrum har liknande storlek (och 1,5 möblerbar vägg pga öppen planlösning och fönster). Jag har en av de nättare 3-sitssofforna jag hittade, och den är 230 cm bred. Avståndet till tvn är 250 cm från soffans framkant (tror att ner till 180 cm hade känts okej här).

Det är inte mycket mer möbler man kan få in då utan att det känns trångt, så det beror väldigt mycket på hur ni rör er i rummet? Används båda dörrarna regelbundet, eller skulle man kunna ha en stängd till vardags? Att mjuka upp hörnen med en hög krukväxt eller inte allt för skrymmande hörnhylla är det lättast, fåtöljer och liknande blir lätt något som äter upp den fria golvytan.
 
Var är köket och vardagsrummet? Har ni möblerna redan lr ska ni köpa in? Ska ni ha förvaring med, typ hyllor, skänk lr liknande utöver tv-bänk? Hur stor är TVn, är det för att ni har annat än tv ni vill ha tv-bänk? tänker hur man kan sätta upp tv stationen :)

Kök/vardagsrum (ett rum med öppen planlösning) ligger mot dörröppningen som är 92 cm. Dörren som är 89 cm går till ett sovrum, just nu ena dotterns men förmodligen min och sambons i framtiden. Dörren som är 80 cm är in till tvättstugan.

När vi köpte huset hade de förra ägarna det här rummet som sovrum men vi tyckte det var trist att behöva gå genom sovrummet för att komma till ytterligare ett sovrum samt tvättstuga så vi har gjort om då det finns tillräckligt med sovrum redan.

Kök/vardagsrum skulle såklart också kunna innehålla en tv och soffa men det är lite samma sak där, aningens svårmöblerat då det är lite långsmalt.

Vi har redan vissa möbler men kan tänka oss att köpa mer/nytt om det behövs. Bokhyllor har vi i ett annat rum, egentligen behöver vi inte så mycket mer än en soffa och en tv, det är mest att jag kan tänka mig att fylla ut rummet lite med andra möbler om det behövs.
 
@Tilly_85 Tror att dina idéer inte riktigt funkar storleksmässigt. Rummet är för litet för att ha soffan mitt i rummet åt det hållet med tv mot den långa väggen, man blir sittandes för nära tvn tyvärr.
 
@Tilly_85 Tror att dina idéer inte riktigt funkar storleksmässigt. Rummet är för litet för att ha soffan mitt i rummet åt det hållet med tv mot den långa väggen, man blir sittandes för nära tvn tyvärr.
Ah, ser också att jag läst kortsidan bakvänt, längden blev då en meter extra 😄 vad synd, samtidigt kommer ni väl att vilja gå igenom rummet ofta. Då ser första inlägget/svaret väldigt passande ut. Vill man ha extra sittplatser kan man kanske ha saccosäckar i ett hörn och en fotpuff med förvaring i som soffbord, med en stor bricka på. Skönt att ha när man ser på tv med, kan man ha fötterna på puffen å ligga gott i soffan ☺️
 
Ah, ser också att jag läst kortsidan bakvänt, längden blev då en meter extra 😄 vad synd, samtidigt kommer ni väl att vilja gå igenom rummet ofta. Då ser första inlägget/svaret väldigt passande ut. Vill man ha extra sittplatser kan man kanske ha saccosäckar i ett hörn och en fotpuff med förvaring i som soffbord, med en stor bricka på. Skönt att ha när man ser på tv med, kan man ha fötterna på puffen å ligga gott i soffan ☺️

Jag förstår 😅 Ja det kanske är värt att testa iaf! Jag skulle så himla gärna vilja ha en sån lång bänk längs en vägg, precis som du tipsade om i ett inlägg, men det är nog svårt att få till.
 
Jag förstår 😅 Ja det kanske är värt att testa iaf! Jag skulle så himla gärna vilja ha en sån lång bänk längs en vägg, precis som du tipsade om i ett inlägg, men det är nog svårt att få till.

Det är väldigt fint, Ikea har skåp som heter bestå som inte är så djupa, tror dom minsta är 20/22 cm i bredd. Kanske du får roa dig med måttband och se. Jag har ibland mätt upp och satt tejp på golven. Både bara mått men också mått på hela möbler för att kunna se om allt får plats 😅
 
Det är väldigt fint, Ikea har skåp som heter bestå som inte är så djupa, tror dom minsta är 20/22 cm i bredd. Kanske du får roa dig med måttband och se. Jag har ibland mätt upp och satt tejp på golven. Både bara mått men också mått på hela möbler för att kunna se om allt får plats 😅

Har faktiskt kollat på just dem, gillar att det finns så många färger på framförallt luckorna.
Smart med tejpen!
 

Liknande trådar

Hemmet Vi bor i ett enplanshus på ca 145 kmv och är i valet och kvalet om vi ska göra vissa förändringar. Varken jag eller min sambo är...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 141
Senast: Jerseyite
·
Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 427
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet 1 mars kommer jag sannolikt att flytta in i en lägenhet som uppenbarligen inte är skapad för att sova i, så jag försöker klura ut hur...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 920
Senast: Singoalla
·
Hemmet Kära buke! Jag vet inte riktigt vad jag ska kalla det, men med "dö-ytor" menar jag ytor i ett annars inrett rum som man helt enkelt...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 455
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp