InredningshjĂ€lp đŸ˜±

TeamLundVer

TrÄdstartare
NU Ă€r Ă€ntligen julen utstĂ€dad frĂ„n vardagsrummet 🙌 och det börjar bli hög tid att ta tag i inredningen av detta rum.

NÀr vi gjorde om hÀr sÄ kom vi typ halvvÀgs i inredningen med saker vi ville ha. Resten blev bara inslÀngt för att vi behövde ha nÄgot.

Men jag Àr sÄ trött pÄ att inte ha nÄgon matta, ha ett soffbord som bÄde Àr för litet, fult och inte gÄr att fÄ rent och ffa att rummet inte kÀnns klart.

Samtidigt har jag kört fast, vilket Àr anledningen till att det nu gÄtt 2 Är. SÄ nu hoppas jag det finns lite bukare som kan komma med bra tips och idéer.

FörutsÀttningar:
Vardagsrummet anvÀnds nÀstan bara av familjen, gÀster umgÄs vi som regel med i matrummet. Fredagsmiddag Àts som regel framför tv:n.

Familjen bestÄr av 2st vuxna, 7 Äring, 4,5 Äring samt 1st schÀfer.

Bilderna som jag lÀgger in Àr med de sakerna vi Àr nöjda med. FÀrg pÄ soffkuddar, plÀd, sidobord och hundens dyna kan vi tÀnka oss att Àndra pÄ. FÀrgen pÄ vÀggarna Àr mörk mullvad.

Soffbord kommer mannen att tillverka dÄ vÄra mÄtt inte verkar finnas pÄ ett fyrkantigt bord med rundade hörn. Stil pÄ bordet i övrigt Àr dock ett frÄgetecken.

SĂ„ kom med alla era förslag. Mer modesta som helt utflippade 😁 Hur kan vi fĂ„ detta rum att kĂ€nnas fĂ€rdigt?
IMG_20220117_150815.jpg
 
NU Ă€r Ă€ntligen julen utstĂ€dad frĂ„n vardagsrummet 🙌 och det börjar bli hög tid att ta tag i inredningen av detta rum.

NÀr vi gjorde om hÀr sÄ kom vi typ halvvÀgs i inredningen med saker vi ville ha. Resten blev bara inslÀngt för att vi behövde ha nÄgot.

Men jag Àr sÄ trött pÄ att inte ha nÄgon matta, ha ett soffbord som bÄde Àr för litet, fult och inte gÄr att fÄ rent och ffa att rummet inte kÀnns klart.

Samtidigt har jag kört fast, vilket Àr anledningen till att det nu gÄtt 2 Är. SÄ nu hoppas jag det finns lite bukare som kan komma med bra tips och idéer.

FörutsÀttningar:
Vardagsrummet anvÀnds nÀstan bara av familjen, gÀster umgÄs vi som regel med i matrummet. Fredagsmiddag Àts som regel framför tv:n.

Familjen bestÄr av 2st vuxna, 7 Äring, 4,5 Äring samt 1st schÀfer.

Bilderna som jag lÀgger in Àr med de sakerna vi Àr nöjda med. FÀrg pÄ soffkuddar, plÀd, sidobord och hundens dyna kan vi tÀnka oss att Àndra pÄ. FÀrgen pÄ vÀggarna Àr mörk mullvad.

Soffbord kommer mannen att tillverka dÄ vÄra mÄtt inte verkar finnas pÄ ett fyrkantigt bord med rundade hörn. Stil pÄ bordet i övrigt Àr dock ett frÄgetecken.

SĂ„ kom med alla era förslag. Mer modesta som helt utflippade 😁 Hur kan vi fĂ„ detta rum att kĂ€nnas fĂ€rdigt?
Visa bifogad fil 84186
IMG_20220117_150855.jpg

StjĂ€rnan ska sĂ„ klart inte hĂ€nga kvar 🙈
 
NU Ă€r Ă€ntligen julen utstĂ€dad frĂ„n vardagsrummet 🙌 och det börjar bli hög tid att ta tag i inredningen av detta rum.

NÀr vi gjorde om hÀr sÄ kom vi typ halvvÀgs i inredningen med saker vi ville ha. Resten blev bara inslÀngt för att vi behövde ha nÄgot.

Men jag Àr sÄ trött pÄ att inte ha nÄgon matta, ha ett soffbord som bÄde Àr för litet, fult och inte gÄr att fÄ rent och ffa att rummet inte kÀnns klart.

Samtidigt har jag kört fast, vilket Àr anledningen till att det nu gÄtt 2 Är. SÄ nu hoppas jag det finns lite bukare som kan komma med bra tips och idéer.

FörutsÀttningar:
Vardagsrummet anvÀnds nÀstan bara av familjen, gÀster umgÄs vi som regel med i matrummet. Fredagsmiddag Àts som regel framför tv:n.

Familjen bestÄr av 2st vuxna, 7 Äring, 4,5 Äring samt 1st schÀfer.

Bilderna som jag lÀgger in Àr med de sakerna vi Àr nöjda med. FÀrg pÄ soffkuddar, plÀd, sidobord och hundens dyna kan vi tÀnka oss att Àndra pÄ. FÀrgen pÄ vÀggarna Àr mörk mullvad.

Soffbord kommer mannen att tillverka dÄ vÄra mÄtt inte verkar finnas pÄ ett fyrkantigt bord med rundade hörn. Stil pÄ bordet i övrigt Àr dock ett frÄgetecken.

SĂ„ kom med alla era förslag. Mer modesta som helt utflippade 😁 Hur kan vi fĂ„ detta rum att kĂ€nnas fĂ€rdigt?
Visa bifogad fil 84186

Hur ser rummet i övrigt ut? Jag tycker att soffan ska flyttas in mot rummet eller mot nÄgon av de andra vÀggarna, det ser ut som att den har klÀmts in i ett hörn för att ge plats Ät ett dansgolv. Att den mörka soffan stÄr mot den mörka fondvÀggen(?) gör att det skapas Ànnu mer tyngd till just det hörnet.

Jag tÀnker att soffan skulle kunna stÄ en bit in i rummet, eller med ryggen mot vÀggen som Àr till höger i bild. Stor matta framför i samma fÀrg som soffa eller vÀgg och ett soffbord som Àr i samma fÀrg som golvet. Vid vÀggen dÀr soffan stÄr skulle du kunna ha en fÄtölj, lampa och ett större skÄp.

Red. Jag började skriva mitt svar nÀr det bara fanns en bild, sÄ jag ska tÀnka lite mer.
 
NU Ă€r Ă€ntligen julen utstĂ€dad frĂ„n vardagsrummet 🙌 och det börjar bli hög tid att ta tag i inredningen av detta rum.

NÀr vi gjorde om hÀr sÄ kom vi typ halvvÀgs i inredningen med saker vi ville ha. Resten blev bara inslÀngt för att vi behövde ha nÄgot.

Men jag Àr sÄ trött pÄ att inte ha nÄgon matta, ha ett soffbord som bÄde Àr för litet, fult och inte gÄr att fÄ rent och ffa att rummet inte kÀnns klart.

Samtidigt har jag kört fast, vilket Àr anledningen till att det nu gÄtt 2 Är. SÄ nu hoppas jag det finns lite bukare som kan komma med bra tips och idéer.

FörutsÀttningar:
Vardagsrummet anvÀnds nÀstan bara av familjen, gÀster umgÄs vi som regel med i matrummet. Fredagsmiddag Àts som regel framför tv:n.

Familjen bestÄr av 2st vuxna, 7 Äring, 4,5 Äring samt 1st schÀfer.

Bilderna som jag lÀgger in Àr med de sakerna vi Àr nöjda med. FÀrg pÄ soffkuddar, plÀd, sidobord och hundens dyna kan vi tÀnka oss att Àndra pÄ. FÀrgen pÄ vÀggarna Àr mörk mullvad.

Soffbord kommer mannen att tillverka dÄ vÄra mÄtt inte verkar finnas pÄ ett fyrkantigt bord med rundade hörn. Stil pÄ bordet i övrigt Àr dock ett frÄgetecken.

SĂ„ kom med alla era förslag. Mer modesta som helt utflippade 😁 Hur kan vi fĂ„ detta rum att kĂ€nnas fĂ€rdigt?
Visa bifogad fil 84186
Om det inte Àr vidvinkel som gör att rummet ser mkt djupare ut Àn det Àr sÄ hade jag börjat med att bygga bakifrÄn. Flyttat ut soffan ett par meter frÄn vÀggen, haft belysning och nÄgon form av skÀnk/side board bakom soffan. Soffan ut lite frÄn vÀggen ytterligare, kanske en vÀgghÀngd lampa som liksom kommer ut över soffan? FörtÀta liksom.
Kanske nÄgra olika mindre bord som soffbord, för att komma bort frÄn för mkt fyrkantigt?

Flytta upp mediemöbeln lite högre upp pÄ vÀggen, sÄ kan ni t.ex. stapla kuddar under?
GolvstÄende ljusstakar Àr jag förtjust i, i olika höjder, men det Àr ju sÄdÀr lagom praktiskt med hund och barn i och för sig.
 
Ok, med fler bilder sÄ skulle jag sÀga: LÄt soffan stÄ kvar (men med lite tips som frÄn de frÄn @SaraMara), mÄla/tapetsera Àven de vita vÀggarna. Stor matta i samma fÀrg som gardinerna och ett riktigt stort runt eller njurformat soffbord i nyans nÀra soffan.
 
Tror första bilden Àr lite missvisande sÄ lÀgger upp en ny som kanske visar storleken bÀttre. Det Àr drygt 2m mellan soffbord och tv
16424305997345867776556655875641.jpg
 
Jag tror jag hade vÀnt pÄ det hela, stÀllt soffan dÀr tv'n Àr sÄ man ser in i köket och ut i trÀdgÄrden ifrÄn soffan plus att ni slipper fönsterblÀnk i tv-bilden.
Sen funderar jag pÄ den vita fyrkanten under fotona till höger? GÄr den att ta bort? Hade nog satt nÄn typ av smala konsolbord (typ Mio woodenforge stuk i Ätervunnet material för att mjuka upp det nya )under pÄ bÄda sidor plus nÄgra stora gröna vÀxter. Alt satt alla foton pÄ 1vÀgg och kanske blandat upp dem med nÄgra tavlor.
 
Ok, med fler bilder sÄ skulle jag sÀga: LÄt soffan stÄ kvar (men med lite tips som frÄn de frÄn @SaraMara), mÄla/tapetsera Àven de vita vÀggarna. Stor matta i samma fÀrg som gardinerna och ett riktigt stort runt eller njurformat soffbord i nyans nÀra soffan.
Vilken fÀrg hade du valt pÄ de vita vÀgarna för att passa ihop med mullvaden?
 
Om det inte Àr vidvinkel som gör att rummet ser mkt djupare ut Àn det Àr sÄ hade jag börjat med att bygga bakifrÄn. Flyttat ut soffan ett par meter frÄn vÀggen, haft belysning och nÄgon form av skÀnk/side board bakom soffan. Soffan ut lite frÄn vÀggen ytterligare, kanske en vÀgghÀngd lampa som liksom kommer ut över soffan? FörtÀta liksom.
Kanske nÄgra olika mindre bord som soffbord, för att komma bort frÄn för mkt fyrkantigt?

Flytta upp mediemöbeln lite högre upp pÄ vÀggen, sÄ kan ni t.ex. stapla kuddar under?
GolvstÄende ljusstakar Àr jag förtjust i, i olika höjder, men det Àr ju sÄdÀr lagom praktiskt med hund och barn i och för sig.
Hur tĂ€nker du nĂ€r du tittar pĂ„ den sista bilden? Finns ju inte sĂ„ mycket plats som det sĂ„g ut först 🙈
 
Jag tror jag hade vÀnt pÄ det hela, stÀllt soffan dÀr tv'n Àr sÄ man ser in i köket och ut i trÀdgÄrden ifrÄn soffan plus att ni slipper fönsterblÀnk i tv-bilden.
Sen funderar jag pÄ den vita fyrkanten under fotona till höger? GÄr den att ta bort? Hade nog satt nÄn typ av smala konsolbord (typ Mio woodenforge stuk i Ätervunnet material för att mjuka upp det nya )under pÄ bÄda sidor plus nÄgra stora gröna vÀxter. Alt satt alla foton pÄ 1vÀgg och kanske blandat upp dem med nÄgra tavlor.
Var hade du satt konsolborden?

Den vita fyrkanten Àr golvvÀrmeskÄpet tyvÀrr.
 
Jag hade flyttat fram soffan ordentligt och kanske haft en bokhylla bakom soffan lÀngs vÀggen eller ett lÀgre skÄp med stora krukvÀxter pÄ golvet intill skÄpet.

Nu blir det som en stor yta i mitten.
 
Jag tycker det hjÀlper att tÀnka pÄ "rum i rummmet". I ert fall kan man tÀnka att ni har en korridor (förbi tavelvÀggen) och en tevehörna. Genom att tydligt markera vad som Àr teverummet och vad som Àr korridoren kan man fÄ det hela att hÀnga ihop bÀttre. Det kan göras pÄ flera sÀtt:
- Mattor. Antingen en jÀttestor som tÀcker hela utrymmet frÄn soffa till tevebÀnk. Eller en lÄngsmal som markerar korridoren.
- VÀggfÀrg. I ert fall hade jag sett över tevehörnans tre vÀggar och försökt hittat en ljus grÄ alt. brun nyans. Det ger ett avbrott mot mullvaden pÄ tavelvÀggen, utan att kontrasten blir sÄ skarp. Man hade omvÀnt kunna ha mullvaden i tevehörnet och vitt pÄ tavelvÀggen men det tror jag Àr mer jobb och dessutom tar det emot att mÄla mörkt runtom fönsterpartier.

Beroende pÄ vart ni hamnar fÀrgmÀssigt med matta och/eller vÀggfÀrg sÄ kan man dÀrefter fundera pÄ mindre detaljer som fÀrger pÄ textilier etc. Det jag hade gjort redan nu Àr att se om det gÄr att mÄla om golvvÀrmeskÄpet sÄ att det gÄr i ton med vÀggen bakom (metallfÀrg?) och bytt tavelramar till nÄgra som inte Àr kritvita (apropÄ kontraster).
 
Hade nog tatt ut soffan lite frÄn vÀggen. En större spegel bakom soffan, kanske en rund. Ett soffbord i nÄgon mjuk form, matta med lite fÀrg. En filt eller tvÄ, en större vÀxt vid TVn. 1 lr 2 fÄtöljer framför soffan. Tycker mÀssing Àr fint, sÄ hade kanske haft nÄgon mÀssing ljusstake, kanske satt upp nÄgon vÀgg ljusstake antingen pÄ "vita vÀggen" vid soffan lr pÄ vÀggen bredvid TVn. Om det fÄr plats fÄ in ett litet vitrinskÄp i svart/ fin fÀrg :)
 
Jag hade ocksÄ vÀnt pÄ det. Soffan ser undangömd ut och tv-vÀggen urtrist. Mot mullvadsvÀggen ser tvn mer ut som en möbel och det mörka hörnet fÄr liv. Och sÄ kan du ha en snygg tavla i blickfÄnget över soffan. 100 % trevligare att titta pÄ. Och nÀr ni nu sitter i soffan sÄ mycket till vardags kan det vÀl vara hÀrligt med utsikt.
 
Hur tĂ€nker du nĂ€r du tittar pĂ„ den sista bilden? Finns ju inte sĂ„ mycket plats som det sĂ„g ut först 🙈
Funderar 😅 Men jag hade Ă€ndĂ„ försökt fĂ„ soffan nĂ€rmre tv, för att komma bort frĂ„n det lite boxiga, sĂ„ att soffan stĂ„r lite som en egen ö. Kanske en smalare vĂ€gghĂ€ngd hylla eller fler bakom, med lite av varje pĂ„ som ni tycker Ă€r fint, böcker, nĂ„gon grön vĂ€xt osv?

Och fortfarande en stor lampa som kommer ut över soffan och nÄgra olika, gÀrna runda, bord som soffbord, större sittpuffar/kuddar för att mjuka upp golvytan och en stor, tjock matta?
 
Var hade du satt konsolborden?

Den vita fyrkanten Àr golvvÀrmeskÄpet tyvÀrr.
Under tavlorna/fotona. AlltsÄ tvÄ likadana pÄ var sida dörren in till nÀsta rum.

Jag hade nog mÄlat/tapetserat fyrkanten i samma fÀrg som övriga vÀggen för att lura bort den.
 
Jag tycker det hjÀlper att tÀnka pÄ "rum i rummmet". I ert fall kan man tÀnka att ni har en korridor (förbi tavelvÀggen) och en tevehörna. Genom att tydligt markera vad som Àr teverummet och vad som Àr korridoren kan man fÄ det hela att hÀnga ihop bÀttre. Det kan göras pÄ flera sÀtt:
- Mattor. Antingen en jÀttestor som tÀcker hela utrymmet frÄn soffa till tevebÀnk. Eller en lÄngsmal som markerar korridoren.
- VÀggfÀrg. I ert fall hade jag sett över tevehörnans tre vÀggar och försökt hittat en ljus grÄ alt. brun nyans. Det ger ett avbrott mot mullvaden pÄ tavelvÀggen, utan att kontrasten blir sÄ skarp. Man hade omvÀnt kunna ha mullvaden i tevehörnet och vitt pÄ tavelvÀggen men det tror jag Àr mer jobb och dessutom tar det emot att mÄla mörkt runtom fönsterpartier.

Beroende pÄ vart ni hamnar fÀrgmÀssigt med matta och/eller vÀggfÀrg sÄ kan man dÀrefter fundera pÄ mindre detaljer som fÀrger pÄ textilier etc. Det jag hade gjort redan nu Àr att se om det gÄr att mÄla om golvvÀrmeskÄpet sÄ att det gÄr i ton med vÀggen bakom (metallfÀrg?) och bytt tavelramar till nÄgra som inte Àr kritvita (apropÄ kontraster).
Vilken bra idĂ© att tĂ€nka pĂ„ det som 2 rum. 👍
Köket som Àr bakom soffan kommer bli grönt i sommar (sjÀlva skÄpen) och biblioteket som Àr rummet innanför tavelvÀggen har en mörkgrönisch fÀrg. Vad tror du om att mÄla de 3 tv-rumsvÀggarna i nÄgon neutral ljusgrön fÀrg som matchar mullvaden?

MÄla om golvvÀrmeskÄpet ska jag definitivt kolla upp.
 
Jag hade vÀnt pÄ rummet. Soffan dÀr TV-vÀggen Àr nu och bara snurrad 180 grader sÄ att schÀslongen (heter det sÄ?) kommit som en avskiljare mot "korridoren" som blir mot tavelvÀggen. TV och bÀnk under mot den mörka vÀggen, sÄ den vita bÀnken inte stÄr mot vit vÀgg. Stor matta och dÀr tÀnker jag nÄgon naturfÀrg och material som ni gillar. Jag gillar ju mjuka gÀrna lite lÄnghÄriga mattor, men gissar att det inte Àr optimalt med schÀfer?

Kanske nÄgra mindre soffbord som hÀnger ihop i fÀrg och form men inte sitter ihop? Smidigt att kunna flytta enkelt nÀr man Àter i soffan och blir inte lika tungt som ett stort bord.

Skulle ocksÄ mÄla/tapetsera dörren till golvvÀrmeskÄpet för att fÄ det att smÀlta in mer.

GÀrna stora gröna vÀxter vid fönstret, i stora krukor pÄ golvet.
 

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp