InredningshjĂ€lp đŸ˜±

Vilken bra idĂ© att tĂ€nka pĂ„ det som 2 rum. 👍
Köket som Àr bakom soffan kommer bli grönt i sommar (sjÀlva skÄpen) och biblioteket som Àr rummet innanför tavelvÀggen har en mörkgrönisch fÀrg. Vad tror du om att mÄla de 3 tv-rumsvÀggarna i nÄgon neutral ljusgrön fÀrg som matchar mullvaden?

MÄla om golvvÀrmeskÄpet ska jag definitivt kolla upp.

Jag hade prioriterat ljus och matchning mot mullvaden. Matchning mot övriga rum hade jag sett som en bonus men inte ett mÄste. Har ni mycket grönt i övriga rum kanske det rent av kan bli för mycket med grönt Àven i vardagsrummet. Men det Àr ju tycke och smak :)
 
Hade velat ha en tavelvÀgg ovanför soffan med varierande motiv, Àldre loppade guldramar. Alternativt hyllor med tavlor, vÀxter, ljusstakar och andra roliga prylar. Detta för mer karaktÀr och personlighet.

Mycket gröna vÀxter, bÄde golvstÄende och amplar, för att fÄ mer dynamik.

Addera en stor matta och det blir mer ombonat.
 
Jag tÀnker att golvvÀrmeskÄpet kan man hantera genom att leka med det. SÀtt dit en mönstrad tapet (med stÀrkelseklister som kan ÄterstÀllas vid behov)
Och sedan gardiner med samma/liknande fÀrgglada mönster. (alternativt samma tapet pÄ vita vÀggen om ni vÀnder soffan som föreslagits)

Tror det Àr att allt utom det basvita Àr monokroma mörka element som ger mig akut "fÀrg-och-form"-behov (men de kanske har mer liv genom textur irl)
 
Jag tÀnker att golvvÀrmeskÄpet kan man hantera genom att leka med det. SÀtt dit en mönstrad tapet (med stÀrkelseklister som kan ÄterstÀllas vid behov)
Och sedan gardiner med samma/liknande fÀrgglada mönster. (alternativt samma tapet pÄ vita vÀggen om ni vÀnder soffan som föreslagits)

Tror det Àr att allt utom det basvita Àr monokroma mörka element som ger mig akut "fÀrg-och-form"-behov (men de kanske har mer liv genom textur irl)
 
NU Ă€r Ă€ntligen julen utstĂ€dad frĂ„n vardagsrummet 🙌 och det börjar bli hög tid att ta tag i inredningen av detta rum.

NÀr vi gjorde om hÀr sÄ kom vi typ halvvÀgs i inredningen med saker vi ville ha. Resten blev bara inslÀngt för att vi behövde ha nÄgot.

Men jag Àr sÄ trött pÄ att inte ha nÄgon matta, ha ett soffbord som bÄde Àr för litet, fult och inte gÄr att fÄ rent och ffa att rummet inte kÀnns klart.

Samtidigt har jag kört fast, vilket Àr anledningen till att det nu gÄtt 2 Är. SÄ nu hoppas jag det finns lite bukare som kan komma med bra tips och idéer.

FörutsÀttningar:
Vardagsrummet anvÀnds nÀstan bara av familjen, gÀster umgÄs vi som regel med i matrummet. Fredagsmiddag Àts som regel framför tv:n.

Familjen bestÄr av 2st vuxna, 7 Äring, 4,5 Äring samt 1st schÀfer.

Bilderna som jag lÀgger in Àr med de sakerna vi Àr nöjda med. FÀrg pÄ soffkuddar, plÀd, sidobord och hundens dyna kan vi tÀnka oss att Àndra pÄ. FÀrgen pÄ vÀggarna Àr mörk mullvad.

Soffbord kommer mannen att tillverka dÄ vÄra mÄtt inte verkar finnas pÄ ett fyrkantigt bord med rundade hörn. Stil pÄ bordet i övrigt Àr dock ett frÄgetecken.

SĂ„ kom med alla era förslag. Mer modesta som helt utflippade 😁 Hur kan vi fĂ„ detta rum att kĂ€nnas fĂ€rdigt?
Visa bifogad fil 84186

Först hade jag nog mÄlat hela utrymmet i nÄn beige-grÄ nyans.
Sen hade jag satsat pÄ en stor String-hylla dÀr tv:n Àr, med plats för bÄde tv, böcker, vÀxter med mera.
Sedan en rejÀl, tjock matta i beige, ett soffbord med stÄlram och lite kuddar.
PĂ„ den vĂ€ggen vid sidan hade jag satsat pĂ„ ett vĂ€gghĂ€ngt sideboard, med nĂ„gon enstaka större tavla över och en snygg lampa pĂ„. NĂ„n fin frĂ„n Flos hade blivit đŸ‘ŒđŸ»!
Sen hade jag gjort en tavelvÀgg bakom soffan med bebisbilderna, gÀrna i svarta ramar i olika storlekar om det gÄr.
 
Svarar alla:

Soffa och tv kan tyvÀrr inte byta plats. Dels Àr det ett vÀgguttag precis bakom tv:n och dels blockerar soffan isf dörren ut.

Idén med att mÄla tv-rummets 3 vÀggar i en egen fÀrg var super. Jag kommer köpa hem nÄgra fÀrgprov liknande bilden nedan (sage Green) för jag tror det skulle passa vÀldigt bra ihop med mullvaden pÄ andra vÀggen.

9c69ea30-681b-4b1e-999d-29912a56fe79


Jag tÀnker mig en tavelvÀgg bakom soffan med olika guldramar.

Soffbordet kommer bli i en liknande nyans som golvet. Jag tror vi kommer göra sjÀlva skivan av fiskbensparkett för att fÄ in lite struktur.

Sittpuffarna kommer stÄ vid soffbordet.

PÄ vÀnster sida om tv:n tÀnker jag mig en hög vÀxt. Men Àr lite lost pÄ vad som skulle passa.

PÄ höger sida har jag en golvljusstake i gjutjÀrn som min farfar gjort som nog skulle passa.

TV-bÀnken funderar jag pÄ om man skulle mÄla dörrarna typ i beige?

Lite prydnadssaker behöver definitivt upp pÄ tv-bÀnken.

TÀnker mig en stor ljusgrÄ matta. Jag Àlskar ullmattor men med tanke pÄ barn och hund Àr det inte praktiskt hÀr. Det behöver vara nÄgon korthÄrig matta. Jag gillar de som ser lite slitna ut men Àr osÀker pÄ om det skulle passa?

Vad kan jag ha istÀllet för stjÀrnan i fönstret?
 
Jag skulle, precis som du sjÀlv och flera andra skriver, ocksÄ ha lagt dit en stor, grÄ matta. Absolut.

Sen, det första jag tÀnker pÄ nÀr jag tittar pÄ bilderna, men det Àr kanske bara jag? Àr att jag hade velat ha dörrar eller draperier för dörröppningarna för att verkligen kÀnna att det Àr ett rum? Kanske likadana som gardinerna?
Nu vet jag inte hur mycket aktivitet det Àr i de andra rummen om ni sitter samlade i tv-soffan typ, men ÀndÄ. UtifrÄn bilderna sÄ hade jag kÀnt att jag haft svÄrt att slappna av utan att skÀrma av rummet.
Men, det kan ju vara att det bara kÀnns sÄ utifrÄn bilderna, kanske inte kÀnns sÄ i verkligheten.

Jag hade ocksÄ mÄlat de andra vÀggarna i samma fÀrg som vÀggen bakom soffan (om det inte blir grott-kÀnsla dÄ, kan ju bli det).
 
Tror första bilden Àr lite missvisande sÄ lÀgger upp en ny som kanske visar storleken bÀttre. Det Àr drygt 2m mellan soffbord och tv
Visa bifogad fil 84189

Sittpuffarna skulle jag vilja flytta sÄ att de stÄr mer kring bordet, sÄ att man fÄr kÀnslan av en soffgrupp + att det Àven hÀnder lite mer inne i rummet. Men matta Àr nödvÀndigt. Ett stort soffbord, typ det hÀr: https://www.adersmobler.se/produkt/gross-soffbord-120-rustik-alm-och-svart-metall/

Red. Eller Àr kanske "sittpuffarna" i sjÀlva verket högtalare? :o
 
Tror första bilden Àr lite missvisande sÄ lÀgger upp en ny som kanske visar storleken bÀttre. Det Àr drygt 2m mellan soffbord och tv
Visa bifogad fil 84189

Sittpuffarna skulle jag vilja flytta sÄ att de stÄr mer kring bordet, sÄ att man fÄr kÀnslan av en soffgrupp + att det Àven hÀnder lite mer inne i rummet. Men matta Àr nödvÀndigt. Ett stort soffbord, typ det hÀr: https://www.adersmobler.se/produkt/gross-soffbord-120-rustik-alm-och-svart-metall/

Red. Eller Àr kanske "sittpuffarna" i sjÀlva verket högtalare? :o
 
Sittpuffarna skulle jag vilja flytta sÄ att de stÄr mer kring bordet, sÄ att man fÄr kÀnslan av en soffgrupp + att det Àven hÀnder lite mer inne i rummet. Men matta Àr nödvÀndigt. Ett stort soffbord, typ det hÀr: https://www.adersmobler.se/produkt/gross-soffbord-120-rustik-alm-och-svart-metall/

Red. Eller Àr kanske "sittpuffarna" i sjÀlva verket högtalare? :o
Det skulle vara nĂ„got med högtalare i den storleken 😁 nej, det Ă€r sittpuffar.

Supersnyggt bord. Tror vi ska försöka fÄ till nÄgot liknande med svart underrede och ljusare trÀ upptill.
 
3 fÀrger i rummet. Mullvad, en ljus som matchar intilligande rum och mullvaden. FÀrg 3 endast som fÀrgklickat typ maffig spegel i guld och nÄn ljusstake/ lampa. Tavelramar/ tv bÀnk i mullvadsfÀrgen. Randig gardin i dessa fÀrger och gÀrna kuddar i samma tyg. Matta i naturfÀrg. Bra punktbelysningar och mÄnga samt en allmÀnbelysning
 
Var pÄ bauhaus idag i ett annat Àrende och passade pÄ att ta med mig nÄgra fÀrglappar hem för att fÄ ett hum om vilken fÀrg jag ska ta en provburk av. Tog 3 lappar och 2 var alldeles för mörka. AlltsÄ ljuset i byggvaruhus Àr ju lite extremt.

Det lutar iaf Ät den hÀr som jag dels tror Àr lagom ljus, den passar mullvaden och kommer nog passa gentemot vÄra gröna rum ocksÄ. Fotat kvÀllstid sÄ mörkare Àn sÄ kommer den inte kÀnnas.

IMG_20220123_185837.jpg
 
AngÄende vÀggfÀrger: vanligen blir det mest harmoniskt om alla fÀrger Àr brutna i samma fÀrgvÀrld, dvs fÀrgkoden slutar pÄ samma bokstav i NCS-systemet.
Det finns sÄna som Àr brutna med gult (kod Y), inte brutna alls (kod N) osv.
Blandar man hejvilt blir helhetsintrycket liksom lite rörigt.

Strunta i de poetiska namnen pÄ fÀrgerna och lÀs koderna pÄ fÀrgkartorna istÀllet.

Inredningsarkitekter och byggnadsarkitekter brukar gilla att ha en fÀrgkarta (en sÄn dÀr remsa) som de vÀljer kulörer frÄn för att det ska bli ett harmoniskt slutresultat.
FÀrgtillverkare brukar ocksÄ ha olika kombinationer de rekommenderar.

VÀljer man en fÀrgskala Àr det lÀttare att fÄ till rÀtt fÀrger pÄ kuddar och mattor ocksÄ. Behöver inte vara ton i ton men kan vara en komplementfÀrg.
 

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till krĂ€sen liten valp
  • UppdateringstrĂ„d 29
  • AkvarietrĂ„den IV

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp