Inredningshjälp!!

L

liten82

Jag har relativt nyligen flyttat och ska tapetsera om i vardagsrummet.
Det är ett STORT rum, sitter antikvita tapeter på väggarna idag.
Grejen är den att jag gärna har lite "halv-skumt" i vardagsrummet så jag funderar på att sätta upp mörkare tapeter.
MEN.. Jag har svart soffa, kommer inom kort ha bord, Tv-bänk, databord i sheshamträd (väldigt mörkt).
Är rädd att det blir FÖR mörkt i rummet då..
Iofs så finns balkong och fönster längs ena "kortväggen" så det kommer in mycket ljus utifrån.
Och om jag ska ha mörkare tapeter, vilken skala ska jag gå efter?
Grått? Brun/beige?
3 ljusare väggar och en fondvägg i mörkare nyans?
Jag är ganska mycket för att fixa och greja med kuddar, mattor, gardiner, tavlor så jag har gärna relativt neutrala tapeter.
Gaaaah, snacka om beslutsångest :crazy:

Kan ni inte kasta in lite bilder från era vardagsrum?
Och komma med lite tips och förslag på hur jag kan göra :)

Så här ser det ut nu (väldigt tomt och tråkigt än så länge..):

http://s170.photobucket.com/albums/u262/liten82/?action=view&current=DSC00800.jpg

http://s170.photobucket.com/albums/u262/liten82/?action=view&current=DSC00801.jpg
 
Sv: Inredningshjälp!!

Åhh det låter snyggt! Min stil helt klart!
Jag hade satsat på en fondvägg där soffan ändå får "träda fram".
Typ mossgrön, en djupare röd eller hemskt gärna beiebrunt..kanske en lite "tygig" tapet? Ååå jag vill också göra om!


ps

Jag har förresten en ganska mörk gul tapet som är vrålsnygg till mina svarta möbler. Ger ett dovare ljus också.
 
Sv: Inredningshjälp!!

byt inte tapeter köp nya detaljer istället... nya gardiner, kuddar, matta, prydnader.... kanske nytt soffbord :angel:
 
Sv: Inredningshjälp!!

Ja precis, tänkte också att de kan bli riktigt snyggt med fondvägg på "hel-väggen" där soffan står, måste bara klura ut vilken färg.
Jag är lite halvsugen på att sätta en svart fondvägg med lite struktur i, något sånt här:

http://s170.photobucket.com/albums/u262/liten82/?action=view&current=typs.jpg

http://s170.photobucket.com/albums/u262/liten82/?action=view&current=2159_18201_xxxxx_8201__8201_1_4.jpg

Tyvärr är det en hyresrätt så jag får endast välja mellan Borosan och decorama. Väljer jag något annat får jag bekosta själv.
Men jag blev löjligt förtjust i tapeten på bild 2 :love:
Den är ju lite "levande" men ändå med neutrala färger!

Har du ingen bild på ditt vardagsrum?
 
Sv: Inredningshjälp!!

byt inte tapeter köp nya detaljer istället... nya gardiner, kuddar, matta, prydnader.... kanske nytt soffbord :angel:

Jag får tapetsering gratis :)
Killen som bodde här innan mej gjorde 56 (:eek:) hål med plugg i för att sätta upp tavlor, väggarna ser helt skottskadade ut :crazy:
 
Sv: Inredningshjälp!!

:rofl:

Det låter ungefär som lägenheten jag hade innan den här.. närmare 50 hål.. i en etta :eek: Hur lyckas man?

Jag gillade fonden du visade på bild nr 2, den var riktigt snygg!
 
Sv: Inredningshjälp!!

Trivs du i en "grotta", så klart att du ska ha mörka tapeter om du gillar det. Jag hade inte valt några mörka mönstrade tapeter, utan försökt hitta några som inger lugn och harmoni.

Grått och blått är väldigt kalla färger och brunt och beige är lite varmare, så vilken färg du väljer beror på vilken stämning du vill skapa.

Jag tror liten tyngre (dvs. stora av lin eller liknande) vita eller ljusbeiga (kanske ljusgula) gardiner skulle passa bra och sen skulle jag dra ut soffan lite från väggen så att det blev mer utrymme runt den. Soffan är jätte fin.
 
Sv: Inredningshjälp!!

:rofl:

Det låter ungefär som lägenheten jag hade innan den här.. närmare 50 hål.. i en etta :eek: Hur lyckas man?

Låter som ett proffs, alternativt någon med stor beslutsångest över hur tavlor och liknande ska plaseras...;)
 
Sv: Inredningshjälp!!

Ja men allvarligt.. jag bodde i en vindsvåning där stora delar bestod av snedtak så det fanns ju inte heller egentligen så mycket vägg att göra skada på. Så jaaa, det påminde lite om Liten82´s lägenhet :p
 
Sv: Inredningshjälp!!

hahaha shit.... det var mkt hål!
Tapetsera i en ljus neutral nyans skulle jag göra ändå.... fonder är så "just nu" lätt man ledsnar... bättre sätta foton/tavlor.... gardiner, kuddar osv så man kan variera om man vill.... mer stilrent så dessutom :)

(fast det beror ju på smak helt enkelt.....)
 
Sv: Inredningshjälp!!

Hm, jag vill inte ha en "grotta" men ändå ha "mys-mörkt".
Möblerna har jag redan sett ut, de blir i mörkt sheshamträd, lite indiskt stuk.
Färger på gardiner och övrig textil beror på tapeter,
ljusa tapeter- mörkare textil och tvärtom.
Soffan och min kandelaber är det enda som kommer att stå kvar i rummet, resten ska bytas ut :)

Skulle kunna ha 3 vita/ljusa väggar och en som går i mörkare brunt eller åt rost-rött...
Det finns alldeles alldeles för många tapeter att välja bland :angel:
 
Sv: Inredningshjälp!!

hahaha shit.... det var mkt hål!
Tapetsera i en ljus neutral nyans skulle jag göra ändå.... fonder är så "just nu" lätt man ledsnar... bättre sätta foton/tavlor.... gardiner, kuddar osv så man kan variera om man vill.... mer stilrent så dessutom :)

(fast det beror ju på smak helt enkelt.....)


Näe, jag fattar verkligen inte, hört talas om tavel-krokar liksom? :crazy:
Ja, är också rädd för att bli less om jag sätter fondvägg, även om den inte är skrikig och jättemöstrad i färgen.
Samtidigt är de ju väldigt väldigt fint ;)
 

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 478
Senast: Ullmerkott
·
Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 764
Senast: pastejja
·
Hemmet Jag å sambon håller på att renovera ett rum i lägenheten (never ending story). Vi har nu kommit så långt att vi grundat en gång. Det...
Svar
11
· Visningar
4 965
Senast: Shenzi
·
B
Hemmet Har bestämt att jag ska sätta in en fondvägg i köket, men jag vet inte riktigt vad jag ska ha för tapet som blir snyggt tillsammans med...
Svar
10
· Visningar
3 116
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp