Inredningsideér för mitt hem

Nu vet jag ju såklart inte hur läget ser ut hos dig, men en soffa bör du kunna hitta gratis eller nästan gratis. Senast idag såg jag en grå tyghörnsoffa (med bara något litet skönhetsfel) som erbjöds helt gratis mot att man kom och hämtade den. Kanske du kan hitta något liknande där du bor också?
 
Apropå förvaring, så kanske gamla fina kistor kan vara något? Kan man också hitta gratis eller nästan gratis :up: ! Jag hade gärna haft en sådan själv, men har inte platsen tyvärr....
 
Jag har faktiskt en plafondlampa liggandes. Funkar det verkligen med en sådan när taket lutar?


Ja, det blir vitt i taket i hallen. Kökstaket är redan målat med två lager men det behövs ett lager till då det fortfarande är flammigt. Det var lika mörkt och tråkigt innan som det är i hallen.

Nej, panelen är nog inte original. Jag tänkte ta bort den i hallen, men behålla i trappen. Jag ska tapetsera om i alla rum, inklusive vardagsrummet. Alla befintliga tapeter är jätteslitna och i vardagsrummet är det väv som är vitmålad vilket jag tycker är tråkigt. När jag tapetserar rummen på övervåningen måste jag göra om elen. Det är gamla (utanpåliggande) kablar där. Dem vill jag inte tapetsera över. Så båda rummen och hallen på övervåningen behöver göras om samtidigt p.g.a. eljobbet. Det är ett projekt jag nog inte kommer att ta tag i inom snar framtid då det är så pass stort. Sen vill jag ha annat golvmaterial i trappa, hall och kök.

Jag har massor av broderier jag skulle vilja ha upp på väggarna men det är skitsvårt att hitta ramar i rätt format då nästan alla motiv är kvadratiska. Jag kommer alltså att göra egna ramar men har inte lyckats få tag i ramlist. Någon sa att vanliga byggvaruhus kan ha sånt i sortimentet. Jag har frågat på ett ställe och de hade inte. Slöjddetaljer har ramlist men de har, åtminstone tidigare, haft så dyr frakt att jag inte velat beställa online och i butiken i Stockholm är det beställningsvara. Jag är sällan där och har svårt att planera ett besök dit.


Kökssoffan inköptes för att jag skulle kunna förvara ved i den. Tyvärr visade det sig att ytfukten i veden inte torkar bort när veden ligger i soffan. Jag skulle behöva en annan lösning för veden och stället där kökssoffan står är bästa stället för det.

Ja, hatthyllan ska väck. Den är skitful. Eftersom jackorna ska hänga på annan plats så skulle jag nog behöva ha något där som jag kan förvara vantar, mössor och annat småkrafs i. Skorna får dessvärre inte plats på någon dörrmatta så jag behöver en skohylla men det finns ingen som har lägsta planet så högt att jag kan ställa stövlarna på brickan under. Hur gör folk med stövlar egentligen? Ställer de stövlarna överst så det droppar ner vatten i skorna under? Verkar opraktiskt.

Fönstret i köket är för litet för annat än små krukväxter. De som står där nu skulle behöva förnyas. Men annars behöver jag nog förnya hela krukväxtbeståndet. Just nu har jag böckerna inne på kontoret men jag tänkte ändra på det. Jag behöver klura lite på vilken typ av möbel som blir bäst för dessa. Kanske en vägghylla? Kallaxhyllorna ska nämligen skickas ut. De är inte min stil på något sätt.


Nej, det är inte svårt att flytta men jag vill undvika fler hål i taket. Om jag flyttar en lampa så vill jag vara helt säker på att den hamnar rätt och inte behöver flyttas en gång till.

Taket lutar och jag är inte säker på om en plafond funkar på ett lutande tak.

Missade taklutningen.!
 
Ja, jag kan säkert kakla men tror inte det blir snyggt med kakel där. Sen tycker jag vedhanteringen är tillräckligt jobbig för att inte vilja stapla den inomhus också. Just nu bär jag in den i svarta tygkassar och sen får de stå någonstans tills jag ska använda veden.

Jag saknar tyvärr skrubb. Eller ja, två fula garderober finns i gästrummet och så finns ju kattvindarna, men det vore en fördel om de skor jag använder regelbundet finns närmare ytterdörren. De skor/kängor/sandaler jag inte använder för tillfället förvarar jag där uppe men det är ändå en del som används regelbundet.

Tygkassarna som hänger på väggen i hallen borde jag nog gå igenom. Förmodligen innehåller de saker jag inte använder regelbundet. Nu rider jag ju inte för tillfället så jag skulle också kunna ta bort alla stallkläder, hjälmen och västen. En del har jag redan rensat bort. Annars har jag diverse plagg för olika väder hängandes i hallen (både stall och vanliga).

Jag har inte full koll på storleken på broderierna men typ 20 x 20 kanske. Jag har letat efter kvadratiska ramar i flera år men inte hittat något. I de fall jag hittat en kvadratisk ram har den varit ful.

Eftersom ljuset är en bristvara i köket vill jag helst inte ha någon ampel där. Jag vet inte ens vilken sorts gardin jag ska ha där som inte skuggar.


Jag håller med om att planlösningen i köket är trist och fönstret för litet. Köksö kan vara något. Jag har hållit koll efter en sådan begagnad men inte fått tag i någon. Att köpa nytt blir dyrt.

Vad jag ska göra med kontoret vet jag inte riktigt. En del skräp har jag bara ställt in där. Det måste sorteras, kastas/sparas. Och jag tänkte ju också ändra funktion för just det rummet och flytta kontoret. Men jag är lite ambivalent gällande det.
Fördelen med att ha kontoret på övervåningen tycker jag är bättre utsikt och man håller undervåningen mer som sällskapsdel.
Vet att många tycker olika men för min del passar det bättre med ett av rummen på övervåningen. Kanske du tycker samma? Svårt att veta innan du provat möjligen.
Men då skulle du kunna ha vardagsrum i det rummet du har kontoret idag och det nuvarande vardagsrummet blir som en förlängning av köket
 
De här kanske man kan göra något roligare med än bara rama in? Det är en serie med ett broderi för varje månad.
Jag tycker att det verkar vara just det som ÄR ditt stora problem? Du har ju pratat om samma saker nu sedan du flyttade in, men ännu inte gjort något åt dem. Ibland får man bara gå på magkänslan och GÖRA, i stället för att tänka så himla mycket på allt - smått som stort. För det mesta blir det bra, men ibland blir man inte nöjd. Då får man göra om - det är inte svårare än så!
Men du. Har du missat att jag varit sjuk? Jag stod med näsan mot väggen redan vintern 2016-2017 och sen fick jag en depression. Jag är fortfarande inte riktigt fit for fight. Att GÖRA saker har inte funnits på min karta på länge. Jag har fått prioritera stenhårt och bara ta det som faktiskt är absolut nödvändigt. Nu jobbar jag 75% och har tagit tjänstledigt 25% för att jag inte pallar heltid. Min prio ett är att ta hand om mig själv. Resten får bli som det blir. Jag tar det jag orkar.
 
De här kanske man kan göra något roligare med än bara rama in? Det är en serie med ett broderi för varje månad.

Men du. Har du missat att jag varit sjuk? Jag stod med näsan mot väggen redan vintern 2016-2017 och sen fick jag en depression. Jag är fortfarande inte riktigt fit for fight. Att GÖRA saker har inte funnits på min karta på länge. Jag har fått prioritera stenhårt och bara ta det som faktiskt är absolut nödvändigt. Nu jobbar jag 75% och har tagit tjänstledigt 25% för att jag inte pallar heltid. Min prio ett är att ta hand om mig själv. Resten får bli som det blir. Jag tar det jag orkar.
Nej, det har jag inte missat. Men det är skillnad på att inte ORKA göra något, och att inte få något gjort för att man inte kan bestämma sig för vad/hur man ska göra.
 
Möbleringsmässigt hade jag gjort om matsal/ vardagsrum till enbart matsal. Vardagsrummet hade jag flyttat till det rum du har som kontor idag och kontoret hade jag flyttat upp till gästrummet.
Då utnyttjar du (i min mening) husets planlösning bättre och det finns ju ingenting som säger att du inte kan ha någon typ av säng (eller möjlighet att stoppa in en resesäng vid behov) i kontoret. :)

Själv är jag allergisk mot furu och hade således målat detta antingen vitt eller i den ljusgrå nyans som många köksluckor har idag. Den här färgen menar jag. Tror den passar husets karaktär bättre än vitt.
nordic-ask-morkgra-alt1.jpg


Jag hade börjat så iaf. Fint hus, jag förstår varför du föll för det. :)
Det var idéer värt att fundera på.

Nej, det funkar inte. Då kommer ljuset bli fel.


Eftersom det är ett så pass stort jobb så hade jag köpt färg och målat istället som en sålängelösning. Det behöver inte bli perfekt men kan helt klart höja känsla av hemtrevnad för dig. Dessutom kan du då släppa det större projektet tills du mår bättre. :)



Vad tror du om något sådant här?
723511ea9388d92ff816c853abbd58c2.jpg

aVedhylla+3+l%25C3%25A5dor+011.JPG
Bra idéer och lådvarianten för veden gillade jag skarpt! :up: Jag kan ju ta ut hela härligheten på en pirra och fylla den, i stället för att fylla tygkassar. Det köper jag rakt av!

Nu vet jag ju såklart inte hur läget ser ut hos dig, men en soffa bör du kunna hitta gratis eller nästan gratis. Senast idag såg jag en grå tyghörnsoffa (med bara något litet skönhetsfel) som erbjöds helt gratis mot att man kom och hämtade den. Kanske du kan hitta något liknande där du bor också?
Det är svårt att hitta saker gratis här. Ibland kan man ha tur, men det är inte som i närheten av en storstad där folk kastar saker efter en. Men billigt kan man ju hitta förstås.

Behöver du verkligen så många gästsängplatser? Skulle den plats de tar kunna funka för bättre förvaring istället?
Jag har i dagsläget bara en gästsäng framme inne och det är den på kontoret. Sen har jag en våningssäng inne i lillstugan också, så det blir bara totalt 3 extra platser som står framme.

Fördelen med att ha kontoret på övervåningen tycker jag är bättre utsikt och man håller undervåningen mer som sällskapsdel.
Vet att många tycker olika men för min del passar det bättre med ett av rummen på övervåningen. Kanske du tycker samma? Svårt att veta innan du provat möjligen.
Men då skulle du kunna ha vardagsrum i det rummet du har kontoret idag och det nuvarande vardagsrummet blir som en förlängning av köket
Jag får tänka på saken. Rummet som jag kallar för gästrum är väldigt mörkt i dagsläget. Det behövs en annan taklampa där. Den som sitter där nu följde med husköpet och den ger ett svagt gult sken. Väggarna är mörka och fönstret är åt väster där ljuset inte kommer in förrän på eftermiddagen. Lampan kan jag förstås byta ut men resten kan jag inte göra något åt på länge. Sen är det det rummet där bullret från luftvärmepumpen hörs bäst. Ganska vidrigt faktiskt. Den sitter på nedre plan men ljudet fortplantar sig till det rummet. Så jag är rätt osäker på om jag vill tillbringa mina arbetsdagar i det rummet.

Jag valde det östra rummet som sovrum för att ljuset kommer in där på morgonen och jag tänker att det ska hjälpa mig att komma upp på morgonen. Sen är tapeten ljusare och trevligare än i andra rummet.

Just ja, om jag sitter på övervåningen och jobbar kommer jag inte kunna elda i spisen dagtid utan att behöva springa upp och ner hela tiden. F-n, tänkte inte på det. Man behöver fylla ved ungefär en gång i halvtimmen.
 
Nej, det har jag inte missat. Men det är skillnad på att inte ORKA göra något, och att inte få något gjort för att man inte kan bestämma sig för vad/hur man ska göra.
Det är en hel del som jag redan vet hur jag vill ha det. Så där handlar det faktiskt inte alls om problem att bestämma sig. Jag vet att alla rum behöver nya tapeter. Det ska också målas här och där. Elen på övervåningen ska göras om. Golven i hall, trapp och kök ska bytas. O.s.v.

Men allt ovanstående handlar om renoveringar, inte om möblering och det är möblering/inredning den här tråden handlar om.
 
De här kanske man kan göra något roligare med än bara rama in? Det är en serie med ett broderi för varje månad.
Ooops, jag fick visst med en text jag började skriva på igår kväll men fick inte med bilden för den var för stor och sen struntade jag i det.
 
Det är en hel del som jag redan vet hur jag vill ha det. Så där handlar det faktiskt inte alls om problem att bestämma sig. Jag vet att alla rum behöver nya tapeter. Det ska också målas här och där. Elen på övervåningen ska göras om. Golven i hall, trapp och kök ska bytas. O.s.v.

Men allt ovanstående handlar om renoveringar, inte om möblering och det är möblering/inredning den här tråden handlar om.
Jag tycker att @TeamLundVer hade bra förslag, MEN tänker att då blir det genast ett väldigt mycket större projekt om man ska börja måla och greja- jämförelsevis mot att byta ut en hatthylla. (Däremot så är det ju något som kan ligga i bakhuvudet man kan gå runt och grunna på, om det är så man vill ha det?)

Tänker att göra du vissa små förändringar som du fått tips om så tror jag du kommer märka en skillnad. Tycker du gör väldigt fina broderier och tycker att har du en tom hel-/halvvägg någonstans hade man kunnat arrangera så att du har fler stycken tätt. Googla "tavelvägg" för inspo. :)
 
Det var idéer värt att fundera på.


Bra idéer och lådvarianten för veden gillade jag skarpt! :up: Jag kan ju ta ut hela härligheten på en pirra och fylla den, i stället för att fylla tygkassar. Det köper jag rakt av!


Det är svårt att hitta saker gratis här. Ibland kan man ha tur, men det är inte som i närheten av en storstad där folk kastar saker efter en. Men billigt kan man ju hitta förstås.


Jag har i dagsläget bara en gästsäng framme inne och det är den på kontoret. Sen har jag en våningssäng inne i lillstugan också, så det blir bara totalt 3 extra platser som står framme.


Jag får tänka på saken. Rummet som jag kallar för gästrum är väldigt mörkt i dagsläget. Det behövs en annan taklampa där. Den som sitter där nu följde med husköpet och den ger ett svagt gult sken. Väggarna är mörka och fönstret är åt väster där ljuset inte kommer in förrän på eftermiddagen. Lampan kan jag förstås byta ut men resten kan jag inte göra något åt på länge. Sen är det det rummet där bullret från luftvärmepumpen hörs bäst. Ganska vidrigt faktiskt. Den sitter på nedre plan men ljudet fortplantar sig till det rummet. Så jag är rätt osäker på om jag vill tillbringa mina arbetsdagar i det rummet.

Jag valde det östra rummet som sovrum för att ljuset kommer in där på morgonen och jag tänker att det ska hjälpa mig att komma upp på morgonen. Sen är tapeten ljusare och trevligare än i andra rummet.

Just ja, om jag sitter på övervåningen och jobbar kommer jag inte kunna elda i spisen dagtid utan att behöva springa upp och ner hela tiden. F-n, tänkte inte på det. Man behöver fylla ved ungefär en gång i halvtimmen.

Kan du lista ut på vilket sätt ljudet kommer upp till gästrummet? Då skulle vi kanske kunna komma med en lösning på det. :)

Jag sitter i ett kontor med västläge på jobbet och det känns inte alls mörkt så frågan är om den känslan kan försvinna med bättre belysning/ andra färger? Värt att fundera på iaf.

Spisen var ju lite knivigare men jag tänker att det kanske behövs en bättre lösning där? Att fylla på så ofta hade drivit mig till vanvett och jag mår ju bra. Kan inte tänka mig att det förbättrar din hälsa.
 
Jag tycker att @TeamLundVer hade bra förslag, MEN tänker att då blir det genast ett väldigt mycket större projekt om man ska börja måla och greja- jämförelsevis mot att byta ut en hatthylla. (Däremot så är det ju något som kan ligga i bakhuvudet man kan gå runt och grunna på, om det är så man vill ha det?)

Tänker att göra du vissa små förändringar som du fått tips om så tror jag du kommer märka en skillnad. Tycker du gör väldigt fina broderier och tycker att har du en tom hel-/halvvägg någonstans hade man kunnat arrangera så att du har fler stycken tätt. Googla "tavelvägg" för inspo. :)
Sant. Den här make-overn kommer inte att gå i brådrasket. Nu är det dessutom vår, så trädgården vill också ha min uppmärksamhet. Jag får ta det bit för bit helt enkelt.

Tavelvägg ska jag titta närmare på. Jag har ju 12 kvadratiska broderier som är ett helt set, där varje broderi representerar en månad.

Kan du lista ut på vilket sätt ljudet kommer upp till gästrummet? Då skulle vi kanske kunna komma med en lösning på det. :)

Jag sitter i ett kontor med västläge på jobbet och det känns inte alls mörkt så frågan är om den känslan kan försvinna med bättre belysning/ andra färger? Värt att fundera på iaf.

Spisen var ju lite knivigare men jag tänker att det kanske behövs en bättre lösning där? Att fylla på så ofta hade drivit mig till vanvett och jag mår ju bra. Kan inte tänka mig att det förbättrar din hälsa.
Det blir någon slags vibration från värmepumpen. Kanske det borde sitta en vibrationsdämpande matta mellan vägg och värmepump. Som det är nu fortplantar sig ljudet via taket i vardagsrummet och vidare till övervåningen i gamla delen av huset. Vardagsrummet har inget rum över det.

Troligen går det att göra rummet trivsammare men det är nog ett större projekt.

Jag har egentligen inget emot att fylla på vedspisen, men den kräver ju som sagt min närvaro. Jag har funderat lite på alternativ, men kommer inte på något som behåller fördelarna med vedspisen. Den värmer ju grunden samt övervåningen samtidigt. Sen gillar jag att laga mat på den. På vintern är det händigt när jag inte behöver vänta på att min sega elspis ska komma igång. Den tar verkligen evigheter.
 
På vintern är det händigt när jag inte behöver vänta på att min sega elspis ska komma igång. Den tar verkligen evigheter.
Det kanske är läge att byta ut den också när du ändå håller på och förbättrar? Vet inte hur det ser ut hos dig, men här ligger det ute annonser jämt och ständigt på vitvaror som folk byter ut när de byter kök. Fullt fungerande, för en femhundring eller så. Finns både på blocket och i diverse lokala facebook-grupper. Kanske något att fundera på?
 
Det kanske är läge att byta ut den också när du ändå håller på och förbättrar? Vet inte hur det ser ut hos dig, men här ligger det ute annonser jämt och ständigt på vitvaror som folk byter ut när de byter kök. Fullt fungerande, för en femhundring eller så. Finns både på blocket och i diverse lokala facebook-grupper. Kanske något att fundera på?
Jo, den ska bytas men det är lågprioriterat.
 
Jag har egentligen inget emot att fylla på vedspisen, men den kräver ju som sagt min närvaro. Jag har funderat lite på alternativ, men kommer inte på något som behåller fördelarna med vedspisen. Den värmer ju grunden samt övervåningen samtidigt. Sen gillar jag att laga mat på den. På vintern är det händigt när jag inte behöver vänta på att min sega elspis ska komma igång. Den tar verkligen evigheter.

På ett sätt kanske det är bra att gå ifrån ofta och fylla på ved? Ok att en gång i halvtimmen låter lite ofta, men att gå ner och göra det kan ju bli en bra paus.
 
När det gäller skorna så har jag förutom ”gallret” som hyllplan även en bricka. Det gör att vatten inte droppar ner på skorna nedanför. Antingen köper man löst eller så finns det färdiga skoställ med bricka. Man kan också göra egna.
Jag har faktiskt redan en skobricka som jag nu har skorna på men hade inte tänkt tanken att ha den ovanpå skostället. Kan det verkligen se snyggt ut eller är det bara praktiskt (men fult)?
 
På ett sätt kanske det är bra att gå ifrån ofta och fylla på ved? Ok att en gång i halvtimmen låter lite ofta, men att gå ner och göra det kan ju bli en bra paus.
En gång i timmen kan också funka. Ibland har jag haft glöd kvar när jag varit ute en och en halv timme, men då är det minimalt och det behövs lite pyssel för att det ska komma igång igen. Men jag kollar sällan på klockan för att veta när jag behöver fylla på. Det är min inre timer som säger till när det är dags och den tycker att en gång i halvtimmen är bra för då tar sig elden lätt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 300
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp