Inredningsinput

majola

Trådstartare
Min make och jag håller för fullt på och planerar vårt hus. Det snurrar allt från, elektricitet, över carport till badrumskakel i våra huvuden.

Nu har vi i alla fall tagit fram ett koncept för bottenvåningen. Och självklart ber jag den allvetande Bukefalos om råd och tips. Kanske är det till och med någon som har en liknande inredning och vill visa bilder?

Alltså:

Hallen (ca 10 m2) får skifferkakel på golvet och vita väggar. Vi har innerdörrar, trappa och fönsterramar i ljust trä. Hallen har trappan till vänster och två dörrar till höger när man kommer in genom ytterdörren. Takfönster över trappan. Öppet rakt fram till matplats/vardagsrum som har mycket fönster = ljus.

Dusch/WC får samma skifferkakel på golvet och vitt kakel på väggarna. Eventuellt låter vi det svarta gå upp en liten bit på väggarna, det är inte bestämt. Detaljer i ljust trä här också och så kan man variera med accenter som man har lust.

Köket får ljust laminatgolv, samtliga vit- och elektrovaror (dvs kylskåp, ugn, mikro, diskmaskin, diskho, fläkt) i rostfritt. Svarta högglansluckor, vitrinskåp med alu-kanter och frostat glas för överskåpen. Ljus träskiva. Rostfritt bakom spisen och i övrigt vitt (?) kakel. Köket har ett vanligt fönster, en altandörr och är öppet mot glasad matplats, dvs det kommer även här in mycket ljus.

Matplats/vardagsrum får samma ljusa laminat och vita väggar. Vi har en mellangrå soffa och björkmöbler. Samt en matta under soffbordet i rött, svart och grått som vi är väldigt förtjusta i. Funderar på den ljusa matsalsmöbeln "Bjursta" från Ikea (i dagsläget har vi inget förnuftigt matbord, så det måste köpas nytt). Tre stora (fullhöjd och över två meter breda) och ett vanligt fönster här. Alla med ljusa träramar. Som belysning tänkte vi ha inbyggda spots i taket i alu-optik. Jag drömmer öven om att ha alla lysknappar och eluttag i alu/rostfritt, men det kan nog bli lite för dyrt. :angel:

Arbetsrum/Gästrum får samma laminat som resten. Ett vanligt fönster. Okända tapeter/färg på väggarna.

Tror ni att det kan bli fint? Vi har så öppet så att det känns viktigt med en sammanhållen stil för att det inte ska bli för mycket lapptäcke av det hela. Min man har en mycket praktiskt stil och avskyr allt krimskrams. Jag vill ha det ljust och stilrent men ändå hemtrevligt (därför har jag tjatat mig till träfönstren).

Vi är medvetna om att svarta högglansluckor är mycket städintensiva...
 
Sv: Inredningsinput

Det låter fint men fruktansvärt tråkigt. Det blir till att arbeta rejält med accentfärger i accessoarer och detaljer för att det inte ska bli sterilt och opersonligt. Brottas själv med ett sovrum som har ljust golv och vita väggar, det är SVÅRT att inreda sådana rum.
 
Sv: Inredningsinput

Vi har ju en röd matta... :D

Nej, jag vet vad du menar och det är lite det jag bekymrar mig för också. Fast å andra sidan vill vi inte vara tvungna att byta golv om två år för att vi har tröttnat liksom. Vi byter hellre matta, gardiner eller hänger upp något nytt på väggarna.

Jag glömde: min man har också ganska mycket gröna växter som behöver husrum (ja, det är hans växter, jag har ingen hand med inomhusplantor!)

I matrummet/vadagsrummet blir det väl mest rött (mattan och så har vi en andy warholtavla i rött, blått och grönt).

På dusch/WC leker jag med tanken på turkosa accenter, kanske en bamburullgardin (nej den är inte turkos) och en turkos vas/blomkruka på fönsterbrädan. Detta rum är bara 4 kvadratmeter så så värst mycket får inte plats. Passande handdukar till.

Vi har en hel övervåning (tre sovrum och bad) och en källare att intreda också! ;)
 
Sv: Inredningsinput

Det låter fint men fruktansvärt tråkigt. Det blir till att arbeta rejält med accentfärger i accessoarer och detaljer för att det inte ska bli sterilt och opersonligt. Brottas själv med ett sovrum som har ljust golv och vita väggar, det är SVÅRT att inreda sådana rum.

Icke då! Varken golvet eller väggarna syns ju när man har täckt dem med mattor, bokhyllor och tavlor. :D
 
Sv: Inredningsinput

. Jag drömmer öven om att ha alla lysknappar och eluttag i alu/rostfritt, men det kan nog bli lite för dyrt. :angel:

.


Kolla in Kjell&Company de har lysknappar och eluttag till vettiga priser!

Annars tycker jag att det låter jättesnyggt. Vi renoverar just nu en sjuttiotalsvilla och vi målar allting vitt och ljust. Sedan när vi bott in oss ett tag kanske vi känner för att kasta in lite färg. Men då har vi i alla fall en grund att jobba ut efter. Så börja lugnt!
 
Sv: Inredningsinput

Vi bygger ett färdighus i Tyskland så jag tror inte att Kjelle kan komma. :D

Men visst är det snyggt. :love: I bygghandeln är det inte mycket dyrare, men det är ju det där med att ändra på saker i ett färdighus. De har inte alu-lysknappar i sitt standardsortiment. Självklart kan de erbjuda det, men vi har inte fått något pris ännu.
 
Sv: Inredningsinput

Eluttag och strömbrytare kan man alltid byta ut senare. Det är inte särskilt kostsamt och man kan göra det själv.

Något som jag dock skulle satsa på om jag var er var ett mer ordentligt golv. Det är enormt stor skillnad i karaktär på ett riktigt parkettgolv och på laminat. En oljad parkett ger liv, mjukhet och värme, vilket ett laminatgolv inte gör. Det tror jag kan passa bra till era vita väggar och golv i skiffer. :)

Visst är det mycket dyrare, men det är något som gör oerhört mycket för standarden och trivselfaktorn i ett hus.

Sedan vill jag passa på att slå ett slag för svarta strömbrytare och kontaktuttag. Det tror jag kan göra sig väldigt snyggt mot björken (tänk Alvar Aalto). Rostfritt blir lite kallt mot björk.
 
Sv: Inredningsinput

Vi vill gärna ha parkett, men går det i köket? Med tanke på att vi har ett öppet kök vill vi ha samma golv där som i matrum/vardagsrum.

Bra tanke det där med lysknapparna! Fast rostfritt är ju så snyggt... Men jag ska kolla extra på svarta knappar nästa gång vi är i bygghandeln! :bow:

Jag ska försöka ladda upp en ritning...
 
Sv: Inredningsinput

Jag är rädd att lysknappar med rostfri look kommer att se otroligt kladdiga ut med alla fingeravtryck.
Själv vill jag nog ha allt så diskret som möjligt (gärna inbyggd kyl/frys) och dissar jättefläktar ovanför spisen.

Jag skulle också tänka mig för när det gäller att ha alltför mycket spotbelysning.

Kör ni en modern stil med svarta högblanka luckor i köket kanske det kan vara idé att hitta en riktig snygg tapet och använda glasskivor ovanpå detta som skydd istället för traditionellt kakel?

Bygger ni nytt har du kanske möjlighet till sådan lyx som "gå-in-skafferi"?!

Jag skulle också köra på enhetligt "riktigt" golv istället för laminat.
Kanske ngn "Pappelinamatta" skulle kunna passa i köket?
 
Sv: Inredningsinput

Oj, nej. Pappelina var inte alls vår stil. Jag tror inte att vi har en modern stil i den bemärkelsen med mönster och sånt. Det ska liksom kännas som om man är ute i naturen (trä, ljus, sten osv, inte djungellook)

Jag har ett rejält skafferi i källaren! :bow: Man bygger ju mer på höjden än på bredden här pga av markpriserna. Två fullhöga apotekarskåp/utdragsskåp är dock inplanerade i köket (och många andra skåp också).

Photobucket har någon sorts bug så jag kan inte ladda upp våra ritningar. :mad:
 
Sv: Inredningsinput

Ok, gillar ni mer naturliga material kanske ni kan hitta ngt tips från vår hemsida. Speciellt föräldrasovrummet har en sådan look.

www.hvilaro.blogspot.com

Vi har förövrigt valt Renovas lysknappar, dyrt som stryk men snygga...
 
Sv: Inredningsinput

Tack! Jag skickar dock "krya-på-dig-hälsningen" vidare till min sambo, det är han som har haft blodförgiftning. Han har dock börjat kunna gå igen, om än med haltande gång.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har bott i mitt hus i snart 10 år. När jag flyttade in var barnen 1 och 4, så det har slitits rätt bra på ytskiktet. Det är öppen...
Svar
5
· Visningar
650
Senast: nyttnick
·
Hemmet Hjälp mig hitta en fin färg till hallen! Är en långsmal hall utan eget fönster, således måste färgen vara ljus. Har en inbyggd äldre...
Svar
6
· Visningar
977
Senast: cewe
·
Hemmet Nu har jag bott i ladan i sex år. Fort går det! Börjar dock tröttna på de vita väggarna, och leker med tanken på att lägga på lite färg...
2
Svar
21
· Visningar
1 993
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 333
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp