Inredningstips

Ainon

Trådstartare
Skulle behöva lite tips till lägenheten, har upptäckt att jag inte är så bra på detta med att få det mysigt men ändå enhetligt och rent :angel:
Just nu ser det ut såhär:

27304922.jpg
27304923.jpg
27304924.jpg

också delen vid dörren som jag skäms över :o
27304978.jpg


Jag gillar vitt, grönt, brunt och naturmaterial.
Tavlorna över soffan är högst tillfälliga (hittade i soprummet :o ) eftersom det såg så kalt ut. Den lila rektangeln på väggen vid sängen/fågelburen ska målas över, var en likadan på soff-väggen som jag redan målat över tappade bara orken efter att målat sjuttielva lager.

Är öppen för alla idéer, alltifrån småsaker till ommöblering och målning :bump:
 
Sv: Inredningstips

Måste bara säga att du har ett väldigt bra grundmaterial i din lägenhet. Härligt, slipat brädgolv och juste fönsterparti med hyllor (men var är radiatorn, är den riktigt gammal och sitter inne i rummet? Kallrasproblem på vintern?).

Beträffande datorbordet bakom dörren känns det som en lite märklig möblering. Hur kul är det att sitta bakom en dörr? Vill du snygga till den platsen lite snabbt kan du ju rensa bland sladdarna och kanske kapsla in dem.
För att kunna tipsa om möblering vore det bra med en planskiss.

Tavlorna är rätt gräsliga, kanske kan du hitta någon fin reproduktion i färger du gillar och låta de färgerna gå igen i inredningen?

Sängpartiet funkar inte så bra färgmässigt, kartan kunde vara kul, men inte till den bleka gröna färgen på sängöverkastet.

Jag gillar soffan med de rosa kuddarna, de bryter av kul mot ditt blonda golv och det i övrigt ljusa möblemanget.

Som du märker har jag inte så många konkreta tips att komma med, kanske för att du har det ganska fint? Vore det mitt hem skulle kala väggar inte vara något problem, jag lyckas alltid täcka mina väggar med böcker... Jag tror att du skulle kunna få rummet lugnare med en annan möblering.
 
Senast ändrad:
Sv: Inredningstips

Tack för tipsen :)

Planritningen ser ut såhär, radiatorn är den lilla röda rektangeln uppe till höger (bakom kortsidan fågelburen på fotot)
27308696.jpg


Det är ingen dator, utan det är en liten tv som står bakom dörren :D

Jag håller med om att tavlorna är gräsliga, en reproduktion är en bra idé, med mkt grönt :love:
Kanske ska byta ut kartan mot en med mer bleka färger? eller en som iaf saknar det blåa som kanske förstör lite, gäller bara att hitta en...
 
Sv: Inredningstips

Jag hade haft vitt och grönt som grundfärger. Måla 3 väggar äggskalsvita och kör en grön fond (kanske fototapet?) på den 4:e (den mittemot sängen?!)

Ta fram ditt vackra vita "skrivbord/sideboard" mot den gröna väggen! Det ska absolut inte gömmas bakom dörren, den är det vackraste i rummet!

Kör konst som matchar färgmässigt med sängöverkastet på de "vita sidorna.

Vit lampa liknande kristallkrona i taket, gärna med snygg plafond. Riktigt vit färg på listerna och runt dörren, kanske ett fårskinn eller fårskinnsliknande matta som gör att trägolvet framhävs.
Klä om soffan, gärna vit och kör gröna (+ kanske en acentfärg till, lila?) kuddar och pläd till soffan.

Byt grönfärg på hyllan över "köksbordet" (om du ska ha någon)?!

Kanske en träkorg el. dyl om du vill ha in mer träfärger.
Jag undrar också över var du har radiatorerna?

Jag får inte tillräckligt bra överblick över rummet för att ge ommöbleringstips men det ser inte helt rätt ut. Du har ett vackert skåp och ett vackert skrivbord/sideboard, dessa bör få ta plats istället för att vara undangömda.

Lycka till!

/Sar www. hvilaro.blogspot.com
 
Sv: Inredningstips

Ooops, ser att jag läste slarvigt, nu vet jag var du har radiatorn!
 
Sv: Inredningstips

Jag håller med om det mesta du skriver, speciellt om lampan och soffkuddarna. Om hon gör en fondvägg håller jag med om att den gröna hyllan blir fel, men som det ser ut nu är den en lite rolig färgklick.

Annat smått jag tänkte på är
  • fluffa upp sängen med ett gosigt täcke eller överkast så den inte ser så platt och hård ut
  • skaffa funktionell förvaring (korgar eller lådor i neutrala färger att ha i hyllan eller uppepå skåpet) som rymmer lösa grejer
  • samla ihop och göm sladdarna
 
Sv: Inredningstips

Har suttit och ritat under föreläsningarna i förmiddags.
Kanske en möblering såhär skulle kunna fungera bättre, eller vad tror ni? Känns dock som om jag har lite för många olika grejer och för liten soffa, tyvärr inte råd att köpa någon ny för tillfället...
27317220.jpg


Lite grönt på en vägg skulle nog vara jättefint, bra idé, kanske på den lilla delen vid fönstret (på skissan längst ner till höger) där jag placerat sideboarden (den är hemskt snygg, hittade den i soprummet då jag flyttade in, bara laga ett ben så var den funktionsduglig igen, hur kan man kasta sånt :eek:) Vilken grönfärg kan vara lämplig? (sån här? http://www.scandinavianphoto.se/img/img_item/48253.jpg eller så ljust som jag färgat sängen i i skissen? )
Fototapet hade varit ännu fräckare men det är struktur på väggarna och jag antar att det inte går att sätta upp en fototapet då.

Vit soffa kan jag inte ha (svart hund) men kanske kan sy ett grönt överdrag eller grön-vit mönstrad (eller mönstrad soffa kanske är förskräckligt :crazy: )

Tusen tack alla, massa med jättebra tips :banana:
 
Senast ändrad:
Sv: Inredningstips

Vad tror du om grönfärgen som är runt inläggen här på buke?
Annars skulle jag hellre gå på sängfärgen (se bara till att det inte finns minsta tendens till spygrön färg (för mkt gult i - gå hellre mer mot grå/blå grönfärg) än den grönfärg du la in på länken, det blir för grönt för mig
 
Sv: Inredningstips

Jag tycker, som du själv skriver, att du saknar känslan för att göra det mysigt och vad jag hade kallat för hemtrevligt.

Först och främst tycker jag inte att du ska möblera efter hörnena som du gör nu. Jag ifrågasätter, precis som någon annan gjorde, varför ditt jättefina bord och din garderob är undanskuffade i hörnen?? Ut med dem så att de syns! Det centrala i rummet just nu är ju det där väldigt opersonliga soffbordet från IKEA som står mitt i rummet! Det är ju de fina sakerna som ska vara centrala och inte de som enbart är funktionella.

Dock tycker jag att du har lyckats vid fönstret. Där är det ju faktiskt sådär mysigt och hemtrevligt och personligt som det ska vara i en persons lägenhet enligt mig. Det ska ju synas att det är du som bor i lägenheten.

Vad tycker du själv fattas? Vad hade du velat ha?

Jag tycker aboslut att sängen ska pimpas. Den är alldeles för kal för min smak. Fram med mer "fluff" på sängen, och möjligtvis en sängram som är fin.

Bara för att vi ska veta vad du har för smak och vad du tycker är snyggt så vill jag att du säger vilka 2 av dessa sovrum du gillar bäst:
bedroom550.gif


masterwood400.jpg


Bedroom-1.jpg


teen-bedroom.jpg


GreywallsBedroom.jpg


4bedroom_bedroom_residences.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp