Bukefalos 28 år!

Mineur

Trådstartare
Moderator
Mina föräldrar har bett mig om råd inför ett nytt laptopköp. Jag tänkte rekommendera dem att köpa begagnat men ändå från ett företag liksom, men insåg att det inte verkar finnas så många som sysslar med sånt i Sverige? Efter lite efterforskningar hittade jag ett ställe som heter Inrego som verkar bra, men innan jag rekommenderar dem till föräldrarna ville jag kolla om det är någon här som har erfarenhet av att handla från dem? Är de så bra som de verkar?
 
Jag har köpt laptop från Inrego. Mycket nöjd, den var med i några år sen tappade jag den i marken så skärmen sprack :o
 
Mina föräldrar har bett mig om råd inför ett nytt laptopköp. Jag tänkte rekommendera dem att köpa begagnat men ändå från ett företag liksom, men insåg att det inte verkar finnas så många som sysslar med sånt i Sverige? Efter lite efterforskningar hittade jag ett ställe som heter Inrego som verkar bra, men innan jag rekommenderar dem till föräldrarna ville jag kolla om det är någon här som har erfarenhet av att handla från dem? Är de så bra som de verkar?
Tycker det är dyrt utifrån vad man får, oftast dubbla priset eller mer mot vad samma dator kostar beg. på Tradera.
 
Mina föräldrar har bett mig om råd inför ett nytt laptopköp. Jag tänkte rekommendera dem att köpa begagnat men ändå från ett företag liksom, men insåg att det inte verkar finnas så många som sysslar med sånt i Sverige? Efter lite efterforskningar hittade jag ett ställe som heter Inrego som verkar bra, men innan jag rekommenderar dem till föräldrarna ville jag kolla om det är någon här som har erfarenhet av att handla från dem? Är de så bra som de verkar?
Köpte ”ny” mobil där precis, funkade smidigt :)
 
Billigteknik.se drivs av en kompis kompis. Jag brukar själv titta in där när jag velat eller behövt köpa något nytt, de har bra beskrivningar och delar in sina produkter i olika kategorier beroende på skick. Tycker absolut att priset kan konkurrera med typ blocket. Med skillnaden att det är större risk att bli lurad eller köpa stöldgods på blocket än hos ett registrerat företag. Vet dock inget om hur deras kundservice är eller med garantier men borde finnas en del på sidan om det :)
 
Mina föräldrar har bett mig om råd inför ett nytt laptopköp. Jag tänkte rekommendera dem att köpa begagnat men ändå från ett företag liksom, men insåg att det inte verkar finnas så många som sysslar med sånt i Sverige? Efter lite efterforskningar hittade jag ett ställe som heter Inrego som verkar bra, men innan jag rekommenderar dem till föräldrarna ville jag kolla om det är någon här som har erfarenhet av att handla från dem? Är de så bra som de verkar?
På mitt förra arbete köpte vi datorer från dem innan företaget hade "råd" att köpa nya. På mitt nuvarande säljer vi överblivna datorer till dem. Inga problem på någon sida.
 
Tack för input, det låter som något jag skulle våga rekommendera! Misstänker att föräldrarna kommer att vara tveksamma till att köpa begagnat överhuvudtaget, men kan de göra det från ett bra företag där man får garanti och grejer så ökar chanserna för att de ska överväga det i alla fall...

@Lingon Det är främst p.g.a miljön och att det verkligen inte behövs en sprillans ny dator för det de vill göra. Precis som @Sharpless vittnar om är det många företag som säljer sina fullt fungerande datorer till dylika ställen när det är dags att förnya, och då kan man komma över något riktigt bra utan att för den del behöva betala 10 000+
 
Tycker det är dyrt utifrån vad man får, oftast dubbla priset eller mer mot vad samma dator kostar beg. på Tradera.
Det beror väl på vad det är för dator/laptop man söker? Vill man ha en rekondad, 6-10 mån gammal dator av ett bra märke,
med vettig hårddisk, välinstallerat operstivsystem, eventuella programvaror, och garanti, så görstår jsg inte vad du menar med "billigare" på tradera?
Tradera köp kräver kunskap, alternativt att man vill ha skitbilligt...
 
Jag har köpt där. Vi är nöjda och den datorn (gaming) hade kostat vansinnigt mycket mer ny och jag har inte kunskap att bygga ihop en. Känns säkrare att köpa begagnat av ett företag.
 
Det beror väl på vad det är för dator/laptop man söker? Vill man ha en rekondad, 6-10 mån gammal dator av ett bra märke,
med vettig hårddisk, välinstallerat operstivsystem, eventuella programvaror, och garanti, så görstår jsg inte vad du menar med "billigare" på tradera?
Tradera köp kräver kunskap, alternativt att man vill ha skitbilligt...
Jag jämförde en bra beg. av känt märke som kostar 9500 kr på Inrego och på Tradera gick exakt samma för 2600 kr. På Tradera ingår såklart inte garanti och support, så där finns en skillnad men jag tycker inte det är värt mellanskillnaden i pris.
 
Jag jämförde en bra beg. av känt märke som kostar 9500 kr på Inrego och på Tradera gick exakt samma för säket2600 kr. På Tradera ingår såklart inte garanti och support, så där finns en skillnad men jag tycker inte det är värt mellanskillnaden i pris.
Är du säker å att det är identiska datoret? Alltså samma mängd minne, grafik, hårddisk, i/o, m.m.?
För den som inte är så van datorköpare och "datorskötare", så är individuell köphjälp, installationshjälp (på datorn) av RAM, operativsystem, och garanti ofta viktigare än "lägsta möjliga peng ut".
Trygghet alltså.

KL
Begagnad dator/laptop/surfplatta/mobil är jättebra för klimatet...
 
Är du säker å att det är identiska datoret? Alltså samma mängd minne, grafik, hårddisk, i/o, m.m.?
För den som inte är så van datorköpare och "datorskötare", så är individuell köphjälp, installationshjälp (på datorn) av RAM, operativsystem, och garanti ofta viktigare än "lägsta möjliga peng ut".
Trygghet alltså.

KL
Begagnad dator/laptop/surfplatta/mobil är jättebra för klimatet...
Ja, Tradera-datorn var något bättre men skillnaden var så liten att de kan beskrivas som identiska. RAM är hårdvara och färdiginstallerat så där behövs ingen hjälp. Operativsystemet bör man oavsett vem som säljer beg. själv installera om från grunden så att man säkert vet att det inte finns skadlig kod inbakat.
 
Ja, Tradera-datorn var något bättre men skillnaden var så liten att de kan beskrivas som identiska. RAM är hårdvara och färdiginstallerat så där behövs ingen hjälp. Operativsystemet bör man oavsett vem som säljer beg. själv installera om från grunden så att man säkert vet att det inte finns skadlig kod inbakat.
Köper man datorer/laptop av massmarknadstyp på t.ex. Elgiganten, så kanske RAM är färdiginstallerat, utan att man kan välja till mera.

Annars så brukar man beställa/komplettera den valda datorn/laptopen med olika tillbehör och uppgraderingar, större eller fler hårddiskar, mer RAM, m.m., och hos seriösa datorsäljare, så får man hjälp med installation av operativ system, och andra programvaror som man anser sig ha behov av.

Köper man nytt av ett välrenomerat företag, så brukar de också (mot betalning) få hjälp med att migrera sin gamla installation, utan att förlora filer eller programvaror.
Om man av skilda anledningar huvudsakligen vill ha sina filer "hemma" istället för i molnet, så är det värdefull hjälp.

Från sådana företag får man inte med sig någon skadlig kod.

Det är hos "Nisses datorservice på hörnet" som riskerna är stora.


Menar du alltså , att om man köper en (eller kanske ett par stycken) nya datorer hos t.ex. Dustin, så behöver man installera om datorn?

Jag har hjälp ett småföretagare att dimensionera sitt IT-stöd, och hjälp väldigt många privatpersoner, ffa "yngre äldre" att hitta rätt i dator/laptop/surfplatta djungeln.

I många fall har just begagnade datorer/laptops, skärmar och skrivare gett väldigt mycket bang for the bucks.

Och vid köp från de välrenommerade begagnat handlarna, så har allt runt hårdvara, leveranser och support, fungerat lika bra, som om vi köpt nytt från t.ex. Dustin...
 
Menar du alltså , att om man köper en (eller kanske ett par stycken) nya datorer hos t.ex. Dustin, så behöver man installera om datorn?
Jag skrev begagnade och Dustin säljer enbart nya datorer vad jag vet. Risken är säkert inte så stor även för begagnade men jag tycker ändå att i fallet med en begagnad dator är det klokt att radera hårddisken, formatera på nytt och installera operativsystemet från en säker källa. Så har jag gjort med mina egna och till andra jag hjälpt att köpa dator.

Man bör även flasha om BIOS så att det inte är hackat.
 
Jag skrev begagnade och Dustin säljer enbart nya datorer vad jag vet. Risken är säkert inte så stor även för begagnade men jag tycker ändå att i fallet med en begagnad dator är det klokt att radera hårddisken, formatera på nytt och installera operativsystemet från en säker källa. Så har jag gjort med mina egna och till andra jag hjälpt att köpa dator.

Man bör även flasha om BIOS så att det inte är hackat.
Men det är ju det som respektabla företag som säljer begagnade datorer gör.
Det är det som "rekonditionerad" betyder.

Dessutom så köper de in datorer från "säkra" ställen.

Jag har köpt mycket begagnat, från den typen av företag, och varit nöjd.

De kompletterar och uppgraderar också datorer eller laptops, t.ex. med mer RAM eller större hårddiskar.
 
Men det är ju det som respektabla företag som säljer begagnade datorer gör.
Det är det som "rekonditionerad" betyder.

Dessutom så köper de in datorer från "säkra" ställen.

Jag har köpt mycket begagnat, från den typen av företag, och varit nöjd.

De kompletterar och uppgraderar också datorer eller laptops, t.ex. med mer RAM eller större hårddiskar.
Då är ju allt som det skall vara :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 039
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 032
Senast: TinyWiny
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 374
Senast: SiZo
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 687
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp