Inridning av unghäst

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare therezehansson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 423
T

therezehansson

jag har en hingst som jag ska rida in och han går inte ha att göra med.han är inte alls sammarbetsvillig.

en bekant sa till mig,när hon fick höra om hur han är, att jag ska kastrera honom.
är detta ett tips att följa???kan han då bli mera sammarbetsvillig och lätthanterlig??

Therese

Sv: Inridning av unghäst

De flesta hingstar blir lugnare av kastrering.

Men personligen tycker jag att det inte är lösningen på problemet. Jag tycker man hellre ska satsa på att öka förståelsen mellan häst och människa, att försöka samarbeta helt enkelt.
När hästen inte vill samarbeta beror det ju oftast på att den helt enkelt inte förstår vad det är vi vill den ska göra. När jag fastnar på något vis med en häst så tar jag ett steg tillbaka och börja om därifrån. Traggla på med något hästen klarar av, fundera över din situation. Måste hästen ridas in nu? Kan det vänta tills den mognat lite? o.s.v.

/Madelene

Sen undrar jag lite om bakgrunden till varför du vill ha honom som hingst?

onekligen är det lättare att äga valack än hingst, mycket ansvar och mer arbete med sistnämda.

Du har inte skrivit hur gammal han är. Är han lite äldre kan det innebära mera jobb.
Jag tror inte heller att lösningen heter kastrering, utan mer förtroende, och det kommer inte i en handvändning.

Jobba upp tilliten och förtroendet ska du se att det ändrar sig.

Lycka till.:D

Jag undrar också varför han måste vara hingst?
Har han sällskap av andra hästar och ett bra socialt liv?
Då är det en sak. Många hingstar mår dåligt av att inte ha kontakt med andra hästar. Det är inte samma sak med mänsklig kontakt anser jag.Framför allt inte om han är ung dessutom.

Det beror helt på. Jag fick in en hingst på inridning en gång, som var ett riktigt jävla pain in the ass. Han bockade o slängde av mig upp till sex gånger om dagen. Fortsatte dessutom bocka efter att han fått av mig, och sket fullständigt i om jag låg under hans hovar.

Men det är den som ger upp sist som vinner, och det blev bra till slut.

På vilket sätt är din hingst svår att rida in? Hur är han inte sammarbetsvillig?

Varför ska han behållas som hingst? Har han ngt framtida avelsvärde?

Ska du inte använda homom som hingst tycker jag att kastration är ett bra val. Är han inte exeptionellt vädrefull som avelshingst så tycker jag definitivt att du ska kastrera honom, det är inte alla hingstar som finns i vårat lilla land som borde vara hingstar. Både för att de kan vara direkt farliga att hantera och att de inte mår särskilt bra själva.

Du ska rida in en hingst som du inte tycker är samarbetsvillig och undrar om den blir lugnare om man kastrerar.

Snälla säg att detta inte är seriöst!

Liknande trådar

Träning Hur brukar ni göra med era unghästar? Rider ni in själva eller lämnar iväg? Har ni egna system eller följer ni en ”standardmall”? Vid... 2
Svar
21
· Visningar
1 894
Senast: miumiu
·
Ridning Hej, jag rider på ridskola och senaste lektionen så fick jag rida en häst som är seg och ganska envis. Och fler gånger under lektionen...
Svar
3
· Visningar
883
Senast: Emma-pemma
·
Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 107
Senast: TinyWiny
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 155
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka