inridning, när ?

Fannih

Trådstartare
hejsan

Jag undrar om man kan börja rida in en 3 årig new forest som är van id vikt, blivit körd,longerad, löshoppad osv.. ?
Borde man vänta tills den är 4 ?

Vissa säger 3 år andra 4 . Men jag undrar om någon här har erfarenhet av denna ras ?

Såklart måste man ju beakta hur ponnyn utvecklas, men vid vilka år brukar ni börja rida era ponnyer ? då menar jag inte att man bara sitter på den.. :P

Sv: inridning, när ?

Hallå!!
Du kan börja rida in den som 3åring, man visar ju äen ponnys i 3års test... du kan ju ta de lite lungt fram till maj typ, lära den skritt, trav å galopp med ryttare på, sen kan den få vila 1-2månader på bete å sen kan du sätta igång den igen å fortsätta rida :)

Sv: inridning, när ?

min erfarenhet (hade en del n.f. när jag va ponnyryttare) är att en del är klara vid 3 andra vid 4 eller tom. 5. oavsett ras så är det ganska individuellt.

rent generellt så tycker jag att många har aldeles för bråttom idag.
förr "fick" det ta den tid hästen/ponnyn behövde ;) då va "mognaden" mkt. viktigare än åldern.

oftast brukar vi "sitta in" hästen (skritt, trav och galopp rakt fram. halt och svänga med hjälp av ledande tygeltag och vikthjälper) sedan en vila på runt 5-6 mån. sedan grundutbildning(längre vila igen) och därefter utbildning.

Liknande trådar

Hästhantering Hej Jag har rätt så nyligen flyttat till ett mindre stall med min ponnyvalack på 21 år. Rätt så omgående började ena stoet i flocken...
Svar
9
· Visningar
462
Senast: animalasia
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan... 2
Svar
30
· Visningar
2 329
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 072
Senast: Badger
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 218
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka