Tömkörning kommer jag vänta med tills han kan tygeltagen. Han är lite skygg om bakdelen och det händer att han hoppar undan om något är när, och jag vill inte att han trasslar in sig i tömmarna. Tänkte dock om jag kunde använda en graman eller liknande, fast som tömmar utan gjord för att lära in tygeltagen, självklart utan inspänningen :)

Jag tränar alltid bort eventuell bakskygghet eller överdriven känslighet för rörelser/tryck etc innan man sitter på dem.
Det är en onödig risk att börja rida hästar som har skygghet kvar. Och det är något som blir svårare att jobba bort om man eventuellt råkar trigga det uppsuttet.
 
Det tror jag visserligen. Har man ett typ fullblod med mycket energi kan det kanske behövas. Jag har en stabil islänning, det den på sif sa när hon såg stammen var att det är bara att hoppa upp och rida. Tävlingshästar, men som hade funkat till turridning om de hade tränats till det. Det är inte möjligt att få min travare att bli så stabil och trygg i sig själv, det är en annan typ av häst.
Som sagt, det är väl en smaksak. Du måste inte longera innan ridning om du inte vill.
Däremot tycker jag definitivt att alla hästar måste lära sig att longeras.
 
Hur gör ni när ni rider in en häst?
Vilken del tycker ni är svårast att få hästen att förstå?
Vad har ni för bett?
Hur noga är ni att sadeln passar perfekt, om ni tycker den ligger okej och hästen inte verkar bry sig?

Hästen jag utgår ifrån är en fyraårig islandshäst, nu valack sen två veckor. Köpt ohanterad men stabil för ungefär en månad sedan. Jag har suttit på honom med ledare, och hoppat vid sidan. Slått på sadeln samtidigt som jag hoppat (inte hårt, men så att det låter och känns). Han har fått springa omkring med sadel en gång och var obrydd om den då, bockade men hade troligtvis gjort det ändå. Han är inte longerad och förstår inte det alls, annars hade han blivit det.

Han har ett rakt bett och förstår inte tygeltagen.

Jag har inte skrivit in allt och allt har gått lugnt till. :)
Jag lägger mycket tid på arbete från marken som promenader, longering, lång tygel mm innan jag sitter upp. Då kan hästen framåtdrivande, tygeltag, samt hade fått lite muskler och balans innan den får en ryttare på ryggen.

Är noga med tillpassad sadel, gärna en med koppjärn som går att byta då det händer mycket med en unghäst rygg. Använder klicker vid all hantering/ridning.
 
Kanske även behöver förtydliga att jag inte frågar om hjälp, jag är intresserad av hur andra gör. Och då förklarade jag även lite hur jag gjort med den här hästen.
 
Exakt hur ser jag ingen vidare poäng beskriva i detalj. Dessutom rider jag in själv utan medhjälpare så det är inget jag vill uppmana andra att göra eller prova.

Men den dag jag sitter upp så är hästen såpass förberedd att det inte är något särskilt för hästen. Och den kan då redan start och stopp och sväng samt den har lärt sig dels stå still och stå samt att om osäker så stanna.

Ev bakskygghet osv ska vara borttränad innan.

Jag skulle inte sätta mig på en häst som bara varit hanterad en månad och är bakskygg.

Bett använder jag det hästen visat att den trivs med att ha i munnen alt bettlöst. Hästen väljer själv.

Sadel ska passa! Jag kan vänja in med något som ligger hyfsat men absolut inte hänga i eller sitta i. En äldre häst kan jag lita på dess åsikt om sadeln men en unghäst har inga referenser och vet inget så där får man passa ut så optimalt som möjligt och hoppas det är lika bra även med belastning I.
 
Jag rider in dem från marken först. Jag ser till att tömköra en hel del, jag vill i regel inte ha dem bakskygga och jag vill att alla kommandon sitter innan jag sätter mig på hästen. Sedan blir det promenader under tömkörning, med sadel och tyngd i sadeln ibland osv. Jag står ibland på stol bredvid dem när jag borstar och borstar lite på andra sidan. Ligger de ner i hagen någon gång så passar jag på att svinga benet över dem och gosa lite. Det brukar fungera utmärkt.

I regel så är det bara att hoppa upp och rida iväg när jag väl kommer dit. Oftast går första ridturen ut, ensam och det har fungerat bra!
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 423
Träning En 3 årig valack vars inridning gått fel, lyckades bocka av och skada ryttaren vid första tillfället då han blev skrittad i skogen. Nu...
Svar
16
· Visningar
3 240
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp