fettso

Trådstartare
Min fråga kommer säkert göra några kanske många härinne upprörda,så ni kan väl ha lite överseende med mig.. :angel: :D

Jo jag har en egen liten islandshäst som blev 2 nu i sommar,min egen uppfödning faktiskt. :love: Men det var bara tre år sedan jag övergick från att rida "vanlig" häst till islandshäst.

Nu till frågan,hon ska ju någon gång ridas in :banana: Har förstått att man brukar vänta med att rida in islandshästarna till 4-5års ålder!Hon går just nu i stor flock på ett känt islandshästställe,där jag även önskar att hon rids in av kunnigt folk när den tiden kommer.
Hon som har stället säger att dom brukar rida in sina hästar på hösten det året dom fyllt fyra år.
Hon vill heller inte göra det tidigare med min häst.

Finns det nån därute som börjar tidigare??Kan man inte börja så smått tidigare och istället ta låååång tid på sig?Alltså tex bara skritta första året för att bygga upp skelettet?Vilket man bör göra under tiden hästen växer för att göra hästen så hållbar som möjligt.

Sv: Inridning

Vi har en valack hemma nu som vi rider in. Han är 5år, han är inte töltsatt än. Han är på börjad som 4åring, men sen så fick han vila ett tag. Så nu är han mer än redo att komma igång. Jag tror man får se lite till individen. Men jag tycker inte att du ska sitta upp på honom redan. Markarbeta honom isåfall bara.

Lycka till!

/Emma

Det beror ju lite på hur välutvecklad hästen är om det är lämpligt att börja före 4,5 år eller ej. Både fysiskt och mentalt.
Jag började tömköra mitt sto som 3,5-åring ca 2 ggr/vecka. Tömkörde ej på volt utan korta turer i skogen. Satt upp på henne några veckor efter 4-årsdagen och har sedan hållt igång henne några gånger per vecka via ridning och tömkörning i skog o mark. HOn har haft pauser på 2-3 veckor då och då och två längre vilor på ca 7 veckor. Nu är hon drygt 5 år och nu har jag börjat jobba mer med töltsättning och kräva mer samling osv.

Vi har tagit det långsamt. Hon är fysiskt välväxt, men psyket behöver vila emellanåt och smälta allt man lärt henne. Jag är själv nybörjare på att just rida in (första hästen jag rider in själv)- därför går det kanske lite extra långsamt framåt för oss.

Så; mitt svar är: jovisst kan man börja tidigare än 4,5 år, men kanske inte med så mycket ridning nödvändigtvis. tömkörningen tycker jag har gett massor vad gäller ledarskap och förståelsen för hjälperna (röst och spö).

Jag satt på min madam ca 7 ggr våren hon fyllde 4 och sedan gick hon på bete i 5 mån.
I oktober och november (då hon var 4,5 år) tömkörde och löslongerade jag någon gång i veckan och i december börjde jag rida. satt på henne ca 5-10 min en till två gånger i veckan och tömkörde en gång i veckan. Sedan stod hon över jul och nyår i tre veckor.
Från januari har jag ridit eller tömkört tre-fyra dagar i veckan i fyra veckor och sedab har hon vilat en vecka. I juni vilade hon en månad och nu rider eller tömkör jag ca varannan dag, med en vilovecka här och där.

/Malin

Jag har en 1-åring nu och såhär ser min plan för henne ut (men den kommer självklart kunna ändats beroede på hur hon utvecklas).
Hösten när hon är 3,5 år kommer jag börja vänja henne vid att ledas, ngr promenander, allmän uppfostran på marken, vänja vid träns mm. Sedan en vintervila. Under våren blir det sen tömkörning, vänja vid sadel, mer och längre promenader, kanske sitter på henne vid ngt tillfälle. Sen sommarbete. Till hösten sen när hon är 4,5 blir det mer tömkörning och repetioner på vad hon lärt sig innan. Sitter på henne lite mer, vintervila och sen börjar jag rida lite mer till våren.

Det blir den första häst jag rider in helt från början så vi kommer ta det lugnt och försiktigt. Tanken är att jag ska klara inridningen själv med hjälp av tränare. Jag kommer att jobba mkt med henne från marken innan jag sitter upp på henne. När hon ska töltsättas har jag inte planerat in men det får ske när vi är redo för det.

Jag började på inridning genom att börja markarbeta ett ungsto på fyra år i början av sommaren. Men hon var fortfarande för mycket bebis. Det är så individuellt.

Hästar som visas tidigt måste ju också börjas med tidigt. :smirk:

Själv ska jag FÖRSÖKA att inte stressa när min lille bebis på ett kommer upp lite i ålder. :D

Jag vet att en del börjar med att köra in sina unghästar innan inridningen. Någon här som har erfarenhet av det?

Jag har undrat lite över det här också...
Egentligen så beror ju allt på individen, man kan aldrig dra några exakta riktlinjer för hur man ska göra!

Min isländske bror som jobbat med arbetshästar på island, har berättat att där gör hästen inget öht tills c:a 6 års ålder. Då rids dem in på stört... då tar det alltså bara 1-2 dagar, sen är hästen enligt dem inriden :smirk: HOS de bönder min bror jobbat hos alltså!

Jämför man detta med att börja när hästen är 3 år och tömköra, vänja vid sadel, sitta på hästen, ge den sommarlov, börja igen på hösten ett par dagar i veckan och en liten stund åt gången... Ja, du undrar jag vad som är skadligast?

har läst någonstans (någon veterinär som skrev) att det är bättre att börja tidigt och ta det lugnt för då vänjer man hästens kropp långsamt vid ridning och kroppen stärks mer.

men men, självklart är ju iaf att man kan inte börja lika tidigt som med halvbloden, som sitts på och RIDS på när de är 2,5, av någon dum anlending (tror det kalals 3års-test.... :devil: )

Den jag red in som tidigast satt jag på när han var 3,5 och då hade han fått lång förberedning och kunde det mesta från marken. Ett år seanre reds han med de andra skogshästarna (inga extrema tävlingsprestationer alltså!) Nu är han såld, men vad jag vet lever han och frodas =)
Sedan så väger jag ju bara 55 kg, så belastningen när jag sitter på en häst är ju inte som när en vuxen karl sitter på dem.

min nästa träningshäst ska antagligen visas när han är 4, så hur jag gör med honom får vi se. Det får nog bli intensiva, korta träningsperioder varvat med långa heltids semestrar :D
Klart är iaf att fram till 3-3,5 år så ska han vara unghäst på heltid... MEN han måste lära sig att ledas, verkas och åka transport av säkerhetsskäl. Händer det något med min 2 åring så vill ja ju kunna åka till djursjukhuset, leda den in i stallet, låta hovslagaren kolla hovböld, osv...

Hmmm, kanske lite småvirrigt svar men jag kan skylla på att jag är hemma och har halsfluss, tankarna är alldeles dimmiga, har sett för mycket tv-shop idag ;)

Lycka till med din baby-häst och tänk på att ha kul, skynda långsamt och alltid ha koll på vad hästen ger dig för signaler!

/Maria

Hantering såsom bett, gjord och "socialt umgänge med människan" kan börjas redan vid två-tre, typ två ggr i månaden.

Vid tre kan man börja träna lydnad med att gå ut och träna på att starta och stanna, även visa lite longering.

Vid fyra kan man prova att sätta på sadel och hänga. Men att sitta på hästen före 4 års ålder är absolut ingen bra idé, du kommer att ångra dig jättemycket om du gör det.

Känner en som köpte en häst som var inriden som treåring och den var helt förströrd i ryggen. Hon fick börja om från början.

Lycka till!
// Cicci

Lånar: Nån skrev att de lär sin häst ledas vid 3.5 års ålder.
Min är 2 år, och jag hade tänkt hon skulle få följa med på promenader nu i höst och vinter och framåt. Är det fel?
Det måste väl vara bra att få komma ut och lära sig omgivningen och se nya saker?

Det är inte fel om du och pållan uppskattar promenaderna.
Jag tycker man ska lära fölet att ledas ordentligt, inte på långa promenader men mellan hagar/stall. Har träffat unghästar som inte varit ledvana, som slitit sig från sin ägare.

Min ettåring går i unghingstflock och tas inte ut på promenader, men när jag tagit hem honom (tidigast nästa höst) kommer han säkert bli överlycklig när han får komma ut och se något annat än hagen. Jag märkte det redan när han var liten att han tyckte det var kul att komma från hagen. Jag fick släpa honom tillbaks till de andra hästarna.

Leda hästen kan man göra lite då och då ändå från 6 månader. Korta promenader, max en gång i månaden. De ska ju trots allt få vara "föl/unghästar" så länge det går, men du sk aju kinna ta in och verka, vaccinera o.s.v. och då är det bra med lite ledträning i bagaget.
Men man ska inte "träna" förrens vid vid tre och framåt.
// Cicci

Jag håller med alla om att det är viktigt att en unghäst så tidigt som möjligt lär sig ledas och hanteras (lyfta benen och så) Själv hanterar jag mina föl då jag har dem uppstallade i några månader efter att jag vänjer av dem. På våren då de är ett släpps de i flocken och kommer bara hem varannan månad ungefär för avmaskning, verkning mm, och då blir det ju lite repetition av hanteringen. Sen brukar jag ta in dem lite på våren (1-2 månader) innan de blir fyra och longera och vänja dem vid sadel och träns och att vara handhäst om jag rider på dem eller inte den "träningsperioden" är helt individuellt. På hösten efter att de blivit fyra brukar jag börja rida på dem och tränar ca 1- 2 månader och sen är det ut i flocken igen några månader. Jag tycker att det känns bra att träna periodvis, dvs 1-2 månader träning 2-5 månder med flocken. Jag förstår att du är sugen på att börja men i det lång loppet tror jag du tjänar på att i så stor utrstäckning som möjligt låta flocken ta hand om att uppfostra din häst.

Red en häst för ett tag sen å hon var 3,5 år om jag inte minns fel... Hon var töltsatt och väldigt välutvecklad.

Sådan där snabbinridning kan knappast vara bra. Har hästarna iofs gått i väldigt stora hagar o rört sej ordentligt är det ju bra, dock sliter snabbinridningen hårt på skelett o psyke.

Började med min lite grann som 3,5 åring med sadel o träns på, satt upp några ggr o gjorde små trick som t ex lyfta bakbenet för att ta godis o böja kroppen åt varje håll.

Sedan började jag lite med honom året han fyllde 4 år. har tagit det lugnt. Nu är han snart 4,5 o kan tömköras med dubbellong, gå fram o nu även stanna (pust). Rygga. Volt o så fungerar inte, han är inte mogen så det struntar vi i, det får vänta till nästa år. Har gått som handhäst men han stannar titt som tätt så jag tappar honom stup i ett vid dessa tillfällen. Han liksom tvärnitar :-O

Viktigast är han går fram o stannar, har skrittat, travat o galopperat samt liten tölt på egen hand. Mycket mycket vila emellanåt, men han tycker det är roligt bli hanterad o pysslad om så han ger mej dåligt samvete när han får vila, där han står o tittar på vad jag gör med andra hästen.

Lånar:

Så egentligen är alltså det bästa att låta min 2-åring gå i en rejäl hage och bara bli hanterad lite då och då?
Jag hade mer tänkt hon skulle få följa med på nån 30-minuters promenad i skogen ca 2 ggr i veckan.
Vi hade planerat att bygga ett bra vindskydd och ha henne och en kompis i en hage här vid gården i vinter, just för att kunna pyssla med henne och hon skulle vara "med" här mer.
Men med andra ord är det bättre att låta henne gå i en större hage och bygga vindskyddet där? Och bara låta henne mest vara? Men ge mat och pyssla lite varje dag?
För mig är ridningen inget bråttom med. Utan jag var mer sugen på att ha henne med lite när jag ändå går ut med hundar mm. Jag gjorde så med mitt halvblod, och trodde nog att även en islänning fixade det, även fast man rider in de senare.

Bra att få höra hur ni gör och tänker, så man inte gör för mycket :-)

Grana skrev:
Lånar:

Så egentligen är alltså det bästa att låta min 2-åring gå i en rejäl hage och bara bli hanterad lite då och då?
Jag hade mer tänkt hon skulle få följa med på nån 30-minuters promenad i skogen ca 2 ggr i veckan.
Vi hade planerat att bygga ett bra vindskydd och ha henne och en kompis i en hage här vid gården i vinter, just för att kunna pyssla med henne och hon skulle vara "med" här mer.
Men med andra ord är det bättre att låta henne gå i en större hage och bygga vindskyddet där? Och bara låta henne mest vara? Men ge mat och pyssla lite varje dag?
För mig är ridningen inget bråttom med. Utan jag var mer sugen på att ha henne med lite när jag ändå går ut med hundar mm. Jag gjorde så med mitt halvblod, och trodde nog att även en islänning fixade det, även fast man rider in de senare.

Bra att få höra hur ni gör och tänker, så man inte gör för mycket :-)

Ja, i stor hage gärna med några jämnåriga.
Så lite hantering som möjligt utan att hon blir ohanterlig.

En jag känner började "dalta", gå ut och gå med sin som 2-åring. Mycket hantering. Det slutade med att hästen började skygga för andra hästar och bara tydde sig till månniskor och sedan när det var dags för inridning så sprang hon över allt och alla.

// Cicc

Där ser man vad olika det kan bli.
Mitt halvblod blev en häst som vågade gå fram överallt i skogen. Lätt att rida in, nästan att bara sitta upp och skritta iväg. För i skogen var han ju van att vi gick.
Var t o m han som fick gå först om någon annan häst skyggade.
Var rätt så roligt att gå förbi alla andra med sin unghäst, när de stod där med sina gamlingar som inte vågade gå :-)

du kan ju redan nu börja med markövningar men inte för länge och inte för hårt...när hästen är 3år kan du börja med inkörning om du vill köra in den så är det ett bra kompliment innan ridningen och det bygger lite skelett...

jag tycker du kan börja med tränsträning, sadelträning lite smått det gör ju inget att vänja den vid det...du kan även ha den som handhäst lite smått..

sen när den blivit 3år kan du öva vidare med detta men även ha den lite mer som handhäst men om jag vore du skulle jag akta mig för att belasta hästen för mkt innan den vuxit färdigt....det med att skritta ett år...då är det bättre att köra den lite lätt lr bara gå ut o gå med den så den slipper tyngden på ryggen ev sitta lite kanske upp till 2gångter per vecka bara för att vänja den vid tyngden.

hoppas du fattde lite av detta är lite halvseg nu....jag tycker iaf att du kan träna olika moment från marken vid en tidig ålder men inte belasta hästen för mkt....det e ju bara bra om den e van vid sadel och träns så tidigt som möjligt.

det där med att om man hanterar den för mkt så springer den över än handlar väl snarare om ledarskap än om att den blev hanterad för mkt....jag håller med om att man ska ju inte hålla på med unghästen vareviga dag men kanske i perioder...så man har koll på att unghästen inte "glömmer bort " vad den lärt sig och har respekt/inte e rädd för människan.

Vi har börjat tömköra alla våra hästar som tvååringar på vintern
5-10minuter är vad dom då brukar klara
och det har vi gjort i ca två veckor
och sen vila till hösten då vi tränar två veckor igen
som treåring ung samma men kanske 15min i stället men bara två veckor och sen vila till hösten samma två veckor
som fyraåring har vi tagit väldigt god tid när vi börjat med sadel
eftersom dom har haft täcke på sig har det aldrig varit nån stor affär varken med träns eller sadel .
Det har varit ryttaren som blir den stora grejen.Inte ridträning mer träning att ha ryttare på ryggen en månad sen vila igen
och så fortsätter livet ridning och vila med mer ridning och mindre vila för vaje år som går
Det har fungerat bra för oss och våra hästar

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
868
Senast: Squie
·
Träning Hur brukar ni göra med era unghästar? Rider ni in själva eller lämnar iväg? Har ni egna system eller följer ni en ”standardmall”? Vid... 2
Svar
21
· Visningar
1 881
Senast: miumiu
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 940
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V