Inridningsadel

skaffa gärna en syntetsadel från början, de är lätta och billiga. sen är en gel-pad att rekommendera till unga hästar som absolut inte ska utsättas för något obehagligt tryck
 
tänk på att redan den normala är ganska bred i bommen och den breddar sig efter bara ett litet tag. Har själv haft en sådan på unghäst och även ridit en del i och ingen av hästarna har haft minsta antydan till ryggproblem. Sedan att den är vedervärdig att irda i är en annan sak. Det gör inget om det blir mosad =)
 
När vi har ridit in våra hästar har det aldrig varit några problem med att sadeln skulle skadas. De har tagit det hela med ro, till och med mina "spattiga" araber ;)

Nu dröjer det två år innan jag ska rida in min blivande stjärna men då hade jag tänkt köpa en bomlös sadel så att han kan muskla sig fritt och sedan köpa en engelsksadeln när han är färdig musklad. Den bomlösa sadeln ska jag sedan ha vid långa uteritter och vid distanstävling.

Araber har oftast för smala sadlar, de är väldigt runda över manke och rygg och det är därför svårt att hitta bra sadlar. Min ena sadel är specialstoppad med plast för att passa.

//Olivia :bow:
 
Vi har en gammal ponnysadel från -92 :angel:
Lädret käns som papper, men den är suverän!
Det gör absolut ingenting om hästen repar den, går över så den blir förstörd, ja det är skit samma.
Den sadlen använder vi när hästen sadelvänjs och de första gångera när den rids.

Sedan så lägger vi på en "riktig" sadel då vi är mer säkra på att hästen inte kommer till att hitta på vilda hys så att sadlen förstörs.

Så ja, en billig sadel duger bra, fast se till så att den ligger bra på ryggen om du ska rida med den.
Sälj inte sedan sadlen, för du kanske lär behöva den senare, om det dyker upp någon ny unghäst!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 623
Hästvård Får börja med att säga att hästen är under utredning av veterinär(er). Ska in igen på klinik fredag. Men önskar input och erfarenheter...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
23 922
Senast: MayGrace
·
  • Låst
Gnägg Såg att det fanns en tråd sedan 2011 där folk skrivit om konstiga/otrevliga provridningar.. Men det var 2011, så varför inte skapa en...
Svar
5
· Visningar
2 416
Senast: ameo
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 213
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp