Inridningsträning, hur ofta?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Riley
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 625

Riley

Trådstartare
Jag börjar bli lite sugen på att rida in min nyinskaffade häst, ett fyraårigt sto. Men jag är lite fundersam på hur ofta och hur länge man vågar hålla på, så att man inte går för fort fram. Vill ju förstås att hon ska tycka det är roligt.
Så, hur fort fram tycker ni man ska gå? Vänja vid sadel och hänga på ett x antal gånger, eller lägga på sadeln och hoppa upp (med ledare) redan första gången? Hur många gånger i veckan och hur länge varje gång? Gärna en liten motivation till svaret också.

Kan även tillägga att det enda jag vill är att hästen ska kunna är att skänkel = framåt. Lära galoppskänkel och liknande är jag inte intresserad av, så det är ingen vidare komplicerad inridning det gäller.

(Och ja, jag vet vad sökfunktionen är. Bespara mig kommentarerna.)

Sv: Inridningsträning, hur ofta?

Har jag fattat det rätt, du vill alltså inte utbilda hästen utan bara kunna sitta på den? Vem ska utbilda den och göra den ridbar då?

Unghästar som inte är vana vid träning brukar jag inte "besvära" mer än 2, max 3 gånger/vecka. Då handlar det om korta pass (10-15 min) och minimal fysisk ansträngning. Mest mental stimulans. Sadla, tränsa, gå ut en sväng i ledlina, prova att tynga ner ena stigbygeln med händerna, etc. När de kommit en bit på väg så kan man ju longera eller tömköra någon eller ett par dagar i veckan, och påbörja själva inridningen 1-2 gånger per vecka. Börja häng lite, hoppa runt hästen så den vänjer sig vid att du rör dig upp och ner, sätt en fot i stigbygeln lite försiktigt. Låt stigbyglarna slå emot hästens sidor lite försiktigt så den inte blir rädd för det när du sedan sitter upp. Ta gärna hjälp av någon så inget dumt händer, som att hästen blir rädd och sliter sig med dig hängande i ena stigbygeln... Allteftersom du känner att hästen är redo (inte bryr sig om att du hänger på den och så vidare) så är det dags för uppsittningen. Ha någon med dig som leder hästen medan du bara sitter stilla och inte kräver någonting. Ta lite försiktigt i tyglarna, rör på benen lite så hästen vänjer sig vid det, m.m. Är hästen cool är det bara din egen fantasi som sätter gränserna, prova nya saker varje gång du sitter upp; klappa hästen på rumpan och på halsen, ställ dig i fällsits, rör dig i sadeln, etc.

För mig är en av grundstenarna att man lär hästen kommandon för stanna, skritt, trav och helst galopp innan inridningen börjar, genom longering/löslongering och tömkörning, och självklart varje dag till och från hagen. När man sedan börjat rida hästen så kan man föra över röstkommandot på exempelvis skänkeln, så att hästen kopplar ihop kommandot för skritt med att du trycker försiktigt med hälen, och så vidare.

Hittills har jag aldrig haft problem vid inridningen av någon häst, varken vid sadelvänjningen eller uppsittningen. Det är ju i och för sig bra, men det gör att jag saknar lite erfarenhet av hästar som är krångliga att rida in, så jag lämnar över till någon som varit med om det istället! :D

Den ska som sagt förstå skänklar, dvs. ska den vara ridbar på den nivån.

Förstå tygeltag (stanna, svänga) kan den göra och lyder redan bra på rösthjälper, smackningar och dylikt, så just den biten borde inte bli några problem. Hon har varit inkörd i tre år nämligen. Är mer nervös för att det ska bli rodeo eller sken eller dylikt för att man inte vänjt henne tillräckligt vid sadel, uppsittning etc...

Gå långsamt fram, är mitt vanliga råd.

Låt det hellre ta lite extra lång tid än att riskera att gå för snabbt fram...det är så lätt hänt att skrämma hästen om man inte är lyhörd, och förstöra något som sedan tar veckor och månader att bygga upp igen.

Träna hästen korta stunder, 10-15 minuter brukar vara lagom.
Ren träning (longering, tömkörning etc) kan räcka med kanske tre pass i veckan, men hantera hästen kan du göra varje dag.
Gå promenader med den, häng mot den, vänj den vid att du lutar dig mot den. Stå på tex en halmbal när du ryktar, häng över hästen så mkt den tillåter. Så småningom frår du hänga med hela din tyngd.
Lägg på sadel, ta en liten promenad med den på. Longera några gånger med sadeln på. Känn efter hur hästen känns - är den lugn och cool inför sadeln? Då kanske det är dags att sitta upp.
Se till att du har en bra medhjälpare!

Det är omöjligt att säga hur lång tid man behöver till varje moment. Hästar är olika. En del fattar mycket snabbt och är lugna, andra behöver många veckors tillvänjning vid varje liten förändring. Var lyhörd för hur just din häst funkar! Stressa inte.

Det är i stort sett omöjligt att säga hur snabbt du kan gå fram med just din häst. Jag brukar lägga upp träningen med unghästar såhär:
(nu är ju allt detta inte relevant, för din häst är redan inkörd och kan ju på så vis grunderna redan, men för att du ska få ett grep omhur mycket jag jobbar dem)
I början får de jobba ungefär 4 dagar i veckan, varav två är bara för huvudet och två är kondition. Korta pass.
I början, se till att alla grunder vid leding och hantering sitter. Hästen ska vara lyhörd, flytta sig undan för tryck på hela kroppen.
Petar jag på rumpan och säger "ommando" så ska hästen genast flytta bakdelen (men inet röra fram. Petar jag vid skänkelnivå, ska både fram och bakbenen flyttas åt sidan och petar jag på bogen ska endast framdelen flyttas. Hästen ska kunna backa oc koma på kommando utan problem.

Hästen ska få börja jobba med konditionen, ofta lösdrive rjag unghästarna med äldre hästar för at de ska lära sig hur det går till och vad kommandona betyder, atta "Trava!" betyder trav, hoooo betyder sakta av etc etc.

Jag tar med unghästen som handhäst och sätter då fast den i en äldre häst(som jaghar som handhäst) som har en bröstsele på sig och så får den äldre hästen lära unghästen att när jag ökar takten, så ska den följa med av egen kraft, att den alltid ska gå intill och med huvudet i höjd med där sadeln börjar.

Samtidigt så sätter jag på sadel och träns och har dem på när jag gör detta och låter sadeln tex vara på när jag lösdriver, så att de vänjer sig vid stigbyglar som flänger, sadelkåpor som låter etc etc.

Sen tömkör jag hästen i grimma, för att lära den grunderna i hur den styrs och hur man stoppar. När dte går bra i grimma övergår jag till att sätta tygeln i både grimman och bettringen för att vänja hästen vid tryck i munnen.

Hela tiden används röstkommandon, vid det här laget ska hästen förstå alla kommandon och inte bry sig om vare sig sadel eller träns, då är det dags för uppsitning.

Någon får alltid stå och hålla i hästen, rytaren ställer sig på en pall, först klappar och lutarman sig en aning mot sadeln. När hästen tycker att dte är okej, lutar man sig ver ryggen och ligger över hästen. Man klappar och ryttaren visar hästen att den är på ryggen. Om hästen känns totalt oberörd kan man prova att bli omkring ledd så, hängandes över sadeln, man har då lätt at bara glida av om hästen tycker det är obehagligt. Man gör samma sak från andra sidan. Beroende på hur det känns sätter man sig sedan i sadeln och klapar och pratar med hästen och visar att det är helt okej. Kanske går några steg så hästen får känna på hur det är att ha dig på ryggen. Sen gör man samma sak från andra sidan.
Sen får man träna på att ha tyngd i stigbygeln, att hoppa upp, att stanna och gå fram medhjälp av ryttarens kommandon och medhjälparen leder med grimskaft bara bredvid utan att inverka.
Längre fram kanske medhjälparen även kan rida ut och ha dig som handhäst etc etc.

Så brukar jag joba med våra hästar och det har aldrig varit några problem. Vissa har det varit i stort sett att sätta på sadeln och hoppa upp på, medans med andra har man fått tagit det lite lugnare.
Med unghästar är det viktigt att det inte blir alltför mycket information på en gång, utan de måste få hinna smälta det de lär sig. Därför att korta pass bäst.

Lycka til!

En inkörd häst brukar vara superlätt att rida in, då den redan kan det mesta.
Sätt på sadel och träns och häng lite på hästen och se hur hon reagerar.
När ni hänger på henne och hon inte är alltför skärrad kan du sätta foten i stigbygeln och luta dej mer över sadeln. Tar hästen det ok kan man slänga över benet och sitta upp riktigt.
Han en medhjälpare dock!!

Jag tror att om hon är inkörd i 3 år så kommer det inte vara några problem alls. Lycka till!

Hur länge man rider hästen beror också på var man rider. Om du vill rida ut med din häst så är 10 - 15 minuter ingenting. Man kanske vill ge hästen lite miljöträning och rider man så korta pass så hinner man ingenstans. Man kanske också vill rida hästen på växlande underlag och då kan det ta en stund att komma till en bra skogsväg eller så. Om hästen går fram i lugn skritt så är det nog ingen fara om ridpasset blir lite längre. Kör varannandagsträning.

När hästen är van vid träns och sadel med dragen gjord och stigbyglarna hängandes nere även vid longering så sitter jag upp på den. Jag böjer in huvudet mot mig så att h'ästen inte ska kunna rusa rakt fram. Sitter upp med stigbyglen men hänger tvärs över sadeln istället för att lägga över benet. Kliver ner när hästen står still. Upprepar från bägge sidor ett apr ggr tills det är problemfritt. Sitter upp (med huvudet böjt mot mig) och sitter still. Smackar hästen framåt ett par steg och stannar sedan. Naturligtvis måste då något stoppljud vara intränat från backen. Böjer halsen om hästen är på väg att rusa ifrån mig.
Första passet rider jag skritt och trav. Upprepar två dagar till (totalt tre dagar). Lägger 10 min uppsutten tid varnanna - var tredje dag en kortare period. När den går fram för sk'änkel och kan stanna och styras vettigt så ställer jag den på vila ett par veckor innan jag återupptar träningen och börjar utbildningen. Oftast hinner jag med att galoppera lite innan jag ställer på vila. Borde inte ta mer än max någon månad.

Brukar det vara stor skillnad när ni tar ut era hästar för första gången ur corallen/paddocken/ridhuset och rider ute ? alltså, lyssnar dom sämmre/bättre ? självklart är det väll skillnad från häst till häst, men jag tänkte bara i allmänhet.

Allt beror från häst till häst.
Jag brukar börjar med att logera o tömköra min hästar då med sadel o träns. först brukar ja försöka att ha dom lösa o använda ex join up metoden.
Jag har haft en del hästar som accepterar driekt dom kan man mer el mindre börja rida direkt sen finns det andre ja har fått hänga på mer än 10 gånger innan man ens kan sitta uåå på hästen.
Jag vill få min häst att acceptera det ja gör o inte motstida . någon speciell tid har ja aldrig. ja slutar alltid när det går bra o bland rider ja bara 5 min i bland 15 20 min. hästen får inet känna sig pressad. men sen aj börjat rida in på hästen vilkor har det nästan aldrig avrit något problem. mina hästar ska va så trygga i sig själv att det aldrig tvekar dom får titta till men aldrig bli rädd stanna för hinder osv . en osäker häst är ingen bra häst en trygg häst ger dig sitt hjärta=)

Är hästen regelbundet körd i tre år är det i princip bara att
1. lägga på sadel
2 hänga i sadeln
3 sitta i sadeln
4 rida ut tillsammans med en lugn och snäll hästkompis.

Kan vara gjort på en vecka.

Blir ingen stor grej eftersom grunderna (förhoppningsvis) redan sitter. Det blir ett utmärkt alternativ till körningen ett par dagar i veckan..

Nu har vi kommit så långt till att jag kan sitta upp och av och skritta runt på stallplanen. Däremot upptäckte jag att hon inte trivs med skänklarna, trodde nästan hon skulle resa sig en gång. Nån som vet hur man får henne att acceptera skänklar?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 106
Senast: ildiko
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem... 2
Svar
21
· Visningar
2 906
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 681
Senast: Ceta
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 552
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka