Insändare: Hur kan man låta sin häst bajsa utanför vårdcentralen?

En viss skillnad i att trampa i hundbajs jämfört med hästbajs ...

Det är viss skillnad på bajs från en herbivor o en omnivor, men hästbajs hör inte hemma inne i tätbebyggt område.

Det jag tycker är mest illa, är att inte ens Polisen tar bort efter sina hästar. De om några borde föregå med gott exempel. Själv försöker jag så gott det går om hästen skiter på olämpligt ställe, just för att folk inte ska störa sig.

Det jag tycker är mest illa, är att inte ens Polisen tar bort efter sina hästar. De om några borde föregå med gott exempel. Själv försöker jag så gott det går om hästen skiter på olämpligt ställe, just för att folk inte ska störa sig.
Nu tycker väl jag att polisen har annat att göra än skotta skit på gator och torg när det är upplopp, men vid vaktparaden borde gatukontoret kunna hålla efter de högar som blir.

Jag tycker att alla bilister ska ta hand om sina avgaser. Jag tycker inte att vi andra ska behöva andas in skiten.
Lite svårt dock att ta hand om något som inte syns, sen kan jag även meddela att dagens bilar släpper ut mindre än vad de gjorde för några år sedan. Utvecklingen går åt rätt håll. :up:

Den här vårdcentralen, ligger "granne" med stadens ponnyridskola, och ett levande lantbruk, förutom med ett naturreservat. Det är bara metrar mellan odlade åkrar, naturbetesmarker, och betande lamm och ett villaområde med tillhörande vårdcentral.
Och det finns ridvägar i närheten, dock inte på vårdcentralens parkering...

Det är milsvid skillnad på hästskit och hundskit, inte minst vad avser hälsorisker för människor.
Dessutom så är hundar "rumsrena", och kan styras, medan extremt få hästar tränas på rumsrenhet.

Jag tycker insändaren är problematisk, därför att levande, stadsnära jordbruk och en nära ridskola är viktigt att förhålla sig till.
Att få bort hästar/hästhållning i utkanten av staden, liksom att se stadsnära jordbruk "som miljöstörande" innebär att man, kanske utan djupare tankar, vidgar klyftan mellan stad och land, samt gör det än svårare för stadsbefolkningen att på ett vardagsnära sätt förstå var maten kommer ifrån.

Lite roligt i det här fallet är att det på vissa ställen faktiskt kan vara olagligt att ta bort hästgödsel, en gammal kvarleva.
Varför undrar man ju och speciellt i nutid när det inte ens finns så många hästar ute i trafiken som för hundra år sedan.
Förr var det så att då "uppskattade" folk hästgödseln som just gödsel. Det fanns folk som sprang runt i stan med hink och spade och jagade gödsel. Det var så pass eftertraktat att det kunde bli slagsmål om den. Då tillkom "lagen" som sa att gödsel tillföll den fastighetsägare som ägde fastigheten som gödseln hamnade utanför.
I takt med minskande antal hästar i städer och minskad efterfrågan på gödsel har regeln fallit i glömska. Man har troligen inte heller plockats bort.

Lite roligt i det här fallet är att det på vissa ställen faktiskt kan vara olagligt att ta bort hästgödsel, en gammal kvarleva.
Varför undrar man ju och speciellt i nutid när det inte ens finns så många hästar ute i trafiken som för hundra år sedan.
Förr var det så att då "uppskattade" folk hästgödseln som just gödsel. Det fanns folk som sprang runt i stan med hink och spade och jagade gödsel. Det var så pass eftertraktat att det kunde bli slagsmål om den. Då tillkom "lagen" som sa att gödsel tillföll den fastighetsägare som ägde fastigheten som gödseln hamnade utanför.
I takt med minskande antal hästar i städer och minskad efterfrågan på gödsel har regeln fallit i glömska. Man har troligen inte heller plockats bort.
Min lilla granntant född i Tyskland för snart 90 år sedan har berättat att de skyndade sig så fort de hörde hovklapper för att hinna ta ev gödsel till trädgården när hästarna passerade utanför deras hem. :up:

Den här vårdcentralen, ligger "granne" med stadens ponnyridskola, och ett levande lantbruk, förutom med ett naturreservat. Det är bara metrar mellan odlade åkrar, naturbetesmarker, och betande lamm och ett villaområde med tillhörande vårdcentral.
Och det finns ridvägar i närheten, dock inte på vårdcentralens parkering...

Det är milsvid skillnad på hästskit och hundskit, inte minst vad avser hälsorisker för människor.
Dessutom så är hundar "rumsrena", och kan styras, medan extremt få hästar tränas på rumsrenhet.

Jag tycker insändaren är problematisk, därför att levande, stadsnära jordbruk och en nära ridskola är viktigt att förhålla sig till.
Att få bort hästar/hästhållning i utkanten av staden, liksom att se stadsnära jordbruk "som miljöstörande" innebär att man, kanske utan djupare tankar, vidgar klyftan mellan stad och land, samt gör det än svårare för stadsbefolkningen att på ett vardagsnära sätt förstå var maten kommer ifrån.

Dessutom fanns säkert lantbruket och ridskolan där långt innan villor och vårdcentraler blev inkräktare på landsbygden. Flyttar man staden mot landet och skogen får man räkna med att det finns djur i omgivningen, passar inte det så är det fritt fram att flytta in i city igen.

Liknande trådar

Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 644
Senast: fejko
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter 11 på måndagsförmiddagen larmades SOS till Svanaholm utanför Växjö där en häst hade ramlat ner i ett vattensnår. ... Källa / Läs...
Svar
0
· Visningar
290
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Oavsett vilka tider som råder bör en kommuns uppgift vara att hushålla med sina och medborgarnas resurser. Detta borde även innefatta...
Svar
0
· Visningar
390
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Vid Ica Nära i Grangärde kan du inte bara parkera bilen, utan även pållen. Butiken har nämligen – sedan flera år tillbaka – en speciell...
Svar
0
· Visningar
658
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka