Bukefalos 28 år!

Jen84

Trådstartare
Någon som har ett bra tips på något som hjälper mot alla dessa insekter. Hästen är besvärad av bromsar, flugor och framför allt knott. Har spray (renons flugspray) som bitvis hjälper, hon har ett flugpannband som skyddar ögonen, men hur tusan gör man för att skydda manen? Hon blir biten, kliar sig och det blir inte fint alls....

Flugtäcke har jag funderat på, hjälper dessa? Hur är Biltemas flugtäcke? Någon som vet?

Finns det något annat som hjälper? Hjälper det att bada hasten så hon är renare? För just nu så är hon minst sagt väääldigt smutsig.. Finns det andra medel som är bättre mot knotten?

Vill gärna slippa ha täcke på henne sommartid, men står valet mellan uppäten hast och att ha täcke så är valet ändå enkelt, men i första hand efterlyser jag tips som fungerar och som inte innebär täcke. Någon??
 
Sv: Insekter

Lutar väl åt att det kommer få lov att bli täcke på henne en period framöver. Men det känns ju lite sådär, nu är det ju säsong för otäckad häst...

Någon som vet hur Biltemast flugtäcke är? (Det är det enda ställe som har öppet när jag slutat jobbet därav frågan)
 
Sv: Insekter

Kan jag nog svara på i övermorgon, eftersom jag funderar i samma banor som du och tänker inhandla ett flugtäcke på Biltema ....
 
Sv: Insekter

Ett par hästar i stallet har biltemas flugtäcken. Och jag har bara hört positiva saker från ägaren till den ena som till att börja med var mycket tveksam till att täcka sin häst mitt i sommaren (men han har varit helnöjd!) och dessutom med något så billigt (men det har visat sig hålla kvaliteten riktigt bra!) :)

Annars är herrarna i hagen rätt nöjda om de blir lite nedblötta innan de blir utsläppta, så att leran fastnar bättre när de rullar sig ;)

Just nu står hästarna inne när det är som varmast, kan ju också vara ett alternativ om man har möjlighet.
 
Sv: Insekter

Jag har nyligen köpt Haglunds flugtäcke med hals. Får se om min häst kliar sig mindre i manen och svansen framöver. Hon har haft vissa tendenser innan, men har ej eksem eller stora besvär. Jag har smort in henne med AVS-14 eller Aloe Vera Gel och tycker det blir bättre, båda från City Gross.
 

Liknande trådar

Hästvård Ni som bor i områden med mycket bitande insekter, och duschar/spolar av hästen ofta: vad använder ni för medel? Ny säsong, ny häst -...
Svar
18
· Visningar
3 377
Senast: lil-sis
·
Utrustning Är på jakt efter ett täcke som skyddar mot insekter och vet inte vilket som är bra. Vill inte ha ett täcke som behöver dras över...
Svar
14
· Visningar
1 990
Senast: Jen84
·
Hästvård vad för medel fungerar mot knott, broms och flugor? nu så börjar det komma knott på de varma kvällarna och jag ser redan att hästarnas...
Svar
10
· Visningar
1 345
Senast: teofil
·
Körning "Värsta" tiden på året är på ingång och jag funderar på hur jag bäst kan hjälpa hästen att bli av med flugor och andra insekter under...
Svar
8
· Visningar
2 635
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp