Inspänning

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare peroseng
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 169
P

peroseng

jag har en fråga om inspänningstyglar försökte nämligen longera min häst med vanliga inspänningstyglar idag vilket hon inte alls tyckte om. Hon gick och gapade och drog i dom fast jag bara hade dom löst spända.:( Trivs inte alla hästar med att ha inspänningstyglar eller vad kan vara problemet. Vill ha inspänning för att få henne att jobba lite under longering. Vilken annan inspänningstygel tycker ni jag kan prova då detta inte verkade fungera?

Sv: Inspänning

Vad säger att hästen jobbar bättre för att den håller in näsan?:confused:

Är inte så mycket för inspänningstyglar, men chambon tycker jag kan vara ok då den inte drar in näsan utan bara påverkar nacken.

Prova eventuellt en sådan och jobba på ditt kroppsspråk.
Longering ska inte gå ut på att hästen springer runt linföraren, det är hästen och föraren tillsammans som ska kommunicera. Om du går vid hästen (eller ja, på en mindre volt innanför såklart) lugnt och avslappnat så gör hästen lika och söker sig framåt/nedåt, utan hjälptygel. Om du "samlar" dig och vinklar ditt bäcken så följer hästen med osv.

Detta kräver att man har god kroppskontroll och kommunicerar med sin häst, men då blir det bra longering också, inte bara "springa runt-runt".

Boken "Dansa med hästar" tycker jag beskriver bra hur hästen följer förarens kroppspråk, klart inspirerande! :idea:

Hur gammal är hästen? Frågan är ju vad hon är van vid!

Jag tycker själv det är bäst att köra helt utan och göra mycket övergångar, öka och minska volt och sedan tömköra. Longering kan ju lätt bli tråkigt annars. DÅ hittar hästen sin balans själv i övergångarna och brukar gå fint.
Är de spända i nacken och man absolut vill ha något så kan det funka med "gummisnodd" som lockar till att sänka huvudet neråt framåt. Men som sagt - själv köra jag helst utan.

Min lilla fisförnäma arab gillar inte tunga inspänningstyglar med stora gummiringar på. Då kommer han aldrig till ro utan springer och rycker i dem hela tiden. Det verkar som att han blir störd i munnen av tyglarna när de hänger löst och dinglar. Något som funkar skitbra är lite tunnare inspänningstyglar med resår istället, alltså en bit är läder och resten resår. Då är han lugn i munnen och arbetar på som han skall. (Jo, han är undersökt i munnen för er som undrar...)

Det är svårt att få hästen till arbete med vanliga inspänningar. Krävs en skicklig linförare. Hästen blir lätt låst i nacke och rygg.
Har du provat Chambon? Den visar nacken vägen nedåt och hänger helt löst sen. Hästen bär sitt huvud själv och linföraren kan lättare få hästen att arbeta bakifrån och fram. Ta en kunnig person till hjälp med longering. Det är lätt att det blir fel annars.

Jag antar att jag får strunta i inspänningstyglarna och pröva en chambon i stället har hört att detta är det bästa man kan använda av alla inspänningar som finns.;) Visst vore det bra att kunna longera hästen i form utan att använda nånting annat än kroppspråket men tyvärr vet jag inte hur man gör och det finns ingen som skulle kunna lära mig heller.:cry:

Visst vore det bra att kunna longera hästen i form utan att använda nånting annat än kroppspråket men tyvärr vet jag inte hur man gör och det finns ingen som skulle kunna lära mig heller.

Men lära dig måste du ju göra oavsett om du tänker spänna in hästen eller inte, så varför inte satsa på att lära dig rätt från början?:idea:

peroseng skrev:
Jag antar att jag får strunta i inspänningstyglarna och pröva en chambon i stället har hört att detta är det bästa man kan använda av alla inspänningar som finns

Undersökningen som stödjer detta finns här:
http://horseconnexion.org/ForumSE/viewtopic.php?t=54

Dock kan man särskilja att arbeta med hästens rörelser respektive kommunikationen med hästen. Det första blir förmodligen hjälpt av korrekt använda inspänningstyglar etc - men det sistnämnda kräver mera än så. Och vad vill du sen ha med dig till den uppsuttna träningen?

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 219
Senast: sweep
·
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla... 2 3
Svar
44
· Visningar
1 254
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 218
Senast: super
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
702
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka