Inspelningsbar media

Corax

Trådstartare
Min kära lilla pensionerade mor, som är beroende av tv, håller på att få hjärnblödning då hennes älskade gamla VHS har gått sönder. Den verkar dessutom utom räddning.
Jag skickade på henne min gamla spelare men varken jag eller sambon lyckades lista ut hur man programmerar in tvns kanaler i videon. Katastrof! med andra ord.

Kan tillägga att kära mor är 'elektroniskt handikappad'. :grin:

Helst vill hon ha en likadan VHS som rasade för henne (Panasonic FJ630)men det känns relativt hopplöst.

Så... Om man nu vill spela in program, vad är bästa sättet nu för tiden?
En annan använder ju datorn och nätet men såna fasciliteter förstår sig inte mamma på.

Ytterligare ett tillägg är att hon inte ens kan skicka ett sms på mobilen.
Fast å andra sidan. Hänger hennes liv på att hon lär sig något så brukar det gå bra, efter ungefär hundra desperata samtal till sin hårt arbetande dotter.
Med andra ord är tvn som ett livsuppehållande system för lilla mamma...
Och även om jag mellan varven blir innerligt trött på henne så vill jag ju gärna ha kvar henne i livet.

Alla tips är välkomna!

Sv: Inspelningsbar media

Så... Om man nu vill spela in program, vad är bästa sättet nu för tiden?
En annan använder ju datorn och nätet men såna fasciliteter förstår sig inte mamma på.
Det mest lätthanterade och -administrerade skulle jag tro är en inspelningsbar mottagare. Då sköter hon kanalval, in- och uppspelning etc med en och samma fjärrkontroll, och har dessutom (i bästa fall) menyer och programlistor i klartext. Du skriver inte vad din mamma har för variant av tv-mottagning men det finns ju digitalboxar för både satellit (DVB-S), marksänt (DVB-T) och kabel (DVB-C). Fast hon kanske bor i en fastighet som fortfarande har analogt kabelnät? Det borde ju finnas inspelningsbara mottagarboxar för det också, fast det skulle jag nog fråga en radio/tv-handlare om. (En radio/tv-handlare alltså, inte en provisionsavlönad tonåring på OnOff/Elgiganten/Siba/whatever... ;) )

Tja-a du. Jag är osäker på vad hon har för tv-mottagning men hon bor i ett lägenhetshus, har ingen boxer och föreningen har ComHem som leverantör. Standardutbudet av kabelkanaler ingår i hyran.
Säger det dig nått?

Efter en del om och men så lyckades vi lura på min mamma en kombinerad video/DVD spelare. Ny och min man ställde in alla kanaler åt henne. När hon väl upptäckte hur mycket mer det finns att se på DVD än på video så har hon nästan slutat spela in TV. Hon bor dock på landet och jag tror det mesta som spelas in nu för tiden går via boxen.

För övrigt kul att det finns en människa till som inte klarar att skicka sms! Hon har helst inte sin mobiltelefon på överhuvud taget. Kort sagt, jag vet hur du har det;)

Jag slår ett slag för en DVD med inspelningsbar hårddisk. Har din mamma förstått sig på en video borde hon kunna hantera en sådan också.

Jag har också kabel-TV så för mig är det meningslöst med inspelningsbar box, men med min DVD använder jag hårddisken hela tiden. Har knappt använt en DVD-skiva i den alls...

DVD-Hårddisken är iaf suverän tycker jag, slippa hålla på och mecka med videoband och DVD-skivor. Dessutom kan man iaf på min börja titta på programmet samtidigt som man fortfarande spelar in, så börjar ett program som jag vill se klockan åtta och jag inte är hemma förrän kvart över börjar jag titta direkt. Dessutom kan jag snabbspola förbi reklamen så det händer ibland att jag "kommer ikapp" inspelningen så jag har sett färdigt programmet i samtidigt som det är slut i verkligheten. :D

Liknande trådar

Hästmänniskan (moderator flytta tråden om den ligger fel... ;) ) Varning - lååångt!! Jaha, då kom man hem till föräldrarna i morses & farsan...
Svar
12
· Visningar
2 563

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka