Inspiration maträtter som tål att frysas

Derivata

Trådstartare
Med idrottsaktiviteter varje vardagkväll blir matlagningen lidande. Jag har därför börjat göra storkok och frysa in portionsvis så att det alltid finns en variation att plocka av.

Men nu börjar fantasin tryta lite. Jag har i frysen nu
Spagetti bolognese
Lasagne
Korvstroganoff med ris
Färdig bredd ost och skinktoast (bästa lifehacket förbered ett helt bröd, frys och ta upp styckevis och kör i klämgrillen)

Men vad mer ska jag laga som blir ok även efter en infrysning och uppvärmning?

Gärna ganska enkla smaker då barnen kan vara lite selektiva
 
Med idrottsaktiviteter varje vardagkväll blir matlagningen lidande. Jag har därför börjat göra storkok och frysa in portionsvis så att det alltid finns en variation att plocka av.

Men nu börjar fantasin tryta lite. Jag har i frysen nu
Spagetti bolognese
Lasagne
Korvstroganoff med ris
Färdig bredd ost och skinktoast (bästa lifehacket förbered ett helt bröd, frys och ta upp styckevis och kör i klämgrillen)

Men vad mer ska jag laga som blir ok även efter en infrysning och uppvärmning?

Gärna ganska enkla smaker då barnen kan vara lite selektiva
Sjömansbiff funkar
 
Med idrottsaktiviteter varje vardagkväll blir matlagningen lidande. Jag har därför börjat göra storkok och frysa in portionsvis så att det alltid finns en variation att plocka av.

Men nu börjar fantasin tryta lite. Jag har i frysen nu
Spagetti bolognese
Lasagne
Korvstroganoff med ris
Färdig bredd ost och skinktoast (bästa lifehacket förbered ett helt bröd, frys och ta upp styckevis och kör i klämgrillen)

Men vad mer ska jag laga som blir ok även efter en infrysning och uppvärmning?

Gärna ganska enkla smaker då barnen kan vara lite selektiva
Bönor och fläsk/kött i olika varianter:

Ärtsoppa med fläsk
Baked beans
Feijoada
Black-eyed peas (sydstatsrätten)
Red beans and rice

Älskas åtminstone av mina barn, och blir lika gott när man tinar upp det som när det var nygjort.
 
Ugnspannkaka! Med en massa gott i.

Jag fryser också in soppor. Har lärt mig att klä en behållare med en fryspåse och hälla i soppan. Stoppar in den i frysen och när den fryst är det bara att ta ut fryspåsen och lägga i frysen igen. Lätt att stapla.
 
Med idrottsaktiviteter varje vardagkväll blir matlagningen lidande. Jag har därför börjat göra storkok och frysa in portionsvis så att det alltid finns en variation att plocka av.

Men nu börjar fantasin tryta lite. Jag har i frysen nu
Spagetti bolognese
Lasagne
Korvstroganoff med ris
Färdig bredd ost och skinktoast (bästa lifehacket förbered ett helt bröd, frys och ta upp styckevis och kör i klämgrillen)

Men vad mer ska jag laga som blir ok även efter en infrysning och uppvärmning?

Gärna ganska enkla smaker då barnen kan vara lite selektiva
Om ungarna gillar paj kan man köpa färdiga degar och fylla med t ex tacokryddad köttfärs, kyckling, ost och skinka, ost och broccoli osv. Har man bara deg är paj en rätt smidig resträtt.

Alternativt pizza, vete tusan om det är gott att frysa men det funkar att slänga på frysta ingredienser på ett köpt pizzakit om man vill köra någon mellanvariant.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Med idrottsaktiviteter varje vardagkväll blir matlagningen lidande. Jag har därför börjat göra storkok och frysa in portionsvis så att det alltid finns en variation att plocka av.

Men nu börjar fantasin tryta lite. Jag har i frysen nu
Spagetti bolognese
Lasagne
Korvstroganoff med ris
Färdig bredd ost och skinktoast (bästa lifehacket förbered ett helt bröd, frys och ta upp styckevis och kör i klämgrillen)

Men vad mer ska jag laga som blir ok även efter en infrysning och uppvärmning?

Gärna ganska enkla smaker då barnen kan vara lite selektiva
Jag ser till att ha maten färdig till dagen efter. Mvh har också almenackan fullklottrad på kvällarna.
 
Jag har upptäckt att piroger är en väldigt smidig matlådemat. Brukar göra med olika fyllning, men spenat, fetaost och soltorkade tomater är nog godast.
Även callenoli är en god variation på lasagne.

Annars brukar jag alltid ha olika kikärtsgrytor och matiga soppor i frysen att ta upp när jag behöver.
 
Ett annat tips att variera med är att använda en crockpot. Lägg i ingredienserna på morgonen och kom hem till färdig mat.
 
Många bra tips tack,

hur blir egengjord pizza att frysa in, det är något jag aldrig funderat på.
 
Många bra tips tack,

hur blir egengjord pizza att frysa in, det är något jag aldrig funderat på.
Jag tycker att det blir bra. Lite som vad man än fryser, det märks att det inte är nybakt, men gott ändå. Pizzabullar tycker jag blir lite saftigare när de varit frysta än pizzaslices.
 
Många bra tips tack,

hur blir egengjord pizza att frysa in, det är något jag aldrig funderat på.
Jag har gjort det många gånger och det har inte varit några problem, men beror så klart vad man har på. Potatis, ruccola eller dylikt gör sig inte bra i frysen så har man det på pizzan blir det dåligt.

Vi fryser det mesta som inte innehåller typ gurka, potatis (slät soppa går bra, men inga bitar), sallat. Annars funkar det mesta att frysa tycker jag. Grytor, soppor och paj är standard här hemma. Paj tar lite plats i frysen så det är något av en favorit.
 
Jag brukar frysa dierse grytor.
Chili con carne med ris brukar jag frysa.
Köttbullar
Kålpudding
Köttfärslimpa
Gratänger, antingen typ broccoli eller typ makaroni-puddig. Går ju att göra med skinka/bacon/korv eller som en "fusklasagne" med köttfärs och äggstanning/ost.
Tacogratäng

Gör också gärna viltfärsbiffar med svampsås eller köttfärsbiffar.
För vuxna kanske det är gott med typ oliver, kapris, fetaost etc i köttfärsbiffar. Men kanske ungarna vill ha mer plain.
 
Flygande Jacob gjord i portionsformar
Pizzabullar
Piroger
Korvstroganoff
En stor laddning pastasallad att ha i kylen, servera med olika protein vid sidan.
 
Ost och skinksås med spaghetti
Tacos (enkelt att ta fram fryst, bre på créme fraîches och ost och in i ugnen tills det är varmt) och äts med nachos och lite grönsaker typ gurka
Tarers italienska kyckling
 
Med idrottsaktiviteter varje vardagkväll blir matlagningen lidande. Jag har därför börjat göra storkok och frysa in portionsvis så att det alltid finns en variation att plocka av.

Men nu börjar fantasin tryta lite. Jag har i frysen nu
Spagetti bolognese
Lasagne
Korvstroganoff med ris
Färdig bredd ost och skinktoast (bästa lifehacket förbered ett helt bröd, frys och ta upp styckevis och kör i klämgrillen)

Men vad mer ska jag laga som blir ok även efter en infrysning och uppvärmning?

Gärna ganska enkla smaker då barnen kan vara lite selektiva
Styckfrysta köttbullar är grymt smidigt, bara att ta fram så många som behövs och tina och sen snabbt steka i smör eller bara värma i mikro. (De ska alltså frysas helt färdiglagade.)

Annars är stor sats soppa i kylen något som man kan ta av hela veckan med lite olika tillbehör för variationen.

Överhuvudtaget brukar jag gilla att använda kylen mer än frysen, just för att konsistensen på många maträtter inte blir lika rolig efter nedfrysning och värmning. En färdig maträtt i kylen håller lätt sig fräsch under hela veckan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp