Inspiration maträtter som tål att frysas

Jag är inte så brydd, fryser allt jag lagar, däremot är maken kinkig. Vill helst inte att maten ska ha varit fryst men vissa rätter får jag frysa. Makaronipudding är en sån, lätt att göra mycket av också. Lasagne går han också med på. Chili con carne men helst inte att riset frys, korvstroganoff, köttfärssås.

Men jag tycker att det mesta går bra att frysa? Jag fryser kött och potatis och pizza och tja allt. Inte sallad då eller typ gurka.
 
Currykycklinggryta med ris fungerar bra att frysa.

Om man har köttfärssås i frysen kan man också supersnabbt göra en plåt köttfärspizza med deg gjord på bakpulver. Den svänger man ihop på 5 min.

10 dl vetemjöl

1,5 tsk salt

4 tsk bakpulver

1 dl rapsolja

5 dl vatten

Rör ihop med slev. Ska inte knådas utan bara snabbt svängas ihop till en lite kladdig deg. Bred ut på bakplåtspapper på ugnsplåt. Om man sprutar på lite ketchup blir det lättare att platta ut den. På med köttfärssås och ev tillbehör (jag gillar paprika) samt ost.
250 gr mitt i ugnen ca 13-15 min.
 
Paj, köp färdig pajdeg och fyll med det ni gillar
Hamburgare, pannbiff. Bryn i stekpanna, stek färdigt i ugn
Köttfärslimpa
Kycklinglår/ ben, stek i ugn
Currygryta
 
Jag lagar nog ingen mat jag inte kan frysa. Fryser inte potatis, pasta som tillbehör eller ris mest för att jag har liten frys så fryser in portionsvis av maten och gör tillbehör när den ska ätas.

Just nu har jag färdiglagat i frysen:
Lasagne
Djungelgryta från portionen under tian
Kasslergryta

Och ingredienser till laxbitar med sås från Abba in i ugnen - min bästa snabbmat som tillsammans med potatis blir klart medan jag duschar efter stallet och ger 4 matlådor för kommande dagar.

Annat jag brukar laga (beroende på vad för erbjudanden det är/jag har i frysen):
Jordnötsgryta (portionen under tian)
Vitlöksfilé till pasta
Hel laxsida i ugnen (där skär jag dock bitar så att en tillagning blir lagom antal måltider som inte fryses om)
 
Jag brukar göra
Tacogryta med ris
Kycklinggryta med curry
Potatislasagne
Laxpasta med citron och zucchini
 
Tack för alla superba tips! I helgen fyllde jag på med 16 portioner korvstroganoff, 6 portioner ungspannkaka, 8 portioner kyckling curry gryta samt att jag gjorde en stor gryta bueff som blir åtminstone två middagar till frysen, perfekt att plocka fram en lördagkväll efter en lång dag med hockeysammandrag!

Bakade även 4 limpor (ja typ hela lördagen spenderades vid spisen :) )
 
Det är verkligen guld att ha matlådor i frysen! Just nu har jag dock lite dåligt, bara 2 portioner lasagne och en låda med 2 portioner grönsaksgryta. Det blir nog en pasta och köttfärssås att slänga in efter ikväll, men sen behöver jag nog omvandla lite grejer till nya "färdiga" matlådor!

Kan meddela att detta recept gick bra att frysa, men det kanske ligger lite mer åt det lyxiga hållet med tanke på att det består av lax, grädde och CF :D https://zeinaskitchen.se/kramig-lax-i-pestosas/
 
Men alltså, det här med massa matlådor i frysen har fått en annan konsekvens som jag inte väntade mig. Vi bor en kort promenad från världens bästa ica, det är liksom områdets stamhak och vi kallar det lite skämtsamt ”skafferiet”. Jag skulle nog säga att jag har varit förbi där i alla fall 6/7 dagar i veckan. Gick dit idag för att hämta ett paket och insåg att jag inte varit där sedan i lördags 😱 var nästan så att personalen frågade om jag varit sjuk 😂
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp