Inspiration/vägledning för träning.

muppia

Trådstartare
Har lov och försöker utnyttja ledigheten till max genom att göra allt jag ofta haft svårt att hinna med, jag har inte hunnit lära in nya tricks eller träna speciellt mycket lydnad. Jag vill under lovet lära in Apport och Fot som en del i lydnaden.

Sen är det många andra nyttiga och onödiga tricks. Har nu lärt in snurra, ska bara göra kommandot mindre grov (inte så stor tecken). Han snurrar åt både håll utan problem.

Men jag är inte erfaren och kan ha använt klickern lite fel i vissa moment som i att snurra t.ex men det har inte skadat eftersom han förstår vad jag vill. Jag klickade precis när han vänt bort huvudet så pass att han måste snurra för att få godis. På det viset kan han inte "avbryta" snurren.

Finns det någon sida som har utförliga beskrivningar om hur man lär in vissa tricks? Jag kollar just nu lite på youtube för att hämta lite inspiration.

Min motivation och inspiration har under hela hösten varit på NOLL, jag har efterfrågat och pratat med min kompis som är hundinstruktör men jag har inte fått ut något av henne, inte ens tips.

Apport - han tar bocken i munnen och lyfter den pyttelite *klick*. Så långt har vi kommit nu. Men kompisen lär in genom att ge hunden bpcken och ta den när hunden släppt, funkar inte med min tycker jag då han tar den i munnen men håller inte. Han är lite för ivrig tror jag så jag kör så som jag fått tips av en klickertränare från i somras, ta upp bocken själv och successivt fortsätta tills hunden kommer till handen.
Antar att den här typen av träning kallas för shaping? Alltså man låter hunden tänka och utveckla ett visst önskat beteende på egen hand.

Fot har jag inte tränat på eftersom jag inte riktigt förstått hur exakt hunden ska vara i position till mig. Hundens bog vid min höft kanske? Vet att hundens tassar inte ska vara framför mina fötter när jag stannar. Jag har bara övat på att han ska stanna när jag stannar om han går "fot" och sätta sig, det funkar bra. Så nu är det bara positionen som ska finslipas. Tips?

Övrig trickträning så kollar jag på hennes videor för att se hur man kan göra vid inlärning. Men jag tycker det är lite synd att hon pratar så mycket, jag hör ju inget och vet inte vad hon säger. Därför saknar jag något att LÄSA.

http://www.youtube.com/watch?v=BQ8LAtKqAHE&feature=related

Annars så kan vi dela med oss av lite olika tricks och hur man lär in hunden steg för steg :)

En sista fråga: Hur länge kan man köra på en gång? Jag försöker hålla mig till 10-15 klick sen kort paus, sen 10-15 klick igen. Så håller jag på så länge hunden visar han vill. Men jag får avbryta ofta eftersom jag är rädd att det blir för mycket godis på en gång även om jag bryter i små bitar :p Men han sitter och stirrar sig blind på klickern och väntar på att jag ska köra igång igen i pausen så jag försöker kampa och leka med honom så han "vilar innan vi kör igång.
 
Sv: Inspiration/vägledning för träning.

Canis har en gratis klickerkurs via mail som jag har "gått" senaste veckorna.
Åtminstonde har jag fått jättemycket inspiration av den. Mycket lärorika artiklar och en del praktiska övningar. Men det är inte rätt om du bara vill ha tips på specifika trick.
Man får ett mail om dagen första veckan, sen ett mail i veckan under en period.
 
Sv: Inspiration/vägledning för träning.

Speciellt det här tipset från sidan var väldigt roligt :

"Räkna genom att skälla

Håll en godis framför hunden, och be om svaret på t.ex. 1 + 1. Vänta tills hunden skällt två gånger. Klicka, ge godis och beröm - C/T. Lär in en signal - t ex med handen - när hunden ska sluta skälla."

:D
 
Sv: Inspiration/vägledning för träning.

:D inte märkt den, då jag tror att han är lite för oklar i huvudet för att kunna tänka lite extra längre, han är inte tålmodig nu :p Dvs jag hade inte ens läst den raden :p

Jenka - Hur kan ett mail exempelvis se ut? Får man utmaningar? Ska genast kolla upp Canis klickerkurs :laugh:
Enstaka trick är inte viktigt, viktigast är att jag genom instruktioner/tips och råd lär mig hur jag kan lära hunden på olika sätt som jag sedan kan utnyttja när jag väl lär in ett trick, alltså kunna ha lite olika sätt att använda ifall något av sätten inte funkar.

Jag behöver kunskap!
 
Senast ändrad:
Sv: Inspiration/vägledning för träning.

:D inte märkt den, då jag tror att han är lite för oklar i huvudet för att kunna tänka lite extra längre, han är inte tålmodig nu :p Dvs jag hade inte ens läst den raden :p

Det jag syftade på var att han tog för givet att hunden skäller om man väntar tillräckligt länge.
 
Sv: Inspiration/vägledning för träning.

Varje mail är en kort introduktion, sedan praktisk hemläxa (tex lär hunden targetstick+ introduktion till detta) och teoretisk hemläxa (några artiklar att läsa).

Jag tycker i alla fall artiklarna är väldigt intressanta (har några kvar också) och lärorika. Övningarna varierar då vi tränat en del med klicker tidigare. Det roliga är att jag märker skillnad på hunden också!

Men testa du =) Som sagt, den är gratis så man förlorar ju inget på det (utom möjligtvis lite plats i inkorgen).
 
Sv: Inspiration/vägledning för träning.

Hihi, han hade kunnat få öva på min pansarvagn :D

(Hon kan inte skälla!)
 
Sv: Inspiration/vägledning för träning.

För att gå OnT igen så håller jag på och tricktränar min lilla skitvalp litegrann, och behöver också inspiration! Hon är kvicklärd utav bara helvete och älskar att få tänka - och får hon inte göra något kreativt flera gånger om dagen (Utöver bus, promenader etc såklart) så demolerar hon typ allt i sin väg..
Vi har haft 5 träningstillfällen nu, och hon kan "sitt", "tassen", "upp" (Att resa sig på bakbenen bara, det är en början till att kunna dansa) samt "ligg".
11 v gammal idag, och jag kommer ha slut på tricks om några veckor känns det som :p

Så fort jag får hem blod + klöv ska hon få börja med viltspår, och när det är barmark igen ska vi börja spåra på riktigt. Tills dess vette fan vad jag ska sysselsätta henne med, haha.
 
Sv: Inspiration/vägledning för träning.

Det jag syftade på var att han tog för givet att hunden skäller om man väntar tillräckligt länge.

Aha :rofl:

Varje mail är en kort introduktion, sedan praktisk hemläxa (tex lär hunden targetstick+ introduktion till detta) och teoretisk hemläxa (några artiklar att läsa).

Jag tycker i alla fall artiklarna är väldigt intressanta (har några kvar också) och lärorika. Övningarna varierar då vi tränat en del med klicker tidigare. Det roliga är att jag märker skillnad på hunden också!

Men testa du =) Som sagt, den är gratis så man förlorar ju inget på det (utom möjligtvis lite plats i inkorgen).

Spännande :D Måste testas! Att man dessutom har hemläxa är bra för då sporrar det en att fortsätta.

Idag hade jag tänkt fortsätta på "skäms" och repetera snurra så det blir mer befäst. :banana:

********************************

KL
Ingen som kan hjälpa mig med t.ex fot? Hundens position och hur man lär in den att gå nära osv...?
 
Sv: Inspiration/vägledning för träning.

Tillgång till vägg har jag, så man går nära väggen och har hunden mellan väggen och en?

Hur nära ska hunden vara en, hur ser positionen ut?
 
Sv: Inspiration/vägledning för träning.

Positionen kan inte svara på exakt så det överlåter jag åt de som kan.

Men hunden ska inte röra dig, ha lite luft så hunden känner sig trygg, sedan när den fattat att den SKA gå mellan matte och väggen kan du minska ner avståndet. Små hundar brukar vilja gå lite längre ifrån för att kunna titta upp.
 
Sv: Inspiration/vägledning för träning.

Angående apporteringen så vet jag precis hur det känns att köra fast. Det tog mig 6 månader att få Cerberus att ens ta i apporten med tänderna. När han väl gjorde det så var knepet för mig att, så fort han tog i apporten, ge honom ett till kommando som han kan. Det var bara ett test från min sida, men det hjälpte! I vårt fall så sade jag "upp" och pekade på soffan. Det gör vi så mycket på promenaderna så han vet precis vad det betyder. Såå, han glömde släppa apporten och tog den med sig upp i soffan. Det var första gången jag fick honom att ens hålla kvar den, och efter det så landade polletten tydligen för det gick mycket snabbare framåt sedan. :p

Nu har jag ingen lydnadsapportering på honom, så exakt hur du går vidare sedan kan jag tyvärr inte hjälpa dig med. Men jag som tränar afghan får hela tiden tänka utanför lådan så att säga, och de "vanliga" sätten fungerar sällan. Jag försökte först att klicka så att man successivt får hunden att närma sig apporten, men då fick jag honom bara att lägga nosen på den. Efter det avtog all aktivitet, och när jag klickar vill jag ju ha hög aktivitet och många klick eller vad man ska säga. Så jag skrotade faktiskt det och improviserade. :)

Ang. fot så är nog väggen en bra hjälp som många sagt. Jag har en bekant som övar med target-stick med. Sedan är väl själva godisutdelandet ganska viktigt också, att när hunden sitter vid sidan inte belöna med höger handen t.ex. eftersom det gör att många hundar vänder sig mot den stundande belöningen. Hunden vet att det kommer ifrån höger. Så, belöna med vänster hand och gärna lite uppifrån när hunden sitter. Då kan man ju "styra" lite med, genom att föra handen lite utåt åt vänster om hunden behöver få in rumpan lite mer tex.
 

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
855
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
732
Senast: Nova123
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 226
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 836
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp