Installerat XP och nu jättetrubbel !!

MissFideli

Trådstartare
Efter att ha tröttnat på Me's krångel, köpte jag XP HomeEdition och uppgraderade efter instruktioner. Men nu funkar inte mitt ADSL-modem och denna uppkoppling via Tele2 bryts ner pga ett problem via nått gör att Windows måste startas om och så får man 1 min innan han själv startar om. Har pratat med både modemtillverkaren och min ADSL-leverantör, men ingen förstår nått. Dessutom verkar ena USB-porten ha gett upp. Hjälp mig nån !!

Desperat Monika
 
Vänd dig till Microsofts support.

Har en kompis som hade samma problem fast till vanligt modem. Kan inte få tag på honom nu, så jag kan tyvärr inte tala om vad han gjorde för att rätta till.

Men jag är ganska säker på att han var i kontakt med Microsoft för det är tydligen en bugg i XP
 
Precis så där gjorde min dator när den var smittad med Blaster-viruset!!! Man hade en minut på sig att spara saker man höll på med innan datorn startade om sig. Man kom inte ut på internet, och det var det som var meningen med viruset. Man är ju tvungen att gå ut på Microsofts hemsida och hämta en uppdatering för att få bort buggen som viruset tar sin in genom i XP, och kommer man inte ut på internet så kan man ju inte hämta den uppdateringen.......

Har du virusprogram??
 
Nej, inget fungerande iaf. Hittade en fil i Aktivitetshanteraren som hette MSBLAST.EXE, men enligt pappan som letade på nätet, skulle den inte heta så. Fundrade på det annars. Kan inte ta hem nått, hinner inte innan den bryter ner eftersom jag sitter på vanligt modem nu. Ska testa dock, annars ber jag pappan lägga det på skiva.

Hoppas (!?) det är masken och att det fixar sig sen.
 
Det är den!! :eek: Du har virus..........

Så här står det på aftonbladets it-sida.....

Radera filen msblast.exe så försvinner masken. Säkerhetshålet finns dock fortfarande kvar. För att täppa till det, kör windows update.

Här är ett utdrag ur deras chat, där viruset diskuteras....

Fråga: Om man startar datorn i felsäkert läge, tar bort msblast.exe, startar om den och laddar ner uppdateringen och det inte funkar för man blir smittad på en gång igen då – vad gör man då?

Svar: Ja, det är ett problem. Ssäkerhetshålet är ju kvar. Försök be någon kompis ladda ner säkerhetsuppdatering på diskett.


Fråga: Jag försökte ta bort mblast.exe, men kunde inte. Det stod att något annat program använde filen. Hur gör man då?

Svar: Starta om datorn i felsäkert läge och försök igen.

Vi gick hem till en kompis som har Windows 98 kvar, och laddade hem uppdateringen där, tog hem på diskett. Hemma så startade vi datorerna i felsäkert läge, raderade filen MSBLAST.EXE och drog ur bredbandskabeln (så vi inte skulle få viruset igen) stoppade i disketten, laddade ner innehållet, och uppdaterade Windows. Sen var det klart. I med kabeln och surfa.... Är väldigt noga nu med virusskydd faktiskt...

Hoppas det löser sig för dig!! :(
 
Du har MSblaster, precis som det har konstaterats av de övriga här. Den ruta du menar är nog den ruta där det står att RNC servern kommer att stängas av. Men det räcker inte med att bara stänga ner msblast.exe utan du bör även ta bort den autostartsträng som viruset har lagt till på din dator.

Om du känner dig osäker kan du göra detta via ett sk. removal tool som går att ladda ner här:

http://securityresponse.symantec.com/avcenter/FixBlast.exe

Du kan också gå in och ta bort den manuellt genom att gå på start, kör och skriv "regedit", tryck på OK.

Klicka sedan på plustecknet på följande mappar:
HKEY_LOCAL_MASHINE -> Software -> Microsoft -> Windows -> Current version och gå sedan in i mappen Run. (Det är mycket viktigt att du kollar så mapparna heter exakt som jag har skrivit, annars kan det bli fel, riktigt fel :eek:

I mappen Run finns det något som heter WindowsAutoUpdate (msblast.exe) Där har du viruset. Markera den raden och tryck på Delete så försvinner viruset från registret.

När du har gjort detta bör du gå ut och uppdatera ev. antivirusprogram som du har, uppdatera säkerhetsuppdateringarna via Windows update samt aktivera brandväggsfunktionen i Windows XP. (Högerklicka på den anslutning du använder för att koppla upp mot internet, välj egenskaper och gå in på avancerat. Bocka i kryssrutan att det inte ska gå att accessa din dator från internet)

Lycka till!
 
Den brukar även skapa en fil som heter tftpXXXX, där XXXX är ett nummer (tre eller fyr-ställigt, oftast 1052, 1132 eller 636).
Filen ligger i system32 mappen.
Finns det en sådan, ta bort den!
OBS! Det ska finnas en fil som heter TFTP.EXE i samma mapp, den ska du INTE ta bort
 

Liknande trådar

IT & mobiler När jag köpte dator för ca 3 år sen, köpte jag en Packard Bell, nått som jag ångrar bittert. Men nu har jag den iaf. Fick med ME, som...
Svar
12
· Visningar
1 039
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp