inte bra med enbart silage?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare jupiter-judex
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 847
J

jupiter-judex

bonden jag pratade med tyckte man skulle ge lika delar hö och silage om man ville fodra med silage för att enbart silage inte var bra för magen för dom. hur gör ni?

Sv: inte bra med enbart silage?

Det bonden menar är antagligen att det blir väldigt blött för dem. Det är förlegat kunskap, det finns nya studier som visar att de utmärkt vl tål även blött silage (och blött = kring 30%, dvs riktigt silage). Dock har man länge ansett att det inte är bra för hästar med så blött, de behöver mer fiber och vedämne. Men det är som sagt förlegat nu.

Det andra bonden kan vara ute efter är att det blir för lite TS med bara silage. Där kan han ha en poäng! Ett silage med 30% TS t ex, och en häst på 600 kg. Den ska ha som MINIMUN 1 kg TS/100 kg, men helst 1.5 kg TS/100 kg (eller mer).

Om man räknar på absoluta minimum är det 6 kg TS, på rek 9 kg TS.

30% TS i hösilaget gör att hästen måste äta 20 kg silage för att täcka minibehovet TS. För rek nivå måste hästen äta 30 kg silage. Inte alla hästar får i sig så mycket, och får då TS brist.

Då kan man erbjuda foder med högre TS som tillägg, sen omd et är hösilage, hö, halm eller lucernhack t ex är inte så kinkigt.

Så, vad är det för TS på silaget?

Vissa hästar har känslig tarmflora som då blir lite störd av ett för blött ensilage, nåt med PH-halten kanske?

Jag har oftast en TS på runt 60-65% och det brukar funka riktigt bra, då behöver man inte ge kopiösa mängder men de får ändå rätt så mycket att tugga på.
Ju blötare det är dessto mer måste de äta kort sagt.

Vanlig bakjäst kan man ge för att hjälpa hästen att återställa tarmfloran om den blir kass, annars finns det ju tex "mag o tarm" och "mikrobalans" man kan köpa o ge en kur av.

Snarare har det studerats varför en del hästar blir kass i magen av ensilage..och detta berodde i stora drag på att de fick en alldels för liten ensilagegiva. När så väl givan höjdes så brukade lösheten försvinna. Jag tror många är för dåliga i sin kunskap om just ensilage och inte riktigt förstår detta med TS halterna...villket då gör att givorna blir för små helt enkelt.

Våra hästar äter enbart ensilage och har gjort i över 20 år och aldrig fått hötillskott. Vad gäller ts-halten så är det ju inte så många lantbrukare som har så låga ts-halter som 30%, vi vill ju inte heller fodra med alltför stor del vatten. Vi ligger på en ts-halt runt 40-55% till kor och kvigor och det gör dom flesta av våra kollegor åxå. Och den ts-halten ska inte utgöra något som helst problem för en häst med "normal" mage. Inte heller om man skulle ha en låg ts-halt på 30%, om hästen har en väl fungerande kista. :)

Men till våra hästar har vi högre ts-halt runt 55-65% eftersom mitt sto har magtrubbel, hennes mage inte mår hundra vid för låg ts men annars funkar det bara bra.

Kicki :)

Senast ändrad av en moderator:

han hade inte fått analyserna på det än...tror till och med han håller påå att ta in hösilaget nu i veckan om det blev bra väder...så ts halten vet jag inte än. men jag hade väl i så fall tänkt mig mellan 55-65 efter hur jag läst till mig här.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
613
Senast: Elo
·
Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
26
· Visningar
1 371
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 003
Senast: tanten
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 225
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk Politik 4
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur