Inte-så-givna effekter av pandemin

Jag är inte alls hård och istället för att påstå det kan du be mig förtydliga vad jag menar istället för att fritt fantisera.

Det jag försöker säga är att det sannolikt är ytterst få personer som väljer bort ett yrke enbart på grund av en parameter, som du får det att låta. När personer väljer yrken antar jag att de flesta väger in många olika faktorer och tar hänsyn till saker som intressen, uppgifter, arbetsmiljö, arbetstider, lön, arbetsplats mm. Att anse att flexibilitet är en fördel behöver inte betyda att man väljer bort ett yrke på grund av bristande flexibilitet, men står det och väger mellan olika yrken som känns lika intressanta kan det hända att personer väljer det som dessutom kan erbjuda flexibel arbetsplats. Resultaten blir ju då att bristyrken som redan kämpar med att locka medarbetare når det segmentet av personer i ännu lägre grad. Det hade ju inte varit ett problem om det var ett yrke där folk redan slåss och drar varandra i året för att bli sedda av rekryterarna. Då hade man kunnat välja ut de allra bästa, och de hade fått gå med på de villkor som ges. Men arbetsgivare i bristyrken har ju tyvärr inte den lyxen.
 
Kanske inte, men jag tror det finns personer som väljer bort att bli lärare pga hur oflexibelt jobbet ändå är. Men de som gör det hade kanske ändå inte blivit några strålande lärare :)

Varför inte? Personer som värderar flexibilitet högt, skulle per definition inte bli bra lärare?
 
Varför inte? Personer som värderar flexibilitet högt, skulle per definition inte bli bra lärare?
Jag skrev KANSKE. Jag tror nog de allra bästa och mest dedikerade lärarna struntar i flexibilitetsfaktorn för att lära ut/jobba med barn/vad det nu må vara känns mkt viktigare än att kunna jobba hemma på flexibla tider. Men jag kan ha fel, därför skrev jag kanske.
 
Jag skrev KANSKE. Jag tror nog de allra bästa och mest dedikerade lärarna struntar i flexibilitetsfaktorn för att lära ut/jobba med barn/vad det nu må vara känns mkt viktigare än att kunna jobba hemma på flexibla tider. Men jag kan ha fel, därför skrev jag kanske.

Jag tänker att det finns en risk med att se läraryrket som en kall i livet, där man kommer att välja yrket oavsett övriga faktorer. Som jag förstått det så har det blivit lite av ett problem här och var, att man förväntar sig att lärare ska ha en så stark drivkraft att få lära ut att man inte behöver tillgodose andra behov. De arbetar med stora barngrupper, låg budget, ibland låga löner. Jag tycker nog att det är sundare att se läraryrket så som man ser de flesta andra yrken, som ett yrke, där arbetsgivaren behöver tillhandahålla en attraktiv arbetsplats för att få bra personal.

Att de allra bästa och mest dedikerade arbetarna är de som upplever sig ha ett kall, och struntar i andra faktorer, det stämmer nog i de allra flesta yrken. Det finns marknadsförare (mitt yrke) som är så engagerade att de nästan brinner upp och skulle jobba med det om de så erbjöds en skrubb till kontor. Det betyder ju inte att vi andra inte också är ypperliga marknadsförare för att vi primärt lönearbetar. Jag tror att det finns många väldigt bra lärare som primärt lönearbetar och har ett stort engagemang för att lära ut och utveckla sina elever. Sen som de privat vill bosätta sig en bit ut på landet och flexibiliteten i arbetsplats och tid plötsligt blev väldigt lockande, tror jag inte gör dem till sämre lärare, det är bara en tragisk förlust för skolan i så fall. För ett par år sen hade ju samma person ändå fått pendla, eftersom även kontorsarbeten var platsbundna, och personen kanske hade valt att fortsätta pendla till läraryrket eller helt enkelt släppa tanken om ett hus på landet. Det är väl skillnaden, från då och nu.
 
@Voeux - jag tror du gör en felaktig jämförelse och konkurrenssituation när du jämför två ganska diametralt olika yrkessektorer som du gör. Du hänger upp dig på möjligheten till att arbeta hemifrån som det vore en revolutionerande och grundläggande önskan och dämed fördel i överhuvudtaget valet av yrke. De yrken du sen jämför - för det första har du ett ENORMT spann och variation på "kontorsarbete" sen ställer du den stora nypan mot ganska nishade yrkeskategorier och ställer fördelen på 'kontorsarbetes-konceptet' och tror att skola och vård står i skuggan av det. Lite som att ställa ett klassiskt drängarbete på ett lantbruk mot vegokockens arbete på vegorestaurangen.
 
@Voeux - jag tror du gör en felaktig jämförelse och konkurrenssituation när du jämför två ganska diametralt olika yrkessektorer som du gör. Du hänger upp dig på möjligheten till att arbeta hemifrån som det vore en revolutionerande och grundläggande önskan och dämed fördel i överhuvudtaget valet av yrke. De yrken du sen jämför - för det första har du ett ENORMT spann och variation på "kontorsarbete" sen ställer du den stora nypan mot ganska nishade yrkeskategorier och ställer fördelen på 'kontorsarbetes-konceptet' och tror att skola och vård står i skuggan av det. Lite som att ställa ett klassiskt drängarbete på ett lantbruk mot vegokockens arbete på vegorestaurangen.

Jag hänger inte upp mig, jag har nämnt hemarbete som en konkurrensfördel för många men inte alla. Eftersom vi pratar om just effekterna av pandemin i den här tråden, så är den en sådan effekt, att den konkurrensfördelen nu finns på många arbetsplatser för de som anser hemarbete som en fördel. Jag har även pratat om bristyrken och då blir det nischat. Jag ser inte problemet i diskussionen alls.
 
Jag hänger inte upp mig, jag har nämnt hemarbete som en konkurrensfördel för många men inte alla. Eftersom vi pratar om just effekterna av pandemin i den här tråden, så är den en sådan effekt, att den konkurrensfördelen nu finns på många arbetsplatser för de som anser hemarbete som en fördel. Jag har även pratat om bristyrken och då blir det nischat. Jag ser inte problemet i diskussionen alls.
Du säger konsekvent 'konkurrensfördel', jag tror du kanske ska acceptera att arbete hemifrån är kanske inte en fördel ens för den som har möjlighet till det, än mindre för människor som medvetet valt ett yrke/arbete som är flexibelt på ett helt annat grundläggande sätt och där arbete hemifrån inte ens finns på kartan. Lägg till möjligheten att arbeta hemifrån som ett plus på de yrken som har möjlighet att erbjuda det, men ställ det inte emot arbeten som inte ger den möjligheten som ett minus.
 
Du säger konsekvent 'konkurrensfördel', jag tror du kanske ska acceptera att arbete hemifrån är kanske inte en fördel ens för den som har möjlighet till det, än mindre för människor som medvetet valt ett yrke/arbete som är flexibelt på ett helt annat grundläggande sätt och där arbete hemifrån inte ens finns på kartan. Lägg till möjligheten att arbeta hemifrån som ett plus på de yrken som har möjlighet att erbjuda det, men ställ det inte emot arbeten som inte ger den möjligheten som ett minus.

Vi är av olika åsikt helt enkelt. Jag är av tron av allt som jag redan skrivit om i tråden, och känner inte att det behöver upprepas. Om du är av en annan åsikt, så är du av en annan åsikt, eller tro. Det innebär inte att jag har rätt och du har fel, eller att jag har fel och du har rätt. Det innebär att vi har olika idéer om pandemins effekter på arbetslivet och jag står fast vid min.
 
Tycker det verkar intressant det här med olika arrangemang och att man nu lyckats nå ut till fler. Till exempel kultur arrangemang, sport och andra aktiviteter. Såg tex en ballett skola i Oslo som skall ha interaktiv kurs för småbarn i höst, sånt är kul och hoppas man kommer fortsätta med sånt även nu efter att restriktioner tas bort :)
 
Vi har precis haft en workshop i hur vi ska attrahera rätt personal till rätt plats och ombads välja ut några saker som vi tyckte bäst om med vårt jobb. Det var blandat med drifttekniker och ingenjörer dvs några jobbar mer praktiskt och några nästan enbart på kontor. Alla i min diskussionsgrupp var föräldrar till barn i förskole-skolålder. Gissa vad som ansågs det bästa? Samarbetet och informationsutbytet med kollegor. Det är väldigt lite konkurrens, och de flesta har ett gemensamt mål att göra det bästa för organisationen och för miljön. Work-life balace där flexibilitet ingår, kom först på fjärde eller femte plats och vid diskussion visade det sig att olika delar är olika viktigt för olika personer. Någon tyckte att det var enormt befriande att det inte premierades att jobba över en himla massa medan det för mig är det avgörande att kunna göra just det varannan vecka, så jag kan jobba korta dagar de veckor jag har barn.
 
Någon tyckte att det var enormt befriande att det inte premierades att jobba över en himla massa medan det för mig är det avgörande att kunna göra just det varannan vecka, så jag kan jobba korta dagar de veckor jag har barn.

Ja, precis, det är flexibilitet som efterfrågas. Att tvingas arbeta hemifrån är inte så flexibelt, många har upplevt det som ett arbetsmiljö- och trivselproblem.
 
Ja, precis, det är flexibilitet som efterfrågas. Att tvingas arbeta hemifrån är inte så flexibelt, många har upplevt det som ett arbetsmiljö- och trivselproblem.

Det är det absolut. Jag upplever dock inte att någon har menat att tvingat hemarbete skulle vara flexibelt? Det är ju tvingat hemarbete precis som tvingat kontorsarbete fast tvärtom, alltså inte alls flexibelt.
 
Den inte-så-givna effekten som gör mest ont i mig är att det blivit en vana att titta bort när man möter någon eller byta trottoarsida 😔
 
Utan att hänvisa till någon källa så tycker jag att det är intressant att många privatpersoner har fått en bättre ekonomi och att sparandet i fonder och aktier har ökat kraftigt.

Nja, min ekonomi har blivit sämre i takt med att allt har blivit dyrare senaste året men lönen har inte hängt med. Men jag brukar väl få vara undantaget som vanligt.
 
Jag personligen har fått en inte så given effekt av pandemin. Jag var absolut inte beredd på att jag skulle tappa förmågan att kunna vara på platser där det är mer folk än vad jag är van vid. Blir numera skitstressad av okända människor som tränger sig in i min bubbla och innerst inne får jag nästan panik och vill bara fly. Så jag undviker mataffärer som kan råka få mer än 10 personer som handlar samtidigt. Dvs jag håller mig till affären hemma i byn där jag kan få handla i lugn och ro förutom någon enstaka bybo i andra sidan av lokalen typ.
 
Nja, min ekonomi har blivit sämre i takt med att allt har blivit dyrare senaste året men lönen har inte hängt med. Men jag brukar väl få vara undantaget som vanligt.
Jag fick en löneökning på 100 kronor före skatt i år, inte mycket utgifterna måste öka för att ekonomin ska bli sämre...
 
Nja, min ekonomi har blivit sämre i takt med att allt har blivit dyrare senaste året men lönen har inte hängt med. Men jag brukar väl få vara undantaget som vanligt.
Så är det absolut. Men många har fått en bättre ekonomi genom att till exempel inte åka på semester, utan att istället lägga pengarna på börsen. Det är massor av personer som blivit av med sina jobb osv, men jag tycker att det är förvånande att många som sagt har fått en bättre ekonomi. (Bland annat jag, vi har inte åkt längre än 30-40 mil med bil under pandemin. Då för att bo 1-2 nätter på hotell och sen köra hem igen.)
 
Så är det absolut. Men många har fått en bättre ekonomi genom att till exempel inte åka på semester, utan att istället lägga pengarna på börsen. Det är massor av personer som blivit av med sina jobb osv, men jag tycker att det är förvånande att många som sagt har fått en bättre ekonomi. (Bland annat jag, vi har inte åkt längre än 30-40 mil med bil under pandemin. Då för att bo 1-2 nätter på hotell och sen köra hem igen.)

Kan hända att de som måste köra bil till jobbet har blivit mer drabbat? Har även märkt att maten har blivit dyrare. Dvs jag får mindre för pengarna när det gäller både bränsle och mat. Men dessa saker har knappast med pandemin att göra.
De som haft möjlighet att jobba hemifrån kan jag lätt se att de kan ha sparat in pengar på resekostnaderna till och från jobbet. Att åka på semester är ju egentligen ett fritt val när det inte är pandemi och samma människor hade kunnat haft den chansen att spara pengar även utan stängda gränser.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp