Inte tillräckligt kvick :S

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare Mikisss
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 940
M

Mikisss

Hej alla bukare!

Ni kanske kan hjälpa mig lösa mitt största hopp-problem.
Ni får lite bakrundsinfo också :)

Köpte min häst för ca två månader sen, 11 årigt sto, klok som få och duktig på att hoppa. Det är min första helt egna häst och helt perfekt för mig. Jag har hoppat banor på ca 1.15/1.20 som högst. Hon ska liksom lära mig allt hon kan ;).
Nu i helgen hade min tränare en kurs, mycket nyttig och bra. Vi hoppade en bana som låg på 1.00/1.10. Gick galant förutom på en sak, dvs mitt problem. En linje på räcke, tre galoppsprång en oxer sedan på båge till ett räcke, fem galoppsprång. På en meter gick detta galant men så höjde hon till 1.10/1.15. Plötsligt börjar min häst att hoppa. Och över oxern hinner jag inte räta upp mig till räcket även om det är 5 galoppsprång och jag håller ut bågen :S.

Så frågan är, hur tränar man sig själv på att bli kvick. Själva hoppningen får jag ju hjälp med och vi kommer ju inte sluta hoppa linjer eller så, jag har ju min tränare. Men finns det någon markarbetsövning som liksom hjälper mig på traven? Eller är det bara den bittra sanningen att det "bara" går att hoppa bort detta problem?
Kan ju lägga till att det är självklart inte pga hästen eller för att hon är ny som detta problem har kommit, det har varit där tidigare också :grin:

Sv: Inte tillräckligt kvick :S

Tyvärr bara att träna bort. ;)

ha din tränare som skriker räta på dig så brukar det hjälpa.

Har haft samma problem och även idag speciellt om jag börjar bli trött så "glömmer" jag att räta på mig.

Det finns inga markövningar som jag känner till som löser problemet utan det är enbart hoppning.

Lycka till

Den bittra sanningen är ju att du redan kommit en bit på väg och insett problemet, sen är det ju bara att träna bort :laugh:

Nä men skämt och sido, du har ju egentligen ett ganska trevligt problem. Du har en trevlig häst som gör sitt jobb så du kan fokusera på dig själv. Jobba mycket markarbete och hitta din egen balans i alla positioner i sadeln.

Jag har själv alltid fått beröm för min balans, tills min tränare sa rid markarbetet i lätt sits, då vart det på en gång problem :eek: Vi hade gymnastik hoppning/lydnindshoppning och du fick inte sitta ner i sadeln över huvudtaget. Det var en upplevese som visade på både balansproblem och andra problem :rofl:

Visst kan du jobba med det på lägre hinder också för du har nog samma problem där med men det blir så mycket mindre synligt för både du och häst kan "maskera" det bättre.

Lycka till !

Tack för alla svar!

Då var det som jag misstänkte. Känns så himla töntigt att rida förbi bara för att man nästan ligger på halsen på stackars hästen. Hon gör ju exakt vad hon ska göra ;).. Det är bara hennes matte som är för seg i huvudet :P

Ja, min tränare har sagt åt mig att höga stiglädrerna typ 3 hål och rida i det (mest lättsists) typ en dag i veckan. Så jag får väl köra på det + en massa hoppning... fast det är inte så tråkigt de heller ;)

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 472
Senast: zarmino
·
Ridning Utöver smärt- eller skadeproblematik eller illasittande utrustning, vad kan det finnas för orsaker till följande scenario då...
Svar
11
· Visningar
1 437
Senast: Dopy
·
Hoppning Så jag och hästen har börjat hoppa. Vi är nybörjare och ingen av oss vet egentligen vad vi håller på med, men vi tar oss över. Hästen är... 2
Svar
29
· Visningar
4 138
Senast: swe
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 498
Senast: raggsock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka