Bukefalos 28 år!

Inte uträknad

Status
Stängd för vidare inlägg.
Uttagen till telefonintervju beträffande Academic Works jobb som kundtjänstmedarbetare på ELON.

Men det som gäller inom Academic Works, är att man ska jobba på heltid, eller studera hos Academic Works, för att vara behörig för deltidsjobb.

Vilket jag fick veta, när vi pratat en stund och jag talade om att jag har halv sjukersättning och enbart kan arbeta deltid.

Så vad folk än tror, är jag inte uträknad på arbetsmarknaden, även om jag inte passade in här.
 

Fy så less jag är på detta överdrivna heltidstvång.
Ja och kuratorn blev förbannad, då jag har halv sjukersättning sedan 1999 och FÅR absolut inte, förutom att jag absolut INTE KAN jobba halvtid, vilket AF är mkt väl informerade om, då de var inblandade i att jag fick sjukersättning, då de gjorde arbetsförmågeutredning redan då.

Men idag är det INGEN som läser om oss MÄNNISKOR utan behandlar oss som siffror och varje gång vi blir inskrivna räknas vi som nya, frisk och helt arbetsföra och behandlas som sopor, stressas, skriks och domderas med....När vi har förklarat och även har haft egna förslag under hela upppsägningstiden då är man inte intressant. Då när man bara är uppsagd under 12 månader är man inte arbetslös och då gör inte af ett jota.

Men första dagen man är arbetslös, då ska man inte få hjälp heller utan stjälpas och självständigt söka allt från sopbilsåkare till hjärnkirurg. Även om man inte har utbildning till det och företagarna blir precis som arbetsförmedlingen otrevligare och otrevligare för varje samtal man ringer, eller mejlansökan man gör. När man söker jobb, man absolut inte har syn, körkort, eller utbildning till.
 
Man kan undra vad de har att göra med vad man gör på den tid man inte arbetar? Är regelns huvudsyfte att sortera bort personer som av någon anledning inte kan eller vill arbeta heltid? I så fall är det diskriminerande och borde anmälas till DO. Du skulle också kunna fråga dem vad deras kund Elon tycker om saken. Eftersom AF tillåter dem söka folk genom dem borde även AF ha synpunkter och kunna trycka på (i a f förr fanns det företag/typer av verksamheter som de inte släppte in).

Vet inte om jag missförstår - men det är väl inte hos Academic Work som man behöver studera (jag visste inte ens att de hade utbildningar)? De startade som ett företag som förmedlade extrajobb för studenter så det borde vara ok att läsa vid vilket lärosäte som helst? I så fall skulle du kunna söka/anmäla dig till en distanskurs på random universitet som du inte deltar i. De lär väl inte kolla upp hur många poäng du tar?
Eller så säger du att du är du egenföretagare på övrig tid med något som låter roligt men är till intet förpliktigande; författare, uppfinnare etc. Har väldigt svårt att tro att de samkör sina uppgifter med F-kassan så att din sjukersättning riskerar att dras in.

Men ytterst anser jag att även om man bara vill arbeta deltid och klarar sig på det så borde det anses ok från en arbetsgivare. På mitt förra jobb hade vi lyckan att då en administratör på drygt halvtid som inte ville jobba mer (och därför inte tänkte säga upp dig så fort lämpligt heltidsjobb dök upp). Riktig win-win för båda parter.
 
Jag har sett annonser från andra firmor som söker deltidare till uppdrag där de formulerat det som att man måste redovisa vad man har för annan försörjning att komplettera med. Det är rimligt att de vill ha koll på att det finns en långsiktig plan för hur en tänker sig upplägget så de slipper att folk slutar så fort de får en möjlighet till heltidstjänst eftersom det var vad de egentligen sökte hela tiden. Där var det dock tydligt att de inte lade sig i VAD det var så länge det bedömdes som trovärdigt.

Det knepiga här är ju att de tvärnekar av princip att ens överväga om personen passar till vad de efterfrågar. Där blir det snubblande nära diskriminering av den som söker deltid för att det är den arbetsförmåga de har. Frågan är varför de har valt just de två grupperna och inga andra som godkända för anställning och hur de motiverar det?

Sen kanske man också behöver skilja på om det är deltidstjänster eller extrajobb. Alltså x % med någon stabil fördelning av arbetstiden eller om det är typ inhopp med kort varsel, fylla arbetstoppar osv. Ska man göra mycket mer i vissa perioder än andra och köra utan planering så blir det svårt att kombinera med reglerna för sjukersättningen.
 
Academic work har som inriktning att vända sig till studenter och "young profesionals " som de kallar det och där de menar de som är nya i arbetslivet. Så det var väl där som du inte passade in denna gången.
Däremot kan man ju studera vad som helst.
Under några år jobbade jag för dem och blev sen rekryterad av den arbetsgivaren som tidigare hyrt in mig.
 
Man kan undra vad de har att göra med vad man gör på den tid man inte arbetar? Är regelns huvudsyfte att sortera bort personer som av någon anledning inte kan eller vill arbeta heltid? I så fall är det diskriminerande och borde anmälas till DO. Du skulle också kunna fråga dem vad deras kund Elon tycker om saken. Eftersom AF tillåter dem söka folk genom dem borde även AF ha synpunkter och kunna trycka på (i a f förr fanns det företag/typer av verksamheter som de inte släppte in).

Vet inte om jag missförstår - men det är väl inte hos Academic Work som man behöver studera (jag visste inte ens att de hade utbildningar)? De startade som ett företag som förmedlade extrajobb för studenter så det borde vara ok att läsa vid vilket lärosäte som helst? I så fall skulle du kunna söka/anmäla dig till en distanskurs på random universitet som du inte deltar i. De lär väl inte kolla upp hur många poäng du tar?
Eller så säger du att du är du egenföretagare på övrig tid med något som låter roligt men är till intet förpliktigande; författare, uppfinnare etc. Har väldigt svårt att tro att de samkör sina uppgifter med F-kassan så att din sjukersättning riskerar att dras in.

Men ytterst anser jag att även om man bara vill arbeta deltid och klarar sig på det så borde det anses ok från en arbetsgivare. På mitt förra jobb hade vi lyckan att då en administratör på drygt halvtid som inte ville jobba mer (och därför inte tänkte säga upp dig så fort lämpligt heltidsjobb dök upp). Riktig win-win för båda parter.
Jo academic work har tydligen någon klausul, att för att få söka och jobba deltid hos dem, ska man studera hos dem... Jag fick ju panik härom dagen, så jag bara klickade och anmälde mig överaltl och gick emot mina egna principer, jag glömde läsa det "finstilta" reglementet innan jag anmälde mig. Så jag får väl skylla mig själv.
 
Academic work har som inriktning att vända sig till studenter och "young profesionals " som de kallar det och där de menar de som är nya i arbetslivet. Så det var väl där som du inte passade in denna gången.
Däremot kan man ju studera vad som helst.
Under några år jobbade jag för dem och blev sen rekryterad av den arbetsgivaren som tidigare hyrt in mig.
I stort sett alla rekryteringsföretag vänder sig till studenter... Vi andra är ointressanta.
 
Jo academic work har tydligen någon klausul, att för att få söka och jobba deltid hos dem, ska man studera hos dem... Jag fick ju panik härom dagen, så jag bara klickade och anmälde mig överaltl och gick emot mina egna principer, jag glömde läsa det "finstilta" reglementet innan jag anmälde mig. Så jag får väl skylla mig själv.

Du måste ha missuppfattat något. Det är inte hos Academic work man studerar.
 
Nej det måste man inte. Du studerar inte hos de, men för många tjänsterna de utannonserar är kravet att du studerar något på 50%.
"För att söka våra deltidsjobb behöver du oftast vara studerande på minst 50% om inte annat anges i annonsen. Har du frågor om en specifik tjänst är du alltid välkommen att kontakta ansvarig rekryterare"
 
En av anledningarna till att Academic Work inte vill ha deltidare om man inte studerar eftersom man inte får stämpla upp till heltid om man är anställd hos AW (och andra konsultfirmor?)

Jag studerade på halvtid (med tillstånd av min a-kassa) och stämplade 100%. Eftersom jag var student passade jag på att jobba extra för AW, men när min a-kassa upptäckte att jag extraknäckte för en konsultfirma drog de in min a-kassa. (Naturligtvis hade jag fyllt i kassakortet när jag jobbade så jag försökte inte lura till mig pengar.)
 
Det är ett kryphål i reglerna academic work m.fl. bemanningsföretag utnyttjar. Studenter får ha hur många många kontrakt på timmar som helst på varandra. Genom att inte behöva fastanställa så söker de bara studenter till deltidstjänster för att slippa fast anställda. Fast anställda får garantilön på timmar de inte är utbokade på uppdrag detta slipper bemanningsföretagen betala med studenter.

https://arbetet.se/2021/12/01/beman...-att-fa-fast-jobb-hur-kan-lo-ga-med-pa-detta/
 
Du måste ha missuppfattat något. Det är inte hos Academic work man studerar.
Jag ber om ursäkt om jag missförstått anställningsintervjuarens egna uttryckliga ord i telefonluren.
"Oj, då måste det ha blivit något fel. Man måste studera på Academic Work, för att vara berättigad till att jobba deltid hos Academic work"

Om du fortfarande tvivlar på mig, som många här på bukefalos tenderar att göra, tycker jag att du ska ringa själv och fråga.
 
Jag ber om ursäkt om jag missförstått anställningsintervjuarens egna uttryckliga ord i telefonluren.
"Oj, då måste det ha blivit något fel. Man måste studera på Academic Work, för att vara berättigad till att jobba deltid hos Academic work"

Om du fortfarande tvivlar på mig, som många här på bukefalos tenderar att göra, tycker jag att du ska ringa själv och fråga.
Jag tror ändå du missuppfattar meningen du själv nyss skrev. För att jobba där (på apademic work) måste man studera. Så tolkar jag din mening.
 
Jag tror ändå du missuppfattar meningen du själv nyss skrev. För att jobba där (på apademic work) måste man studera. Så tolkar jag din mening.

Ring dem i stället för att ifrågasätta vad de sagt, till mig i telefon.
För att jobba heltid på Academic Work, behöver du inte studera där. Men om du bara vill jobba deltid, SKA DU STUDERA PÅ ACACEMIC WORK.
Tack för en intressant diskussion. :heart
 
Googlade lite snabbt och det verkar som att Academic Work även erbjuder egna utbildningar numera. Gissar att det är det som menas?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 485
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, jag är verkligen inge bra på sånthär. Jag vet inte hur jag ska hantera situationen. Jag känner mig som en kaviartub med locket på...
Svar
8
· Visningar
1 588
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Även om livet är lite brokigt för tillfället så känns det faktiskt på ett sätt som att jag har börjat hamna i en allt större balans...
Svar
0
· Visningar
1 210
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 229
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp