Inte välta hink?

Lona

Trådstartare
Vet inte om detta är rätt forum men i alla fall: Jag efterlyser en smart lösning för att Baldur inte skall lyfta/välta sina hinkar med käk. Vattenhinken låter han tack och lov bli, antagligen för att den nästan alltid är full.
Han får dock några liter mash varje dag nu när det är kallt och det serveras i en hink som han alltså lyfter och välter. Han gör samma sak med kraftfoderhinken men där kan han ju äta upp det som spillts ut på marken.
Har testat att sätta hinken i en hållare på väggen men han lyfter den ändå.
Tips och idéer, någon? finns förmodligen en plättlätt lösning som jag inte tänkt på...:o

Sv: Inte välta hink?

Han har ju en krubba i boxen, kruxet är att häller man i mashen där och han inte äter upp allt blir det meckigt att få bort resterna. Men det är väl bara att pröva...
(Han äter oftast mash/kraftfoder efter ridturen vilket innebär att han får det i en hink där han är uppbunden.)

Mina tjejer välte också hinkarna, fast vattenhinkar då :crazy: Så kom min underbara unge på att man kunde ju ställa hinkarna i ett bildäck:idea:. Sagt och gjort, vi åkte till skroten och fick fyra gamla bildäck och nu står hinkarna stadigt.:love:

//

Jimma som slipper mocka tonvis med vattendränkt halm

Finns speciella plasttråg som man sätter i bildäck. Annars kan en transportkrubba att hänga på boxdörren t ex kanske vara en lösning.

Hittar ingen bild, men det finns en karbinhake som är monterad på en platta som man kan skruva upp på väggen. (som en bindring/spiltring med en karbinhake i)
Finns i en enklare variant i plast - en plastkrok som har en slags spärr, liknar en bgb-hake nästan... (fast den kanske är känslig för kyla, om man har kallstall...)

Sedan finns det en säkerhetskrok, en krok som har en ring mönterad över krokens "spets", så att hästen inte kan riva sig på själva kroken. Jag har en "bärbar" sån som man hänger över boxväggen och sedan kan lyfta av när maten/vattnet, eller vad det nu är, är slut, men tror det finns sånna som går att skruva fast också...

Eller så kanske man kan sätta en uppochdedvänd krok på utsidan av boxen, och sedan binder man en ögla av balsnöre i hinkens handtag som man sedan hakar över kroken... Sätter mina hönät på detta vis, fast då över gallret så de hamnar högre upp, jättesmidigt tycker jag - och säkert, för om hästen skulle fastna så kan man skära av snöret från utsidan...

Hoppas att du förstår mina något snurriga beskrivningar :D

Börjes billiga hållare. Han kan inte lyfta hinken, och finns inget att göra illa sig på.

Har ingen närbild, men sitter två st på väggen (närmast mot kameran) på den här bilden:
http://img146.imageshack.us/img146/8729/fodervattenfix27.jpg

Annars så är de ävriga tipsen bra. Bildäck + tråg avsett för det funkar fint över övervakning, men vill hästen häva runt ett sånt med så går det.

Svar till alla: Sån där hållare ("krok med ring över") har han, funkar inte. Sätta hinken i bildäck; funkar inte (han lyfter hinken i kanten). Karbinhake skulle kunna funka, min kompis har en i sin box, skulle kunna prova där. Jag misstänker nämligen att han på något sätt ändå lyckas lyfta hinken.
Börjes krokar skulle också kunna funka, får testa!

Fast använder du ett sånt lågt 'tråg' som t ex finns på Hööks och är tänkt sätta i bildäck är det omöjligt att lyfta ur tråget. Dock kan man välta hela bildäcket om man är en smart häst och har lust med det ;)

hade en sköthäst som bälte ut sina vattenhinkar, till henne tog dom fyra däck mellan de två nedersta satte de en platta. sen hade de skruvat ihop alla däck med långa inte skruvar, kommer inte ihåg vad det heter. även fastskruvad i väggen. sen sänkte man ner hela hinken i det, så att hink kanten kom under däck kanten, på den hinken hade de tagit av handtaget. lite svårt att få ur när det var mycket vatten i men det gick och ingen risk att de kunde välta hinken.

Bildäck funkar för mig oxå! billig och bra lösning, dessutom helt harmlös, de kan inte skada sig på nåt=)

Blacksmithfarm skrev:
Sedan finns det en säkerhetskrok, en krok som har en ring mönterad över krokens "spets", så att hästen inte kan riva sig på själva kroken. Jag har en "bärbar" sån som man hänger över boxväggen och sedan kan lyfta av när maten/vattnet, eller vad det nu är, är slut, men tror det finns sånna som går att skruva fast också...

Börjes billiga hållare. Han kan inte lyfta hinken, och finns inget att göra illa sig på.

Har ingen närbild, men sitter två st på väggen (närmast mot kameran) på den här bilden:
http://img146.imageshack.us/img146/8729/fodervattenfix27.jpg

Det var sådana jag menade:D, men hittade inte dem på hemsidan...

Fast du pratade om karbinhake, och kroken med ring. De jag menar är de svart/vita plasthållarna på min bild.

Börjeshållaren heter HINKHÅLLARE. I PLAST SV och har artnr 5286 på Börjes hemsida. Eller hittas med enkel sökning på hinkhållare. Då är det andra och sista träffen. Allra enklast är att söka på 5286 då får man bara upp den. Kostar 9 kr/st.

Om det är en vanlig rund hink: Lägg två gamla bildäck på varandra och sätt hinken i. Den kommer då att hänga i gummit så det finns ingenting hästen kan bita tag i för att få upp den. Så gjorde vi åt en häst som ständigt välte sin vattenhink.
Har du hink med platt baksida finns många olika hållare som fungerar bra.

Ojsan citerade visst lite fel:p det var den här beskrivningen som jag menade var samma som de´n på din bild:

Finns i en enklare variant i plast - en plastkrok som har en slags spärr, liknar en bgb-hake nästan... (fast den kanske är känslig för kyla, om man har kallstall...)

Ingen jättebra beskrivning, jag vet...:p

Hursomhelst tycker jag att de fungerar bra!

Googla på Mash + hästfoder :) (man får väl inte länka?).
Kort sagt så är det en foderblandning med bla havre och linfrökaka som man häller hett vatten över. Bra för hästar som lätt får kolik eller är känsliga på annat sätt, jag ger det för att jag vill att Baldur skall dricka mer när det är riktigt kallt.

*KL* Hällde det i krubban idag, han drack upp allt så det borde funka.
Funderar dock på en sådan där låg foderskål, den kan han ju som sagt inte få tag i om den ligger i ett däck.
Tack för alla tips:)!

Jag har helt enkelt knutit fast hinken i boxgallret med ett grimskaft... Tillämpat tex när föl behöver få egen mat. Med pistolhake är det dessutom i stort sett omöjligt att göra illa sig.

Bra hinkar med stadiga handtag är det som gäller.

Liknande trådar

Hästhantering Min häst är hopplös med vatten hink i boxen. Har prövat att ha en stor vattenbalja fylld med massa vatten = Fylld box med vatten... 2
Svar
21
· Visningar
6 095
Senast: Lena_B
·
Hästvård Nu behöver jag er hjälp! Min häst har en otrolig passion för vatten, hans främsta intresse är att anlägga swimmingpools och tillverka...
Svar
11
· Visningar
1 360
Senast: Lihna
·
B
Träning Vad ska man hitta på för något till en häst som troligen är väldigt uttråkad i boxen? Han hittar på allt möjligt; sparkar runt däcket(vi... 2
Svar
22
· Visningar
2 585
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 31
  • Artfex S