Interagera valp med vuxen tjurig hund

Fredd

Trådstartare
Hej!

Jag skulle behöva tips och råd;

Jag har en tik (retriever) på 10 år. När hon var valp lekte hon med andra hundar utan problem. Vid 2-års ålder hände något, de ringde från hunddagis och sa att hon bråkat med en annan hund vilket hon aldrig gjort förut.

Efter detta så har hon inte kunnat leka med andra hundar utan att hon börjat bita dom, det är som det liksom svartnar för henne och hon blir väldigt aggressiv och jag har därför sen flera år tillbaka inte låtit henne få leka med andra hundar pga. just detta.

I övrigt är hon inte aggressiv, gör inte utfall eller skäller på andra hundar. Hon älskar människor.

Nu har jag tänkt köpa en valp (hane) men kan inte låta bli att vara lite orolig för om det ska funka eller inte mellan dom. En normal vuxen tik ska väl inte börja slåss med en liten valp?

Tar tacksamt emot tips och råd hur jag ska göra för att hon ska acceptera valpen så bra som möjligt.
 
Hej!

Jag skulle behöva tips och råd;

Jag har en tik (retriever) på 10 år. När hon var valp lekte hon med andra hundar utan problem. Vid 2-års ålder hände något, de ringde från hunddagis och sa att hon bråkat med en annan hund vilket hon aldrig gjort förut.

Efter detta så har hon inte kunnat leka med andra hundar utan att hon börjat bita dom, det är som det liksom svartnar för henne och hon blir väldigt aggressiv och jag har därför sen flera år tillbaka inte låtit henne få leka med andra hundar pga. just detta.

I övrigt är hon inte aggressiv, gör inte utfall eller skäller på andra hundar. Hon älskar människor.

Nu har jag tänkt köpa en valp (hane) men kan inte låta bli att vara lite orolig för om det ska funka eller inte mellan dom. En normal vuxen tik ska väl inte börja slåss med en liten valp?

Tar tacksamt emot tips och råd hur jag ska göra för att hon ska acceptera valpen så bra som möjligt.
Kompostgaller?
 
Hade jag en hund där det var såpass osäkert om den skulle acceptera nykomlingen eller vilja strimla den, så skulle jag faktiskt välja att vänta med valp tills den gamla hunden inte fanns mer. För allas trevnad.
 
Jag håller helt med @Invicta. Det finns inga garantier för att det fungerar "bara för att det är en valp", tvärt om kan valpar vara svinjobbiga mot vuxna hundar, och en hund som inte har ett sunt hundspråk och inte är bekväm med andra hundar kan göra livet väldigt jobbigt för valpen och i värsta fall skada den allvarligt.

Hade det varit ett läge där den vuxna hunden bara var osäker på nya hundar, men var tveklöst bekväm och nöjd med hundar som den lärt känna, då hade det varit en sak, då går det att låta dem lära känna varandra under kontrollerade former. Men en hund som upplevs som aggressiv mot andra hundar framförallt vid lek hade jag inte vågat ha med valp.
 
Jag hade avstått från att köpa en valp i det läget OM jag inte hade en möjlighet att kanske överlåta den äldre hunden till nån lämplig (tex mina föräldrar så hunden ändå blir kvar i familjen och vi får umgås eller kan byta hundar med varandra ibland) om det skulle visa sig gå åt skogen. Knappt ens då.

Jag tänker att det är taskigt mot valpen att riskera att den får bekymmer med hundrelationer. Och jag tänker att det är taskigt mot en äldre hund att sina sista år varje dag behöva stå ut med nåt den antagligen upplever som en stress.
 
Hej!

Jag skulle behöva tips och råd;

Jag har en tik (retriever) på 10 år. När hon var valp lekte hon med andra hundar utan problem. Vid 2-års ålder hände något, de ringde från hunddagis och sa att hon bråkat med en annan hund vilket hon aldrig gjort förut.

Efter detta så har hon inte kunnat leka med andra hundar utan att hon börjat bita dom, det är som det liksom svartnar för henne och hon blir väldigt aggressiv och jag har därför sen flera år tillbaka inte låtit henne få leka med andra hundar pga. just detta.

I övrigt är hon inte aggressiv, gör inte utfall eller skäller på andra hundar. Hon älskar människor.

Nu har jag tänkt köpa en valp (hane) men kan inte låta bli att vara lite orolig för om det ska funka eller inte mellan dom. En normal vuxen tik ska väl inte börja slåss med en liten valp?

Tar tacksamt emot tips och råd hur jag ska göra för att hon ska acceptera valpen så bra som möjligt.
Dela av hemmet och ha hundarna åtskilda.
Min erfarenhet är att tikar är mindre förlåtande än hanar när det kommer till valpar som inte är deras egna.
 
Dela av hemmet och ha hundarna åtskilda.
Min erfarenhet är att tikar är mindre förlåtande än hanar när det kommer till valpar som inte är deras egna.
Så blev livet för en jag känner där den äldre tiken inte tolererade den nya valpen. Hemmet i 2 delar. Separata promenader. Skitjobbigt för ägaren.
 
För många år sedan umgicks jag med en person som skaffade en valp. Hemma fanns den gamla tiken som h*n ville ha som mentor till valpen. Tiken hade aldrig visat aggressivitet tidigare.
Det sket sig rätt rejält och det slutade med att h*n fick ta bort den äldre tiken då det inte fanns någon möjlighet att omplacera den. Den äldre hunden var redan på upphällningen och de hade fått ta bort den max 6 månader senare. Även om den gamla hunden var på väg bort ändå så måste beslutet varit vidrigt att ta.
I ditt läge hade jag inte chansat.
 
Som övriga sagt, det här låter inte som nån vidare bra idé. Framförallt inte när du beskriver att det är flera hundar vid olika tillfällen som din tik inte kommer överens med. Då spelar nog valp ingen större roll.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 544
Senast: YlvaG
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 113
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
613
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 186
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp