Intervallträningsprogram?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Angely
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 506
A

Angely

Visste inte riktigt vart jag skulle lägga den här tråden, men jag försöker väll med här. Någon moderator får väll flytta på den i annat fall...

I alla fall. Jag har ett 12-årigt halvblodssto, en väldigt trygg och säker individ, en riktig läromästare! Hon är i god kondition, dock kanske inte mvärldens bästa tävlingskondition, men i helt ok, så hon blir inte jättelätt trött eller så. Dock är inte hennes uthållighet den absolut bästa, även om den är helt ok. Därför skulle jag gärna vilja ha tips om ett bra intervallträningsprogram som kan tänkas passa henne? Gärna ett som man kan bygga på efterhand ju starkare och uthålligare hon blir...

Har även en sjuårig d-ponny som är i väldigt fin kondition, men det skadar ju inte precis att hans uthållighet förbättras lite! Han är av den kraftigare typen, väldigt stark och viktbärande.

Finns det någon här ute som kan hjälpa mig med två olika intervallträningsprogram till mina två hästar? Har ni fler frågor så fråga bara på... Tacksam för snabba svar!:)

Sv: Intervallträningsprogram?

Det finns en jättebra bok som heter "hästens träningslära" av veterinär Leif Stillman. Där står det om olika träningsmetoder och hur man kollar kondis och att man inte tränar för hårt. Det finns också förslag på olika träningsupplägg för grenspecifik träning och för rent allmänt konditionshöjning/underhåll.

För att kunna träna kondisen bör du pulsa din häst dels under arbetet men främst efteråt.
Under 100 slag/min 5 minuter efter arbetet är normal återhämtning.
Under 68 slag/min 10 min efter arbetet är normal återhämtning.
10 - 30 min efter arbetet och pulsen fortfarande ligger runt 68 har man ridit för hårt.

Hoppas det var en liten hjälp!

Tack för tipset, det ska jag genast kolla upp!

Hej!

En kanonbok "Naturen som ridhus" av Elisabeth Hjortvid från eget förlag. Den beskriver träning av både ryttare och häst inkl intervallträning.:)

Bästa sättet att få upp muskler och flås tycker jag är att rida i skogen. Tränar alla mina hästar så, varierar klättring och rider på stigar i olika tempo. På vintern brukar jag även utnyttja djupsnön och rida i. Det har gett mina hästar det jag strävar efter. Dessutom tycker de att det är roligare än att vara i ridhus så man får ju hästen att ge lite extra. Tycker att det är lättast att känna efter hur dagsformen är själv, vissa dagar är hästen tröttare och nästa dag är den lite mer laddad, så jag lägger aldrig upp ett schema utan sätter bara upp mål.

Angely skrev:
Visste inte riktigt vart jag skulle lägga den här tråden, men jag försöker väll med här. Någon moderator får väll flytta på den i annat fall...

I alla fall. Jag har ett 12-årigt halvblodssto, en väldigt trygg och säker individ, en riktig läromästare! Hon är i god kondition, dock kanske inte mvärldens bästa tävlingskondition, men i helt ok, så hon blir inte jättelätt trött eller så. Dock är inte hennes uthållighet den absolut bästa, även om den är helt ok. Därför skulle jag gärna vilja ha tips om ett bra intervallträningsprogram som kan tänkas passa henne? Gärna ett som man kan bygga på efterhand ju starkare och uthålligare hon blir...

Har även en sjuårig d-ponny som är i väldigt fin kondition, men det skadar ju inte precis att hans uthållighet förbättras lite! Han är av den kraftigare typen, väldigt stark och viktbärande.

Finns det någon här ute som kan hjälpa mig med två olika intervallträningsprogram till mina två hästar? Har ni fler frågor så fråga bara på... Tacksam för snabba svar!:)

Jag rekommenderar också Stillings (obs namnet fel ovan). Tänk på att det finns olika betydelser på intervall. Den ena är att man helt enkelt byter gångarter och tempon (långsam uthållighetsträning) och den andra att man rider snabbjobb. Den senare är en mer riskfylld form av träning och det låter som om det är den första du egentligen är ute efter.

Jag har skrivit om distansträning som finns tillgänglig här på nätet. På www.nerikesdistansryttare.org under "Distansridning" och "Träna och tävla"

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Stopek skrev:
Jag rekommenderar också Stillings (obs namnet fel ovan). Tänk på att det finns olika betydelser på intervall. Den ena är att man helt enkelt byter gångarter och tempon (långsam uthållighetsträning) och den andra att man rider snabbjobb. Den senare är en mer riskfylld form av träning och det låter som om det är den första du egentligen är ute efter.

Jag har skrivit om distansträning som finns tillgänglig här på nätet. På www.nerikesdistansryttare.org under "Distansridning" och "Träna och tävla"

Hälsning Maja

Ja, det är den första formen av intervallträning du nämner som jag är ute efter! :) Hästarna har ju som sagt relativt bra kondition, men lite bättre skadar ju aldrig, så jag har ju ingen anledning att skynda snabbt :)

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 317
Senast: Edla
·
Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 861
Senast: Nepenthe
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 836
Senast: ildiko
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks... 2
Svar
35
· Visningar
2 805

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka