Bukefalos 28 år!

intervju kriminalvårdare

FlinkaFinkist

Trådstartare
Imorgon har jag intervju för kriminalvårdare och jag undrar om Nån har erfarenhet av detta arbete och kan hjälpa mig lite på traven i förberedelser inför intervjun.
Det är första gången jag söker denna typen av arbete och vet ju inte hur jag ska förbereda mig- vad kan de tänkas ställa för frågor och liknande. Har googlat lite andra trådar men de spårar ju bara ur ämnet till sist så man har inte fått mer än nån hint här eller där och visst kan jag gissa mig till några tänkbara frågeställningar men.. ville veta lite mer konkret :)
 
Sv: intervju kriminalvårdare

Med tanke på yrkets karaktär så vill de nog se att du är en stabil och mogen person. Hur du fungerar under press och hur du kan hantera personer i olika situationer.
Det är inte helt osannolikt att de undrar om du har några lik i garderoben, skulder eller annat som kan användas som påverkan på dig.
 
Sv: intervju kriminalvårdare

Jag arbetar som kriminalvårdare.

Vill minnas att de satt med en checklista under intervjun. Rent generellt så vill de att man är ordningssam, lugn, stresstålig och har en positiv attityd. Läs gärna på lite om anstalten som de anställer till, vilken typ av klientel och liknande. De kommer att kolla upp att du är ostraffad. Ställ frågor och var nyfiken!
 
Sv: intervju kriminalvårdare

Typ vadå för checklista?
det hade dom på min senaste också men det var saker såsom vad jag gillade på fritiden och om jag hade hög sjukfrånvaro - kanske inte riktigt samma?;)
 
Sv: intervju kriminalvårdare

Jag såg inte riktigt men jag såg att de bockade av efter det jag sa under intervjun. Standardfrågor verkar vara "Vad tror du att jobbet som kriminalvårdare innebär?" och "Vad är din inställning till alkohol och droger?" Det är ganska rättfram.
 
Sv: intervju kriminalvårdare