Bukefalos 28 år!

intervju kriminalvårdare

FlinkaFinkist

Trådstartare
Imorgon har jag intervju för kriminalvårdare och jag undrar om Nån har erfarenhet av detta arbete och kan hjälpa mig lite på traven i förberedelser inför intervjun.
Det är första gången jag söker denna typen av arbete och vet ju inte hur jag ska förbereda mig- vad kan de tänkas ställa för frågor och liknande. Har googlat lite andra trådar men de spårar ju bara ur ämnet till sist så man har inte fått mer än nån hint här eller där och visst kan jag gissa mig till några tänkbara frågeställningar men.. ville veta lite mer konkret :)
 
Sv: intervju kriminalvårdare

Med tanke på yrkets karaktär så vill de nog se att du är en stabil och mogen person. Hur du fungerar under press och hur du kan hantera personer i olika situationer.
Det är inte helt osannolikt att de undrar om du har några lik i garderoben, skulder eller annat som kan användas som påverkan på dig.
 
Sv: intervju kriminalvårdare

Jag arbetar som kriminalvårdare.

Vill minnas att de satt med en checklista under intervjun. Rent generellt så vill de att man är ordningssam, lugn, stresstålig och har en positiv attityd. Läs gärna på lite om anstalten som de anställer till, vilken typ av klientel och liknande. De kommer att kolla upp att du är ostraffad. Ställ frågor och var nyfiken!
 
Sv: intervju kriminalvårdare

Typ vadå för checklista?
det hade dom på min senaste också men det var saker såsom vad jag gillade på fritiden och om jag hade hög sjukfrånvaro - kanske inte riktigt samma?;)
 
Sv: intervju kriminalvårdare

Jag såg inte riktigt men jag såg att de bockade av efter det jag sa under intervjun. Standardfrågor verkar vara "Vad tror du att jobbet som kriminalvårdare innebär?" och "Vad är din inställning till alkohol och droger?" Det är ganska rättfram.
 
Sv: intervju kriminalvårdare

De försöker kolla av dina värderingar mot t.ex. homosexuella, romer och muslimer. Dina åsikter om olika typer av narkotika. Om du själv är dömd för något eller har skulder samt om någon i din närhet är dömd för något.
Sjukfrånvaro vill jag minnas var uppe också.

I övrigt är det som tidigare nämnts, du ska visa på att du är en stabil och mogen person som inte faller för påtryckningar. Många intagna försöker gärna manipulera vårdarna och då gäller det att se igenom det och följa de uppsatta reglerna. Det är inte ett jobb där man kan ta sig alltför stora friheter utan det finns en hel del bestämmelser att förhålla sig till.

Lycka till!
 
Sv: intervju kriminalvårdare

Det beror i hög grad på vilken anstalt du söker till.
Säkerhetsklasserna har stor betydelse, generellt så är 1 den som kräver mest
av den sökande och lite äldre erfarnare personal står högt i kurs.
 
Sv: intervju kriminalvårdare

Det är en klass 1 anstalt o nu sitter jag här o e hyfsat nervös,känner alltid pressen på o hitta ord o "rätt" ord när man ska förklara något
 
Sv: intervju kriminalvårdare

Hoppar in från ÄU. Håller med om tidigares tips och info. Jag har en timanställning som kriminalvårdare sedan 2 år tillbaka. När jag var på intervju var de 3st som intervjuade, ställde frågor som jag gissar skulle ge dem info om attityd, mognad, stresstålighet osv. En fråga jag minns som jag tyckte var lite kul var om jag var med i Greenpeace :p
Sedan frågade det hur jag kände inför uniform och att vara inlåst under dagarna.
 
Sv: intervju kriminalvårdare

Håller med. En lugn och samlad attityd gör alltid intryck.
Som du skrev.

TS. Svara lugnt och bestämt på frågorna, ta dig tid att tänka efter innan du öppnar munnen. Brodera inte ut svaret, håll dig till frågan (ämnet).
Lycka till.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ja, säg det... HUR blir jag sveriges mest attraktiva arbetsökande? Det finns många blänkare på nätet om "sveriges mest attraktiva...
Svar
0
· Visningar
177
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 726
Senast: MML
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 172
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Har märkt att jag rätt ofta läser om onödiga saker. T.ex. nyss i en lokal fac*bookgrupp frågade nån om tips på boende för äldre/dementa...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 352
Senast: cambodia
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp