Bukefalos 28 år!

Intressanta möten - liten glädjetråd

Fia-Lina

Trådstartare
Eftersom jag inte kört så länge med Fia-Lina möter vi ständigt nya saker, och än så länge har det gått bra :angel:

I veckan när jag och dottern skulle ut, satt jag och grunnade på om jag skulle köra ner på en vall, för att korta av sträckan på byvägen litegrann. Det är ju mycket trafik nu, när det tröskas, körs halm, plöjs, sås osv, osv! Äh, tänkte jag, vi kör raka vägen. 10 m efter nerfarten på vallen kommer grannen, med stora jättevagnen med 20 rundbalar halm på, och en bal på spjutet på lastaren! Hej och hå, smacka på! Som tur är har han själv hästar, så han kör lugnt redan från början, och nu höll han åt sidan så mycket det gick och stannade. Fia-Lina tittade lite på släpet, men gick förbi utan att skygga. (Tur, för det är ca 120 cm slänt ner på gärdet)
Stolt och glad var jag, första större fordon vi råkat ut för med vagn, och det är ju alltid värre om de blir rädda när man kör, större konsekvenser om de vänder och sticker, t.ex.

Igår skjutsade jag nästa dotter till en kompis, kul att ha ett mål för körturen! :)
På väg därifrån kom en traktor ut från en sidoväg. Jag stannade inte och väntade att den skulle köra ut före mig, "en traktor är det väl ingen fara att bli omkörd av", men hon fick väldigt bråttom när den närmade sig, och ville springa ifrån den. Det blev att hålla igen ordentligt, och hon travade till den hade passerat, men sen var det inget problem att sakta av till skritt igen. Men fort gick hon, precis som det gick hennes ära för när att bli omkörd av en gammal Ferguson ;)

När vi kom hemåt stod en långtradare och lastade spannmål på vägkanten. Det var en baklastare som körde fram och tillbaka och tippade i släpet. Jag stannade bakom och väntade medan han tippade ur skopan, och han "slog" inte måttligt med skopan för att allt skulle rinna ur. Och som det klonkar!!
Då blev hon lite orolig, men stod snällt stilla och väntade. Sen körde vi förbi bilen, och då gick hon lite på tvären, så mycket som skacklarna tillät, men tvekade inte att gå fram.

Jag är så stolt och glad! Det är ju så härligt att jag har en körhäst som fungerar ute i världen också!
Nu ska man inte överdriva, det kan komma värre saker, men i alla fall!
Kände bara att jag ville dela med mig!

Lotta
 
Sv: Intressanta möten - liten glädjetråd

Åh, visst värker det nästan i bröstet när de är så "duktiga"... :love:

Ja hon blev då utsatt för mycket och nu vet du ju på ett ungefär hur hon reagerar för sådant i alla fall!

Hittills har Trygg inte reagerat på någonting men här ska tränas o tränas..det är ju meningen att han längre fram ska klara av att stå o sälja julgranar med mig mitt inne i centrala Göteborg..

Eller kanske inte det, men jag vill åta mig alla uppdrag som finns..och jag vet att det i Göteborg förr fanns en julgrans-försäljare som erbjöd sig att köra hem granarna om det var inom Göteborgs centrum.

Gissa om det såg mysigt ut när han o hans ardenner kom lunkande med granar på flaket när skymningen föll över Linne´gatan :D

Och det lynnet din häst har visat hittills så kanske vi hamnar i samma bransch.. :D
 
Sv: Intressanta möten - liten glädjetråd

Bor ju inte så nära storstan, så julgransförsäljning blir nog inte min grej, men en och annan uppdragskörning skulle ju vara kul!
Men då ska man ha grejer till det, och tid, och PENGAR :(

Min är 16 år, och rena lyckträffen att det blev just hon. Väl inkörd, det märker jag, älskar att gå i skogen, då är det bäst att ha ett stadigt tag i tömmarna. Lastning - lägg tömmarna på backen, så står hon som ett ljus till jag tar upp dom. Då bär det iväg igen :)

Lycka till med inkörningen av Trygg, jag skulle göra precis som du, och börjar nu även med Fia-Lina, bara för övnings skull, att träna farligheter. Lilla russet ska också få en duvning, hon är lite virpigare, så där är det mycket "stå stilla-övningar" som behövs.

Lotta
 
Sv: Intressanta möten - liten glädjetråd

va kul och mysigt det låter...lycka till i framtiden
har alltid beundrat hästar som kan stå så stilla när man lägger ner tömmaran hur tränar man det igentligen?
 
Sv: Intressanta möten - liten glädjetråd

Jag gjorde det enkelt för mig. skickade Trygg på "bruks"-inkörning i 5 månader. Ska de bli riktigt säkra på bl a stillaståendet så krävs det sådan tid!

Annars tränar man stillastående koncekvent i allt, precis allt du gör med hästen..inte bara vid körning.
Har du sagt stå i boxen då är det stå som gäller, annars tillrättavisas han tillbaks till sin plats..man ger inte med sig en tum på att hästen får lov att flytta sig.
Då har man ju det "gratis" även vid körningen.

Så öva du stå stilla med din häst i allting du gör, när ni går till hagen..på stallgången osv..
Så fort han/hon inte lyder utan går framåt eller snurrar runt så för din häst framåt o runt tills DU säger stopp..
Då kommer den av naturen lata hästen vara "tacksam" över att inte behöva "drivas" runt av dig..utan snällt stå stilla

Men givetvis ska man inte vara någon militär av något slag utan det kommer sig naturligt..hästen ska ju på intet sätt vara rädd för dig och man behöver inte heller hålla en "kadaver-diciplin" ;) utan var bara koncekvent. Ta inte upplusten att lära din häst någonting dom dagar då du vet att tålamodet tryter eller då du vet med dig att du kommer ge med dig..

Lovar att du snart kommer ha en häst som kommer stå alldeles stilla när du ber om det.. :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Intressanta möten - liten glädjetråd

oh tack för ett jättebra svar....
jag tänkte då på det säger du bara stilla lr stå still lr nåt likande? gäller detta gräsätande oxå? får hästen inte äta gräs när den ska stå så still? tex om man lastar massa stockar lr nåt ska den bara stå och glo lr hur säger du till den att den får äta om den ens får det?. för det är ju en sak som är väldigt svår att vara konsekvent med...antingen får de äta lr inte, jag har testat det med varegod men jag tror inte det går in att de får äta ibland o ibland inte eller vad tror du? hur gör du?=)
just nu har jag en period där jag bestämt mig för att han får inte äta förutom vid grinden där han får äta när jag tar ut och ska släppa in han för då står han lungt när jag fifflar med trådarna o allt...
 
Sv: Intressanta möten - liten glädjetråd

Mina hästar får inte äta när de har grimma/träns. Det är grundregeln. Jag bryter den nästan aldrig när de har träns, men i grimma säger jag "varsågod".
Jag kräver att de ska stå stilla i gräset med grimskaftet över halsen (än så länge är det bara Fia-Lina som gör det) om jag har annat för mig och inte håller i. Gäller även vid borstning i hagen om jag satt på grimman. Utan grimma = fritt fram att äta medan jag borstar.
För att avbryta något säger jag ett bestämt NEJ, och det brukar de lära sig ganska fort.

Har inte riktigt orkat ta tag i den lilla (lika gammal, 16 år) än, hon är så vimsig. Men det skulle vara roligt att jobba med henne, tror att hon skulle bli mycket lugnare om hon fick lite att tänka på.
Just nu skulle jag behöva få hjälp med att fixa rockarden så att vi kan köra henne, hon ser ut som om hon hade två föl i magen :o
Kanske ska kolla om jag kan låna en rockard nånstans tills vår är i ordning....

Lotta
 
Sv: Intressanta möten - liten glädjetråd

Jag skulle börja på samma sätt som vid inlärning av "stå stilla i stallgången"; flytta tillbaka, flytta tillbaka, flytta tillbaka....
Och så öva korta, korta stunder från början, med mycket beröm då de står stilla.
Lotta
 
Sv: Intressanta möten - liten glädjetråd

okej men då bestäms härmed att han inte ska få äta mer gräs när han har grimma/träns på dig...men fan jag måste ju endå ha kvar det där "varsegod" för tänk om man e ute på en långtur o hoppat av o ska vila och hästen e jättehungriig ska jag ta av han tränset då? haha...

det med att han ska stå stilla i hagen när jag borstar det funkar bra utan grimma/med grimma han känner sig fast när jag gör nåt på han lixom.

men när man gör det där flytta tillbaka flytta tillbaka då ska man vara mkt konsekvent och flytta tillbaka han till exakt samma ställe lr?

jag har testat att lära hästen det med varsegod men det är riktigt svårt för han bryr sig inte om det...och när jag väl e uppmärksam och säger till han att han inte får äta och sen säger varsegod då tror han att han inte får...hur ska jag göra då?

tack för att du vill hjälpa mig=)
 
Sv: Intressanta möten - liten glädjetråd

Som sagt, jag har ju fått en oförtjänt väluppfostrad nordsvensk, så med henne brukar det vara så att hon försöker äta ett par gånger och jag säger ifrån, sen förstår hon att det är nej. De gånger jag tycker att det är OK att äta och jag säger "varsågod" tittar hon på min hand som pekar på gräset, kollar om jag har godis i den, och så ser hon ut som "jaha, jag äter väl lite gräs istället, då" ;)

Vi säger alltid varsågod när dom får sin mat = dom får aldrig börja äta ur hinken förrän det är tillsagt. Detta för att dom inte ska vräka sig över en för att man kommer med maten. Lätt hänt då att allt hamnar på golvet/marken.

Lilla russet började jag faktiskt igår på allvar att träna, nu måste hon sättas igång på ett eller annat sätt. Till att börja med fick hon stå lös i gången när jag gjorde henne i ordning. Jag visste att jag hade gott om tid, de gånger jag inte har det sätter jag fast henne direkt.
Då korrigerar jag henne tillbaka varje - och då verkligen varje - gång hon flyttar sig. Kan ibland bli så att jag får gå 10 gånger innan jag får med mig det jag ska hämta i sadelkammaren (som är ca 6 steg från hästen).
Likadant när jag sedan tömkörde, hon får inte gå förrän hon står stilla, och det har hon väldigt svårt för. Jag går bak och får tömmarna i rätt grepp, då börjar hon gå, jag förhåller och säger "nej"
och så går jag fram och korrigerar...... Sådär håller vi på. Men förhoppningsvis lär hon sig så småningom att det går fortare att komma iväg om hon står still från början.
Kanske någon har bättre tips än att ställa tillbaka henne? Men jag tänker som så att när det gäller körning är det inte bra att låta henne gå på en volt när hon blir orolig, det är ju inte så lämpligt om hon gör det när man ska sätta för!

Lotta
 
Sv: Intressanta möten - liten glädjetråd

som du skriver helt rätt....och nej det låter ju inte så smart om de börjar vända sig med vagn tex för det lär de ju testa nån gång.
ditt russ e inte inkört alltså?
jag ska nog träna det du pratar om....min pålle är uppbunden vid en stock när han får äta sitt kraftfoder och han får alltid backa några steg innan han får vräcka sig över hinken och då bukar jag säha till han innan han får äta och sen varsegod...ska träna det mer nångång måste han ju lära sig,....det med att stå stilla när man går iväg har han svårt för....men när man ställer tillbaka dom(går du runt i stallgången tills de tröttnar lr ställer bara tillbaka dom på samma stället?) har du en speciell plats där de alltid ska stå stilla i stallgången?
 
Sv: Intressanta möten - liten glädjetråd

Russet är inkört, men jag vet inte hur. Alltså, hon har gått jättebra att köra, enligt ägaren, och det tvivlar jag inte på, men det kan ju vara så att de kört mera på "travvis" utan krav på att stå stilla när man är förspänd, utan då är det iväg! som gäller. Eller också är hon helt enkelt så ivrig att få komma ut, för hon är väldigt arbetsvillig. Det är mycket troligt att det är det senaste, men det måste bort i vilket fall som helst!

I stallet ska de stå där jag ställer dom, men det är ju för det mesta där de annars är uppbundna. Då har vi grimskaft från båda sidorna, och de står i stallgången.
Jag snurrar inte inne, då flyttar jag bara tillbaka. I början är det så fort en hov flyttas, bara för att vara tydlig, men om Fia-Lina flyttar en hov, för att ändra ställning så gör inte det något. Hon går ingenstans.

Lotta
 
Sv: Intressanta möten - liten glädjetråd

jaha okej på så vis...men då kommer körningen säkert gå bra ellr du har testat det lite innan? bra att du håller på det att lära henne samma sak som fia-lina för det låter verkligen smart ska börja träna det på min pålle med.

min häst står som jag skrivit uppbunden vid en stock(hoppas du vet vad jag menar) och ska jag då lära honom att stå där mot stocken utan att gå därifrån utan grimmaskaft då. lägger du grimskaftet på ryggen för att visa att de inte får gå iväg eller du tar av det helt lr kanske t.o.m hänger ner det på marken, för det verkar ju ganska bra att ha nåt sånt "tecken" för att de ska förstå att de inte ska gå iväg.

man kunde ju t.ex göra såhär.
-grimmskaft på ryggen-stå still
-grimmskaft på marken framför som om de satt fast i marken-beta bara där

men jag vet inte kanske blir förrvirring men att lära dom att när grimmskaftet är på ryggen ska de stå stilla är väl ganska smart hm?..(som i körningen när man lägger tömmarna på marken)
 
Sv: Intressanta möten - liten glädjetråd

Att beta skulle vara = stå still tror jag inte på, mina betar ALDRIG slut i en tuva, utan tar en tugga här, ett steg till nästa, en tugga där, ett steg osv.

De som hänger grimskaftet ner använder det väl som att hästen är "bunden" vid marken.

Om jag stannar ute, med grimma på, slänger jag grimskaftet över ryggen. Jag har inte tränat, och vet inte om hon är tränad i att stå still när det hänger ner, och jag har inte lust att köpa ny grimma (använder läder = dyrt) om hon skulle rycka sönder den.

Lilla Xandra är körd förut. Hon kom till oss i november. Lördagen före lucia var vi ut och körde, hon gick så bra. Då fick hon följa med när vi skulle lussa, ägaren (har henne på foder) hade berättat att hon varit med på allehanda upptåg och var van vid sånt. Hennes ryttare, 10 år, hade också kört henne ensam.
När vi stod och sjöng på ett ställe ville hon rygga. Vi hade gått in på en uppfart, och när hon började backa ut mot vägen kom samtidigt en traktor på byvägen. Det var ju mörkt, och jag ville inte att hon skulle ställa ut rockarden med tre barn framför traktorn. Jag höll emot framåt-neråt i grimskaftet jag hade som säkerhet. Det var min dotter, 11 år, som höll tömmarna. Då reste hon sig. Nästa gång hon ville backa höll jag emot lite bestämdare - hur dumt som helst!!!! Hon gick emot igen, reste sig, och när jag inte lättade på trycket hon fick på nacken gick hon emot till hon slog på rygg.
Stor kalabalik, ur med ungarna ur kärran, jag hann inte hålla ner hennes huvud, utan hon kom upp igen, bakvänd mellan skacklarna.
Puh! Jag stod mellan henne och kärran.
Då tänkte jag att får hon panik nu och drar, då är det bara att springa utav sjutton!!
Men, vi fick loss henne, och hon var helt lugn! Kärran med skacklarna pekande i sydväst!
Har sen kört två gånger till, och hon är pigg men ganska lydig så länge det går framåt, men väldigt ivrig iväg, håller man emot så börjar hon röra sig i sidled. Innan jag kom iväg var vi nära stallväggen, en parkerad bil och en sten....
Därav min tanke att befästa halter och kommandon innan vi kör på riktigt igen. Otäckt med en häst som inte kan stå stilla. Vi kanske måste stanna och vänta in en bil, t.ex. Ingen dröm då om vi hinner komma i diket innan bilen kommer bara för att hon inte kan stå still!

Oj, långt blev det, jag har berättat om den vändan tidigare, men då var du nog inte här.

Lotta
 

Liknande trådar

Hästhantering hej skulle kunna behöva lite hjälp! nu är det så att jag har en 4 årig d-ponny hingst. jag har haft han lite mer än 1 år! jag ska...
Svar
8
· Visningar
1 979
Senast: sanio
·
J
Körning Ja, eller hade en vagn utrustad med de finesser som James Bonds bil hade i vissa filmer - ni vet, saker som skjuts ut ur fälgarna för...
Svar
16
· Visningar
1 369
Senast: Goat lover
·
Körning Har nu fått ordning på rockarden till lilla russet. Körde första gången i lördags. Då en liten tur på kanske en kvart. Ut gick bra...
Svar
7
· Visningar
1 043
Senast: Fia-Lina
·
Träning Eller "Den envisa hästen möter Hästhanteringsgeniet" Minns ni min tråd om min övrigt underbart snälla och lätthanterade häst som...
Svar
11
· Visningar
1 371
Senast: CillaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp