Bukefalos 28 år!

Intresserade av en bomlös skolsadel?

S

Spider84

Är det fler än jag som hade varit intresserad av en bomlös skolsadel?

Har mailat Torsion om det och de gör ju sadlar på "beställning", men jag tänkte att det nog var fler än mig som var intresserade av mig och propsar lite för att det ska bli del av deras "kollektion".

Om det nu är fler än jag som är intresserade av det hade jag gärna tagit hjälp av någon som kan mer om sadlar än mig (skolsadlar alltså) för att hjälpa dem att utforma sadeln.


Så finns det något intresse?
 
O ja :bump:

Men jag har bestämt mig(utan att ha sett den IRL) att Star Trekk får det bli(ska prova iaf).
Ideen med bossor tilltalar mig oxå samt att man kan ha sitt fina antikshabrak under utan att det blir för bylsigt.

Mvh T
 
Jo jag kommer nog också att köpa en star-trekk i alla fall så länge. Det tar ju Torsion upp emot ett år att fixa en ny sadel modell så jag får ju ha något under tiden. Det är ju knappast svårt att sälja den sen som begagnad. Gillar också att den har "bossor".
 
Star-Trekk är ju inte så långt ifrån en bomlös skolsadel utseendemässigt, har tyvärr inte fått tillfälle att provrida någon än.

Har däremot haft en Fitform och jag tyckte inte att skillnaden var särskilt stor mot min skolsadel. Stigläderfästena är placerade långt bak för en lodrät sits, så man får den lite mer "stående sitsen" som i en skolsadel.
Vad saknar du hos Fitform/Torsion etc för att få dem mer lika en skolsadel ridmässigt?
 
Nu har jag inte ridit i en Torsion (än), men jag har ridit i en Fitform och visst jag gillade den, men jag fick "kämpa" för att hitta den sits jag ville ha. Jag hamnade lätt på rumpan. Jag ska rida i den igen till helgen så får jag se vad jag tycker om det då igen.

Jag hade velat haft dem mer "timglas" formade i sitsen än vad de är nu. Så att de är formade som om de hade två koppjärn.
Men som sagt det var i höstas (tror jag) som jag red i en Fitform, ska prova igen och se vad jag tycker.
 
Jag antar att jag inte är rätt person att uttala mig. Jag har på något vis blivit "fast" i höfter och bäcken av all unghästridning att jag alltid sitter i avlastningssits, så jag har väldigt svårt att känna att jag hamnar på rumpan i nån sadel. Får väl låna nån Kieffer dressyr eller nåt med djup sits så kanske jag vinklas om lite...aj aj... :D
 
:p Jo man fastnar i en avlastningsits när man ridit så mycket. Har själv upptäckt att jag hamnar där lätt. Har fått bättre koll på hur jag vill ha min sits sen förra gången jag red i Fitformen så nu kanske det går bättre, men jag får återkomma om det. Jag tycker ändå att det hade varit trevligt om det fanns en bomlös skolsadel. :angel:
 
Jo den finns med läderbom, men det finns lite saker som gör att jag inte tänker köpa den än:

1. Hur mycket den kostar. :crazy:
2. Jag är inte helt övertygad om jag är rak nog i sitsen än. Det verkar som att jag är tämligen rak i sitsen, men jag vågar inte chansa eftersom man lätt rider den sadeln sned.
3. Aminette är inte stark nog att gå med den sadeln än. Av den erfarenheten jag har av den sadeln så måste hästarna ha kommit en bit innan de orkar bära sig själva och sin ryttare med den sadel.


Men en sån sadel tänker jag skaffa mig längre fram...någon gång när pengarna räcker till. :angel:
 
Jag har hört argumentet förut med att hästen kanske inte orkar arbeta med BB-sadeln. Vad blir skillnaden då mot en annan bomlös och kanske rent av barbacka? Orkar hästen mer då?

Mvh T
 
Det är bara Eponan som jag vet det med.

Jag vet inte riktigt varför de inte orkar jobba ordentligt med den innan de blivit starka jag vet bara att det är så. Kanske Jegra eller Svea har någon bra förklaring på det. :confused:

Bomlösa vet jag i alla fall att min häst orkar jobba med. Hon lyckades sätta sig i piaff en gång i den bomlösa...hrm av misstag ska tilläggas. Jag vinklade mitt bäcken för mycket. Jag skulle egentligen be om halva steg. :angel:
 
Jag kan inget om just BB sadeln men jag rider i en sadel med liknande bom som BB sadeln (isafold Safir) och jag kan förstå vad som menas med att hästen inte orkar.
Sadeln kräver att man kan sitta precis rakt över hästen och belasta den jämnt. SKitsnacksfiltret är oerhört litet och hästen känner allt i den (ryttaren med).
Första gången du rider en häst i den så blir det så väldigt uppenbart vad den gör med sina bakben så minsta fusk uppmärksammar ens rumpa och man petar in alla ben direkt. Det finns inte en chans för hästen att fuska så självklart blir den trött.
Men å andar sidan så innan man har skaffat sig en finkänslig rumpa så placerar man bara sadeln snett och vingt på hästen och den kan fuska hur mkt som helst och den erhåller inge skydd från sin ryttare via sadeln och då blir den trött eller frustrerad för det.
Det är assvårt att sitta rätt i en sån sadel och det kräver full koncentration hela tiden i början, sen vänjer man sig och det blir naturligt att ha sån intensiv kontakt med sin häst.
När man rider i en annan sadel, en med hård bom så känns det som att man tappar all känsla av samhörighet och kommunkation med sin häst.
Dock är jag en sån himla begränsad ryttare att jag känner att jag måste rida åtminstone ett pass om dan i en vanligbomsadel för annars glömmer jag lätt mina sittben och då lägger jag alltid alla hästar på öger bog :o av nån konstig anledning (jag anser att jag nån gång borde lära mig av med det betteendet men, men..... :galen)
Jag älskar min sadel men den har sina nackdelar, man sitter väldigt lätt snett sina hästar i den, den kräver att man rider väldigt regelbundet för tränare i början för att man ska lära sig känna rätt.
 
Jo precis den har både sina för och nackdelar därför säger jag också att jag inte tycker att jag (eller Aminette) är klar för en sådan sadel.

När jag är hos Katrin vet jag att hon bara kan rida två av sina hästar i dem för de är de av henne som orkar jobba med dem. Så där måste det vara så att hästarna "blir trötta" helt enkelt.

Jag har bara skrittat i Eponan och har aldrig ridit de av hennes hästar som orkar att verkligen jobba med den sadeln. Skritten som jag gjort är helt enkelt oftast att lära hästen flytta sig ut och in på volt, böja sig och kanske någon liten försök till en skola.

Någon gång ska jag väl ta en lektion på Excellent (en av de som går med Eponan) så då lär jag få veta hur rakt jag sitter för han gör exakt det ryttaren ber honom om.
Jag vet i alla fall att hon tycker att jag sitter bra nog för att få rida i den överhuvudtaget så det känns ju bra.
 
Jag fattar ändå inte hur Eponan skulle vara "värre" för en oskolad häst än barbacka/annan bomlös. Är den byggd på ett speciellt sätt?
Det sämsta borde ju då vara att rida barbacka för en oskolad häst eller? Barbacka finns det ingen som helst brusreducering och dessutom ingen hjälp för ryttaren (stöd, stibyglar mm).
Nån som har en fundering?
Mvh T
 
Nej, precis tez - där hängde inte jag heller med?

Barbacka på oskolad häst är sällan bra alls, nej. Nog tror jag att bomlösa/barbackasadlar ställer lika höga krav på ryttare och häst som Eponan (eller sadel med liknande bom) gör. Möjligtvis att läderbommen i Eponan FORMAR sej snett lättare än en sadel som inte har någon bom alls (å andra sidan är det ju då hästens rygg som lär få forma sej... ;-)).
 
Om nu jag ska reflektera över det jag ridit barbacka, vilket har blivit en del, jämfört med att rida bomlöst...

Jag tycker att jag får en sämre sits när jag rider barbacka det känns som att jag säckar ihop. jag och Evis hade en diksussion om det när vi red ut barbacka tillsammans. I en bomlös sadel kan jag sitta bättre och på så sätt inverka bättre.

Men samtidigt så upplever jag det faktiskt så att min häst kan jobba bättre med Evis Ecyer på ryggen än med mig barbacka, men det kan ju ha att göra med att jag håller på att glida av ibland. :angel:


Nu har i alla fall Torsion börja tycka att det är intressant och ska skicka mig en av deras Dressage för att sedan komma med förslag på ändringar. Torsion Barock är namnförslaget från deras håll och det tyckte jag var bra; kortfattat och lättfattat.

Så blir den skit får ni skylla på mig...och kanske Evis för hon lär få hjälpa mig en del. :devil:
 
Jag vet inget om sadlarna du nämnde, snackade bara generellt om mjuka sadlar.
Barbacka måste vara skonsammare än oskolad ryttare i mjuk bom. Sitter man senett barbacka ramlar man av, gör man det i sadeln så sitter du lätt kvar i din snedhet.
 
Jag tror inte heller att det är någon fara att rida en oskolad häst barbacka, för som ryttare kan du i det läget inte kräva en enda grej av hästen som du inte själv har balans till. Vilket ibland kan visa sig vara mycket lite :devil:
Under en period så red jag nästan bara barbacka under skolpassen, och jobbade jättemycket på min sits utifrån Sally Swifts metoder. En dag när jag satt i kort trav så gick min häst spontant in i något slags kadensartad trav åt passagehållet där hon blev jättemjuk och bärig. Och det enda jag hade gjort var att försöka sitta och balansera mig med 'stubbiga ben', utan minsta fokus på hennes form! Jag har försökt återskapa detta i sadel, men aldrig lyckats (även om hon bjudit på det en gång till barbacka i sidepull)

Så fort ryttaren sitter i perfekt balans kan hästen göra allt som den har potential för. Det har hänt mig två gånger... :D Men i en sadel kan man trycka, dra och spjärna för att hålla sig kvar även när man är helt obalanserad, och samtidigt be hästen om (eller kräva) något som kräver mycket balans. Jag menar inte att sadeln FÅR oss att göra det, men den gör det möjligt, och det är inte ens säkert att vi märker det!

Barbacka kan vi inte kompensera vår balans med styrka, det enda sättet att komma till ridning är med överkroppen rakt över ett väl balanserat bäcken. Alltså är barbackaridning ett YPPERLIGT diagnosinstrument för ryttaren och dennes sits/balans. Det är också bra för att hitta den där centaurkänslan där man sammansmälter med hästens rygg, och har man tur kanske man också kan ta med sig känslan till ridningen med sadel.

Vad gäller ursprungsfrågan så tycker jag att det skulle vara jätteintressant med en sådan sadel, men den får inte vara för lång, och så ska den INTE ha sån där löjlig konstullsundersida!
 

Liknande trådar

Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
751
Senast: Cattis_E
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 753
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
396
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 794
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp