Bukefalos 28 år!

Introducera Lucern

L

Lotten__

Hej!

I vilken takt bör man introducera lucern hackat strå till 400 kg häst som på sikt ska ha 1 kg per dag?

Mvh
Lotten__
 
Sv: Introducera Lucern

Jag brukar ge ett par 100 g under några dagar till en vecka, och ökar sedan på rätt friskt.

När man introducerar ett nytt höparti duttar man ju inte med 100-tals gram utan då ökar man ju med något kg i taget, och lucern hanteras ju som grovfoder av hästen.

Kraftfoder och speciellt soja är jag däremot mycket försiktig med!

Ska upp i 1,5 dl soja och ger nu efter ca 3 veckor 0,5 dl. Det verkar ju dock som att hon klarar det bra, så jag ökar nog på lite snabbare mot slutet även med sojan.
 
Sv: Introducera Lucern

Även jag som har en typisk gammal kolikhäst har kunnat introducera lusern hackat strå ganska snabbt utan några som helst problem.
 

Liknande trådar

Hundhälsa 3 år gammal bruksschäfer, hane. Äter idag 1 kg VOM Taste per dag + olja och gotte. Behöver gå upp mer i vikt. VOM kostar mig idag ca...
2
Svar
32
· Visningar
2 043
Senast: Red_Chili
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
733
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 798
Foder & Strö Jag behöver fodra hack i hagen, vad är bäst? Kan inte ha det i ett ”slow feeding” nät för det åker igenom. Fungerar höbollar? Eller...
Svar
4
· Visningar
702

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp