Introducera ny degus

Riley

Trådstartare
En av mina degus avlivades igår natt och hans bror har redan fått damp. Springer runt i buren, skriker och piper och letar, och han kan ju inte ha det såhär. Så, har någon koll på om det finns någon möjlighet alls att en helt främmande deguhane skulle kunna gå ihop med honom? Jag vet ju att de lever i kolonier i det fria, men hur funkar det med djur utanför familjen så att säga?

Tacksam för snabbt svar, vill inte behöva ta bort den andra också för att han inte ska behöva stressa ihjäl sig. :(

Och för helvete skicka inga fler PM om huruvida det stavas degu eller degus, jag tar mig friheten att stava det som jag vill.

Sv: Introducera ny degus

Har du kvar brorsan? Ston låter man ju ta farväl av sina döda föl och jag lät min fölunge ligga kvar hos sin döda mor medan vi hämtade transporten för att kunna köra hem honom från kliniken. Jag tror att djur har lättare med döden än vad människor har, men han förstår inte vad som hänt eftersom brorsan är försvunnen. Har han fått ta adjö av honom?

När det gäller att introducera en ny har jag inga tips annat än att det kan ju vara värt att prova?

Nej, jag pallade inte att se honom död, så något sådant blev tyvärr aldrig av. Och jag är inte så sugen på att gräva upp kartongen med honom i igen. :crazy:

Nej det är klart. Är bara lite rädd för att de inte ska gå ihop, så har man plötsligt två degus i varsin bur som i sin tur kräver två nya partners, som kanske inte heller funkar med de gamla and so on..... jag är en sån där blödig typ som inte kan göra mig av med ett djur när jag väl skaffat då, så då skulle antalet riskera att springa iväg rejält.

Senast ändrad:

Kan det funka med två nya annars? Om de redan bor ihop då så lär de ju inte kräva ytterligare en till om de inte funkar med den du redan har, samtidigt som risken är mindre att nån blir ensam kvar sen.

Ja, i och för sig, så långt tänkte jag inte. Tack för tipset!

Liknande trådar

Övr. Hund Skriver anonymt eftersom de personer det handlar om är mina hyresvärdar, varför detta är lite känsligt. Läget är alltså såhär; Grannen...
Svar
16
· Visningar
2 942
Senast: Ensam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V