Introducera ny häst

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Stoppard
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 926
S

Stoppard

Hur introducerar man bäst en ny häst?
Min häst har stått ensam ett par månader och ska nu få en ny kompis och jag vill verkligen att det ska funka.
Ska jag låta den nya hästen stå inne i boxen i en dag innan jag släpper ut honom i hagen till henne eller ska jag låta dem träffas med en gång?
Tips, råd och varningar mottages tacksamt.

Sv: Introducera ny häst

vi har gjort så att den nya hästen har fått stå i en angränsande hage en dag eller två så dom har fått "pipa och hia" med stängsel mellan. Sen har det funkat bra att släppa i hop, i alla fall för oss.

släpp ihop, det skulle jag ha gjort iallafall och så gör jag med mina hästar

Jag släpper bara ihop dem så får de fixa rangordning själva. Det brukar bli lite skådespel sen går de å äter.
Men jag brukar sitta å kolla så det inte händer nåt.

vi brukar bara släppa ihop, fast i en stor hage utan "hörn"(så ingen blir "inklämd"). med ett vakande öga givetvis. brukar inte vara några större problem.

Jag hade låtit dem stå inne i sina boxar över natten, och sen släppt ut dem ihop under övervakning. Absolut inte med stängsel emellan, som de kan trassla in sig i!

Hm, mins då min lilla pålla skulle träffa pållarna i stallet. Vi lät henne släppas i hagen men hon som vi trodde det skulle passa bäst med, och så fick de bekanta sig ett par dagar innan vi tog in henne i stallet och satte henne i mittenboxen brevid hästen hon gått med och pållen hon inte träffat. Det fungerade fint. Visst springer d runt en del och fjollar sig den första tiden, men det blir lugnt snabbt sedan.

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 219
Senast: Claraclara
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 142
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst... 2
Svar
31
· Visningar
1 736
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 116

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka