Invasion av vita larver i stallet!

K

Kajkan

Nu behöver jag råd och tips!
Upptäckte för tre veckor sedan några vita larver i stallet. Främst på täcken, golv och väggar. Vi beslöt oss då för att göra en grundlig städning och tömde stallet på spån, hö, foder, filtar, täcken osv. och skurade sedan allt med virkon S och därefter högtryckstvätt. Resultatet blev bara fler och fler larver som flydde vätan upp på väggar och i taket. Vi tog först för givet att de skulle vilja ta sig vidare och ut ur stallet alternativt inte klara sig i den kala och kalla miljön. Stallet är litet med tre boxar, relativt nybyggt, nymålat och verkligen rent. Insåg efter något dygn att de inte hade några planer på att flytta utan de trivs utmärkt med att bara krypa runt på på väggar och sitta i taket. Det går inte riktigt att se vart de kommer från. Trodde först att det var mellan cementgolv och trävägg de gömde sig men nu är de överallt.

Påbörjade därför en kampanj "utrota varenda larv" (jag har i vanliga fall inte ihjäl ens en mygga men nu är jag desperat) i tron att de skulle ta slut. Nu är vi tre personer som ägnat fem timmar per dag i snart tre veckor åt att mosa dessa larver. De blir inte färre. Vi pratar alltså inte några larver här utan TUSENTALS och åter tusentals vita larver, ca 2 cm långa, endast två -tre mm breda med små vinröd/bruna huvuden. Inget händer med dem, de förpuppas inte, blir inga insekter så här långt, bildar inga nät. De är ju inga skadedjur i den bemärkelsen att de förstör något men de ramlar ju ner från taket konstant och hamnar i håret på oss, i pälsen på hästarna, i krubbor, vattenhinkar etc. Dessutom är jag rädd för att de ska hamna bland höet på logen ovanför, kanske de redan är där eller kommer därifrån ( minns jag fel om jag får för mig att jag någon gång läste en tråd om vita maskar i hö här förra året?).

Eftersom jag snart behöver stalla in hästarna, tog jag igår kontakt med ett av de största skadedjursbekämpningsföretagen i Sverige. De jag pratade med kunde inte säkert identifiera larverna, det kunde vara mottfjärilslarver, mjölbaggelarver eller något helt annat. Men i vilket fall spelade det ingen roll för de fick inte sanera stall och de ansåg inte heller att det fanns något gift som skulle fungera. I stort sett fick vi rådet att vi borde vänja oss vid att ha larverna inne i stallet och hoppas på en vinter med minus 20 under en lång period alternativt försöka värma upp stallet till minst 50 grader plus. Vilket känns som en omöjlighet. Tycker dock att det borde finnas något att göra.

Så är det någon som varit med om något liknande angrep av larver i stall och vad har ni gjort?
 
Sv: Invasion av vita larver i stallet!

Har inte varit med om någonting liknande, men kunde du kanske ta några bra foton på larverna på närhåll? Jag blev nyfiken på vad det kunde vara. Identifiera vita larver är inte det lättaste, men om man skulle lyckas med det får man veta vad de äter och då kanske man kan bli av med dem också.
 
Sv: Invasion av vita larver i stallet!

Ta med ett par larver och åk till Anticimex och be att de kikar vad det är för något. Då kan de säkert rekommendera er vad ni skall göra för att bli av med dem också!

Så gjorde vi när vi fick plattbaggar i köket hemma. Fick reda på vad det var för något och köpte någon sorts spray av Anticimex som vi fick tvätta hela köket med och slänga allt vad torrvaror hette förstås. Inte en bagge sedan dess!
 
Sv: Invasion av vita larver i stallet!

Jag har inga konkreta tips alls, men fy sjutton vad obehagligt! :eek:
Jag är inte på något vis en känslig person, men larver - i mängder - klarar jag verkligen inte av!:crazy:

Hoppas ni hittar en lösning!
 
Sv: Invasion av vita larver i stallet!

Jag tror det är vanliga fluglarver. Det bästa förutsättningar för att fluglarver ska klara sig är: fukt, tillgång på mat och värme. Dom bästa kläckningsplatserna är ju djurboxar, under spaltgolv, gödselhögar, mellanväggar och i foderrester.

Ju varmare, dessto fler ägg lägger flugan dessto mer larver. Larverna är otroligt rörliga och aktiva från början. Vid gynsamma förhållande tar det inte mer än 1 dygn från ägg till larv. Och denna varma sommar har varit extremt gynsam. Absolut bästa förutsättningarna att eliminera flugorna är att göra miljön ogynsam. Dvs mycket god stallhygien. Medel som är effektiva: Dimilin eller Neporex.
 
Sv: Invasion av vita larver i stallet!

Jag skulle ha provat att ställa in en byggfläkt nu innan hästarna står inne för att värma upp och torka ut stallet så mycket som det går. Man kan hyra dem på byggfirmor...

Nu är det ju litet synd att det är hö ovanför...men är stallet nu jätterent då är det ju inte dammigt då skulle jag satsa på att värma upp det ordentligt några dagar....Det ska ju inte finnas ngt där som täcken sadlar osv där larverna kan gömma sig bakom...

Så jätteäckligt! Stackars er!
 
Sv: Invasion av vita larver i stallet!

Om man ångar stallet, steamclean el vad det heter, blir det inte då tillräckligt varmt så de dör...

Fick mottfjärilar/larver hemma, jätteäckliga. Sen har jag hittat de på täcken som legat undanstoppade på höloftet. Men inte så att de har krupit omkring och trillat i huvudet:eek:. Jag skulle dö...
 
Sv: Invasion av vita larver i stallet!

Ja köra med en ångtvätt borde ju fungera :idea: Om inte annat miska antalet .

Mia
 
Sv: Invasion av vita larver i stallet!

Har du fått någon ordning på larverna?

Jag har också larver i stallet. Ca 1,5 cm långa vita/gula med bruna huvuden. Dessa krälar uppåt på väggarna. Tycker att det kommer flera när vi slängt ner ett par höbalar, så jag funderar på om de finns i höet... :confused:
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 527
Senast: Ajda
·
Hästhantering Kan tänkas att den här tråden hamnat fel. är ny här... Har tagit hem ett 13-årigt sto till ett litet stall i närheten av bostaden. Hon...
Svar
13
· Visningar
5 390
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp