Bukefalos 28 år!

Investeringstråden!

Aliche

Trådstartare
Tänkte det kunde vara kul att ha en investeringstråd där man kan dela med sig av tips, tankar, frågor om allt som har med investering att göra :)

Jag har precis skaffat ett ISK på Nordnet och är superspänd på att kunna skynda på mina drömmar genom lite större risk men förhoppningsvis högre avkastning än mitt sparkonto som ger noll och ingenting. Tänkte spara en ddel varje månad och dela upp det mellan aktier och fonder men har ingen riktig koll på vad jag ska ha. Har lite i Bahnhof sedan innan som gått bra så tänkte fortsätta där en del men det är ju bra att diversifiera sig lite!

Någon annan som investerar i fonder/aktier?
 
Tänkte det kunde vara kul att ha en investeringstråd där man kan dela med sig av tips, tankar, frågor om allt som har med investering att göra :)

Jag har precis skaffat ett ISK på Nordnet och är superspänd på att kunna skynda på mina drömmar genom lite större risk men förhoppningsvis högre avkastning än mitt sparkonto som ger noll och ingenting. Tänkte spara en ddel varje månad och dela upp det mellan aktier och fonder men har ingen riktig koll på vad jag ska ha. Har lite i Bahnhof sedan innan som gått bra så tänkte fortsätta där en del men det är ju bra att diversifiera sig lite!

Någon annan som investerar i fonder/aktier?
Jag har precis börjat måndadsspara via Collector i Avanza, samt köpt fonder. Har också testat att handla några aktier för en småsumma, men de har gått ner 20%... Försöker läsa artiklar, följa nyheter osv. Läser på morningstar.se också, även om jag inte riktigt fattar alla tabeller o siffror än.

Det jag läst om senast är avgifter för fonder, aktier med avkastning och sparkonto med ränta.

Jag har inte så mycket att investera varje månad, min strategi kommer vara att lära mig mer, att sprida riskerna och till en början satsa mer på fonder än aktier tills jag lär mig lite mer. Det är dock ganska kul med aktierna så kommer investera en mindre summa då och då!
 
Följer tråden! Har precis reggat mig på Avanza och skulle vilja spara månadsvis i fonder. Måste bara läsa på lite först 😄 Är inte helt klar på hur det funkar med skatt på ett isk-konto... Betalar man årsvis på vinsten eller vid varje insättning?
 
Följer tråden! Har precis reggat mig på Avanza och skulle vilja spara månadsvis i fonder. Måste bara läsa på lite först 😄 Är inte helt klar på hur det funkar med skatt på ett isk-konto... Betalar man årsvis på vinsten eller vid varje insättning?
Skatten på ISK beräknas av ett medelvärde på värdet på kontot ingående vid varje kvartals början plus de insättningar som gjorts under året. Allt är förtryckt på deklarationen för det aktuella inkomståret så du behöver inte göra något utan det sköts automatiskt.
 
Jag sparar en del i både aktier och fonder. Fokuserar just nu på att fylla på min utdelningsportfölj men har även lite aktier med högre risk i intressanta forskningsföretag jag vill stötta.
 
Var läser ni er till vad ni ska investera i? Jag vet om Morningstar men finns det fler, lättförståeliga, resurser för investering?
 
Jag tycker också att det är roligt med aktier och fonder :)
Jag har några olika ISK-konton på Avanza: ett pensionskonto där jag har ett månadsspar, ett konto där jag har blandat med fonder och stabila aktier (har månadsspar på fonderna) och ett konto som jag kallar Vinna eller försvinna, där jag gamblar hej vilt :D
Sätter alltid av en viss summa/månad för pensionskontot och för fonderna på det andra ISK-kontot, vill jag köpa aktier utöver det så för jag över pengar till det från mina vanliga bankkonton.
 
Jag har ett ISK på både Nordnet och Avanza och månadssparar in till båda. Har väl inget direkt mål mer än att det är långsiktigt, typ 20 år. Lägger en ganska stor del av sparandet där då allt det andra (typ bostad och buffert) är på plats, och vill inte ha en massa pengar på sparkonton.

Jag har bara indexfonder, är alldeles för ointresserad för någon typ av aktiv förvaltning;) Har väl följt RikaTillsammans mest, och Nordnet och Avanza har ju lite inspirerande bloggar också.
 
Har mest svenska aktier. Sålt av en del nyligen för att kunna renovera ett hus till uthyrning och även placerat om en del. 30% skatt på vinsten blir ju kul att betala sen vid nästa deklaration :arghh: :p
Annars är jag asnöjd med avlastningen. Men bra att även investera i mer blandade ”portmonnäer” dvs andra länder just in case.
 
Jag har en del aktier, men sätter inte in mer pengar på det kontot. Det är mina lekstugepengar :D Det är mest bara olika typer av aktier som eventuellt kan ge en massa avkasning i framtiden. Inga utdelningsaktier. Jag har egentligen inte varken tid eller lust att sätta mig in i det där aktiehandlandet mer. Aktiekontot ligger på 67% utveckling sedan köp och min bästa aktie har en avkastning på över 200% för tillfället.

Har två andra isk också, ett för långsiktigt sparande och ett för mer kortsiktigt sparande. De har jag byggt utifrån bloggen rikatillsammans. Har inte jättemycket pengar investerade än, men det växer lite varje månad i alla fall!
 

Liknande trådar

Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
504
Senast: MiaMia
·
Juridik & Ekonomi Jag och min partner har nyligen köpt hus. Jag säljer därför mitt nuvarande hus och lägger in hela vinsten och lite till i nya bostaden...
Svar
16
· Visningar
1 055
Senast: Human
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 403
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 194
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Pall till hög säng?
  • Kattbilder #9
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp