Invigning av ny ridanläggning i Åkeshov

Sv: Invigning av ny ridanläggning i Åkeshov

Ja det är ju väldigt käckt.
Frågan är ju bara hur de har tänkt att lösa den nya djurskyddslagen att alla hästar skalll kunna röra sig fritt i alla gångart när de en eller två hagarna är mindre än frimärken.

Jag tycker uppriktigt att det är märkligt att mana hellre bygger ett flott ridhus där utebanan en gång var än satsar på hästarnas välbefinnande.
 
Sv: Invigning av ny ridanläggning i Åkeshov

:bow:

Exakt min tanke! Varför ställer inte Stockholms stad det som krav att hästarna ska ha det bra också? Varför avsattes inte lite utav dessa 210 miljoner till att bygga boxar och hagar?

Med tanke på att det satsas så mycket på denna anläggning skulle det säkert inte vara problem att få mer mark. Tyvärr lär dom ju knappast behöva ändra något pga av nya djurskydslagen. Det finns nog dispans för det mesta nu när staden lagt in en massa pengar :grin:
 
Sv: Invigning av ny ridanläggning i Åkeshov

Jag håller med er båda.
När ska myndigheter av olika sort inse att hästar är djur? Man blir både ledsen och trött.
Bättre dom tar steget fullt ut och bygger go-kartbanor istället. Med elbilar för miljöns skull! :angel:

LIA
 
Sv: Invigning av ny ridanläggning i Åkeshov

:bow:


Med tanke på att det satsas så mycket på denna anläggning skulle det säkert inte vara problem att få mer mark. Tyvärr lär dom ju knappast behöva ändra något pga av nya djurskydslagen. Det finns nog dispans för det mesta nu när staden lagt in en massa pengar :grin:

Nja, jag tvivlar på att de skulle överlåta mark som tillhör ett naturresarvat till en ridskola, tyvärr...
 
Sv: Invigning av ny ridanläggning i Åkeshov

Ja precis!
Varför är det alltid en rättighet för människor att köpa/hålla på med djur?
Det ska vara en rättighet att rida på ridskola, att ha hund, att ha häst osv.

Vi har diskuterat det här en del i stallet och det finns dom som tycker att det är rätt med dispens för denna anläggning för "tänk på alla ledsna barn som inte får rida mer och det här är deras enda möjlighet att få rida".

So what, säger jag lite hårt. Jag tycker också att ungarna ska kunna vara i stallet, det är ju den bästa uppväxt man kan få tillsammans med hästar och djur :) Men det måste vara på djurens villkor också.
Om man inte kan hålla bra standard och ett drägligt liv för hästarna ska man inte ha en ridskola. Det finns ridskolor som uppfyller dessa krav med bra hästhållning och då skulle jag hellre söka mig till dom.
 
Sv: Invigning av ny ridanläggning i Åkeshov

Jag vet att det är naturreservat men dom får ju lite mer mark hela tiden. Men jag vet att det är ett problem men det borde ju ändå få gå att bygga en hage. Det hade ju gått att anlägga en jättefin där nya ridhuset ligger nu :angel:

Jag vet inte, är negativt inställd till denna ridskola i det stora hela så jag kanske är partisk vad vet jag.
Får inte känslan av att hästarna någonsin kommer i första hand i den verksamheten tyvärr.
Men i sommar får ju hästarna komma ut på bete igen, dom blir säkert jätteglada av att få komma ut allihopa i en hage och stå på varandra där gräset är nerbetat efter halva tiden (stödfodra vad är det?) :devil:
 
Sv: Invigning av ny ridanläggning i Åkeshov

Klippt ur Bromma RK:s hemsida:
Köket är helt omgjort med den senaste utrustningen. Utomhus finns nu tre väldränerade rasthagar och skrittmaskin, parkeringen är asfalterad och utomhusbelysningen har förbättrats och utökats. I stallet har förutsättningar för foder- och gödselhantering förbättrats och stallet har fått två nya utbyggnader med fyra boxar i varje del, d.v.s. åtta hästplatser till.

Allt jag hittar om hur hästarna har det. På anläggningen finns 50 (eller 58?) hästar vilka ska dela på dessa 3 rasthagar. :(

Samtidigt säger man:
Vision
Med hästen i centrum är Bromma Ridklubb en förebild vad gäller engagemang, klubbanda och kunskap.

Verksamhetsidé
Bromma Ridklubb är en ideell förening och sammanslutning av för ridsporten intresserade med ändamål att bl.a. främja ridningen i Sverige på sätt som anges i Ridsportförbundets stadgar.

Bromma Ridklubb ska, i samverkan med Äppelvikens Ridskola, främja en verksamhet som stimulerar till ett livslångt intresse för hästen och ridsporten.


Hur ska man få folk att förstå??

LIA
 
Sv: Invigning av ny ridanläggning i Åkeshov

Kommer inte ihåg detta exakt (någon får rätta mig om ni vet) men för några år sedan var ägarna med i en intervju i en hästtidning där detta problem med hagar diskuterades.
Då pekade man på vad för problematik som fanns med att ha hästarna ute. B.la då var man ska förvara blöta täcken. :confused:

Måste ju säga att det är ett stort problem inom hästhållningen, kliar mig huvudet varje dag och undrar om det är drägligt för mina hästar att vara ute när jag får stå och hänga upp täckena som är blöta. Kanske ställer dom på box istället...
 
Sv: Invigning av ny ridanläggning i Åkeshov

Mitt förslag:
Plocka ner anläggningen och flytta ut den till landet. Ordna med lämpliga kommunikationer. Sälj befintlig mark till bostadsbyggande eller dylikt.

LIA
 
Sv: Invigning av ny ridanläggning i Åkeshov

Hela tiden? :P Nja, jag red på äppelviken i ett antal år och det pratades hela tiden om att "snart" ska vi få hagar, de kom inte till förrän jag slutade där. Givetvis tycker jag med att de borde få mer mark till hästarna, men jag tror inte det är realistiskt.
 
Sv: Invigning av ny ridanläggning i Åkeshov

Hela tiden var nog att ta i :D
Jag förstår problemet och tror också som du det kanske kan vara svårt att få så pass stora hagar som faktiskt behövs.
Därför är ju kanske LIA:s förslag det bästa!
 
Sv: Invigning av ny ridanläggning i Åkeshov

*lite ot
Min ridskola har ju fått ett helt nybyggt stall och även ett nytt ponnyridhus och så ska det även byggas ny uteridbana bla. Allt ska vara klart i augusti.
Bilder.
 
Sv: Invigning av ny ridanläggning i Åkeshov

Hur stora är de tre rasthagarna ?
Jag tror att de är max 10*10 meter. På 58 hästar :eek: Nån fri galopp är det inte tal om.

De har visst en skrittmaskin också

Det ÄR märkligt på alla sätt och vis att Stockholms kommun är villig att investera i detta när hästarnas väl och ve inte kommer i första hand. Det är som om de inte vet om myndigheternas krav på hästhållning. Det är ju kommunen som äger själva byggnaderna och arrenderas sedan av de som äger ridskolan. Så det borde vara kommunen som har kraven på sig - inte de som driver ridskolan

Att sen säga att det är synd om barnen är ju underligt när det finns ridskolor som visserligen inte ligger på gångavstånd för Brommabarnen, men det är ju inte precis så att Stockholm och de närliggande kommunerna tex Solna, Ekerö, Järfälla och Sollentuna saknar ridskolor
 
Sv: Invigning av ny ridanläggning i Åkeshov

Jo en sak till.

Detta med dispens.

En dispens ges väl undertiden medan man åtgärdar ett problem ? Den borde också vara tidsbegränsad. Och i detta fal är det ju tveksamt om man någonsin kommer att få mer mark till hästarna (då bygger man väl en frlott dressyrbana eller ngt istället för hagar)
 
Sv: Invigning av ny ridanläggning i Åkeshov

Jag tror att de är större än så, men jag är inte helt säker på det. Men i vilket fall som helst är de ju för små/för få med tanke på hur många hästar det är i stallet.
 
Sv: Invigning av ny ridanläggning i Åkeshov

Jag tror dom är större än 10*10 men inte mycket, ser dom från vägen när jag åker förbi men har inte varit in och tittat. Fria gångarter finns det definitivt inte plats för!

Dispens ges under en tidsbestämd period som du säger. Tror att dom fått dispens för spiltorna tills ekonomi finns till boxar. Vet inte detaljer.
För 210 miljoner borde man väl få ett par boxar va?
 
Sv: Invigning av ny ridanläggning i Åkeshov

Att sen säga att det är synd om barnen är ju underligt när det finns ridskolor som visserligen inte ligger på gångavstånd för Brommabarnen, men det är ju inte precis så att Stockholm och de närliggande kommunerna tex Solna, Ekerö, Järfälla och Sollentuna saknar ridskolor


Undrar varför just Brommabarnen ska ha gångavstånd till ridskolan? Nån som provat på att gå till Rastaborg??
 
Sv: Invigning av ny ridanläggning i Åkeshov

Därför att vi i Bromma vill ha det lite bättre än andra ;)

Jag vill också ha hästarna på gångavstånd, kanske ska kolla om det finns några spiltor lediga där, mina hästar skulle bli jätteglada. Det finns ju skrittmaskin för sjutton!

Förövrigt tyckte jag att det var 100 ggr roligare att åka till Rastaborg än Äppelviken och rida när jag var barn. Då fick man hyra shettis och vara ute i skogen!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I morgon drar Global Champions Tour igång på anrika Stockholms Stadion. I ett klipp från VM-invigningen på samma arena från 1990, bjuder...
Svar
0
· Visningar
402
Senast: Gunnar
·
L
  • Artikel
Dagbok Som kanske många här vet så har jag mycket lättare att prata om saker med att skriva motför prata irl. Och jag har nog flera vänner...
Svar
13
· Visningar
1 231
Senast: svea
·
  • Artikel
Hästnyheter Boden behöver en ny ridanläggning. "Allt utom det nya ridhuset är så pass illa däran att fastighetsförvaltningen gör bedömningen att det...
Svar
0
· Visningar
377
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Kultur- och fritidsnämnden följde som väntat förslaget om den nya ridanläggningen på Ladugårdsmarken. Det innebär att en beställning...
Svar
0
· Visningar
302
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp