• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 6459
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 574
R

Raderad medlem 6459

Om någon har en blogg eller en hemsida och kan se vilka IP-adresser (nummer?) som varit inne på sidan, kan de även ta reda på vem som har vilken IP-adress? Alltså, går det att ta reda på enkelt?

Sv: IP-adress

Varför skulle jag söka på det när du redan svarat?

:p

Brukar det inte gå att se IP-adressen för de inlägg som görs om det är du som har bloggen? Har ingen aning om hur man kollar Ip-adresser för enskilda inlägg.

Läs igenom inläggen innan du svarar nästa gång.

Dels skriver TS i första inlägget att IP:nr går att se, dels säger jag att NEJ det går inte att ta reda på vem som har ett enskilt IP:nr (nätägaren/operatören kan se det men de får inte lämna ut det hur som haver)

Det är bara polisen som kan få ut namnen bakom ett IP-nummer från operatören, alltså bara vid brottsmisstanke.

Däremot finns det sidor där du kan se till vilken operatör ett IP-nummer går - men det har du ju ingen större nytta av.

Det kan gå att ta reda på vem som ligger bakom en IP-adress på andra sätt än genom att fråga operatören. Besökaren kanske har varit på andra sajter där han/hon inte varit lika anonym. Om sajtägarna då samarbetar kan de lista ut vem som använder ip-adressen.

Sedan får man tänka på att en IP-adress inte går till en person, utan till en dator eller router som kan användas av många personer.

Jo visst kan man, men det är ju inte säkert att det är ett fast IP:nr och då pekar man ut fel person, det kan dessutom vara fler som delar IP:nrt ifråga, typ skola, bibliotek. Dessutom kräver det kunskaper som de flesta som ställer frågor här inte har.

Är du beredd att ge dom hjälp?
Det är inte jag.

Däremot finns det sidor där du kan se till vilken operatör ett IP-nummer går - men det har du ju ingen större nytta av.

Och även i vilken stad adressen finns. Det ger väl i och för sig inte så mycket om besökaren bor i typ Stockholm eller någon annan större stad, men kan kanske vara en ledtråd i andra fall. Även om det förstås aldrig går att veta säkert vem det är i alla fall. Speciellt som det inte verkar visa alltför exakt.

Ja, det där stämmer så dåligt att man ofta inte har nån större nytta av det, har jag fått förklarat för mig.

När jag kollade mina egna IP-nummer på en sådan sajt fick jag en del angivelser i städer som var helt fel. Fick det förklarat som att det är de noder trafiken går över som kan spåras - och att trafiken går även över noder i helt andra städer än min egen. Eller nåt i den stilen, jag kan inte det här.

Liknande trådar

• Låst
IT & mobiler När jag går och lägger stänger jag oftast av mobilen på nätterna. Känner inget behov av att vara nåbar på nätterna. Händer det något... 7 8 9
Svar
160
· Visningar
6 296
Senast: Mineur
·
IT & mobiler Jag skulle vilja - snabbt och enkelt - fixa en hemsida till mitt författarskap och mina böcker. Utan att det kostar en förmogenhet och...
Svar
5
· Visningar
331
Senast: Saigon
·
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
738
Tjatter En spinoff på tidigare tråd om att hitta på ett efternamn. Jag kommer byta efternamn i samband med skilsmässa. Har, som sagt, varit inne... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 103
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka