Är jag ensam om att stänga av mobiltelefonen på natten?

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Man vill ju såklart inte bli störd under natten, men sovläget löser ju allt? Då är man kontaktbar OM det där värsta, nästan otänkbara händer, men blir inte störd av eventuellt nonsens. Dessutom blir det ju en extra grej att göra, som kostar extra tid, om något akut skulle hända en själv medans telefonen är av.

Och vad upprörda ni verkar bli? Behövs verkligen inte… Självklart är det upp till var och en, och jag kan egentligen inte bry mig mindre om huruvida folk har sina telefoner av eller på under natten. Blir bara förvånad eftersom det i min hjärna inte riktigt fanns på kartan att stänga av mobilen just under natten.

Har på den som vanligt. För mig är det en säkerhetsfråga både för mig och anhöriga. Jag har en äldre mamma som bor själv och jag bor också själv. Om något händer mig och jag behöver hjälp är det bra att kunna ringa utan att behöva få igång en telefon.

När min mormor gick bort var det sjukhus som ringde eftersom hemtjänsten hade hittat henne och ringde ambulans så vid sjukdoms eller dödsbesked kanske samtal kommer från ett nummer man inte känner igen och då vill jag inte heller ha blockat alla nummer utan de bekanta eftersom man då kan få beskedet först på morgonen.

Påslagen med samma inställningar som på dagen (ljud för samtal och allt annat ljudlöst). Har telefon brevid sängen och blir laddadad, inte ringt någon på natten sedan jag slutade med eftersök vid trafikolyckor.

Jag har väl kommit lite väl ofta till just viltolyckor som gått illa för att inse att även fullt friska kan det gå fort för.

Man vill ju såklart inte bli störd under natten, men sovläget löser ju allt? Då är man kontaktbar OM det där värsta, nästan otänkbara händer, men blir inte störd av eventuellt nonsens. Dessutom blir det ju en extra grej att göra, som kostar extra tid, om något akut skulle hända en själv medans telefonen är av.

Och vad upprörda ni verkar bli? Behövs verkligen inte… Självklart är det upp till var och en, och jag kan egentligen inte bry mig mindre om huruvida folk har sina telefoner av eller på under natten. Blir bara förvånad eftersom det i min hjärna inte riktigt fanns på kartan att stänga av mobilen just under natten.
Tycker snarare det är ni som inte stänger av telefonen som blir otroligt upprörda på mig som stänger av den.

Jag har inte ifrågasatt er en endaste gång men fått otroligt många påhopp själv.

Senast ändrad:
Tycker snarare det är ni som inte stänger av telefonen som blir otroligt upprörda på mig som stänger av den.

Jag har inte ifrågasatt de en endaste gång men fått otroligt många påhopp själv.
Vadå för påhopp?

Att svara att tex "stör ej" funktionen är så bra just för att inga som helst notiser kommer fram, det är som att telefonen är av helt enkelt, det är inget påhopp.

Jag har läst. Jag tolkar det inte som påhopp. Att någon inte håller med eller förstår tankesättet är inte att per automatik hoppa på.
Så det är helt okej att bli ifrågasatt att jag inte bryr mig om mina anhöriga att jag inte skulle vilja träffa mina anhöriga om dom var döende osv?
Orkar faktiskt inte diskutera det här mer det är så låg nivå och för sista gången jag har inga hästar som kan rymma jag har inga anhöriga som är sjuka eller äldre mina mor och farföräldrar är redan döda och föräldrar syskon och nära vänner är friska och sover om nätterna och är därmed inte heller utsatta för yttre fara.

Kan det vara okej nu med att vi alla har olika förutsättningar tack.

När jag går och lägger stänger jag oftast av mobilen på nätterna. Känner inget behov av att vara nåbar på nätterna. Händer det något så jag behöver använda den kan jag enkelt sätta på den igen. Det har hänt en gång i mitt vuxna liv attj jag behövde använda mobilen på natten och då fick jag sätta på den. . När jag var barn fanns inga mobiler
Inte läst hela tråden. Nej men då hade de flesta fasta telefoner. Och de drog man ju inte ur för att det va natten. Visst har man noll anhöriga, vänner, djur mm så spelar det kanske ingen roll, men jag skulle definitivt inte somna om jag inte visste att det går att nå mig.

Skulle kännas naivt att tro att man skulle vara befriad från eventuella tragedier
För mig är det inte det det handlar om. Jag ser inte mig som centrum av universum som måste vara informerad om precis allt med omedelbarhet. Världen snurrar rätt bra utan min medverkan också och jag har stor tillit till andra människor att lösa saker.

Tragediernas förlopp är inte avhängigt om min telefon är på eller inte.

För mig är den här alltid nåbar i vårt moderna samhälle stress och inte trygghet. Men så är jag uppvuxen i en tid utan mobiltelefoner när världen också fungerade, om än lite annorlunda.

Inte läst hela tråden. Nej men då hade de flesta fasta telefoner. Och de drog man ju inte ur för att det va natten. Visst har man noll anhöriga, vänner, djur mm så spelar det kanske ingen roll, men jag skulle definitivt inte somna om jag inte visste att det går att nå mig.
Har man noll anhöriga så får man stäng av telefon inte annnars okej 🙈 patetiskt att skriva som du gör.

Som jag ser det har det väl inte varit några påhopp eller ifrågasättanden i den här tråden? Folk har förklarat hur de själva gör, och ställt frågor om hur andra, som inte gör på samma sätt resonerar.
Det är väl inte varken påhopp eller att ifrågasätta, enligt min mening.

Nåja till saken: det slog mig att när maken arbetade för ett amerikanskt företag tvingade jag honom att sätta telefonen på tyst nattetid, eftersom det hände minst 1-3 gånger i veckan att någon amerikansk kollega eller kund försökte nå honom, och glömde bort tidsskillnaden.

Men alla de närmaste släktingarna och vännerna från hans sida har också mitt nummer.

Så det är helt okej att bli ifrågasatt att jag inte bryr mig om mina anhöriga att jag inte skulle vilja träffa mina anhöriga om dom var döende osv?
Orkar faktiskt inte diskutera det här mer det är så låg nivå och för sista gången jag har inga hästar som kan rymma jag har inga anhöriga som är sjuka eller äldre mina mor och farföräldrar är redan döda och föräldrar syskon och nära vänner är friska och sover om nätterna och är därmed inte heller utsatta för yttre fara.

Kan det vara okej nu med att vi alla har olika förutsättningar tack.
Men jag har inte tolkat det på det sättet. Och ja, jag tycker det är okej att skriva att man inte tänker på det sättet du gör och tycker det är viktigt att sådana samtal kommer fram direkt. Det är inte som sagt påhopp, det är bara reaktioner och beskrivningar hur dom tänker om det.

Är du trygg med dina beslut så förstår jag inte problemet riktigt, vad ens spelar det för roll att folk inte resonerar som du angående att bli nådd?

För mig är det inte det det handlar om. Jag ser inte mig som centrum av universum som måste vara informerad om precis allt med omedelbarhet. Världen snurrar rätt bra utan min medverkan också och jag har stor tillit till andra människor att lösa saker.

För mig är den här alltid nåbar i vårt moderna samhälle stress och inte trygghet. Men så är jag uppvuxen i en tid utan mobiltelefoner när världen också fungerade, om än lite annorlunda.
Jag ser det inte som du. Jag är nog förmodligen äldre än du och har levt med att man har telefon tillgänglig nattetid, så att ändra på det bara för att man plötsligt har en mobiltelefon ser jag ingen anledning till. Sen lite lätt knepigt att formulera det som att man skulle se sig som nåt centrum av universum blir bara patetiskt. Men visst har man glidit på en räkmacka genom livet förstår man tydligen inte vad det innebär för folk som fått tragiska besked, det sker inte bara på dagtid.

I det moderna samhället kan du ju ändå välja bort att vara nåbar nattetid. Innan mobilens intåg hade du ju inget val? Enda gången vi är mer nåbara nu är ju när vi inte är hemma.

Jag är också ganska ”gammal” (född i mitten av 70-talet) och har vuxit upp/varit ung vuxen utan mobiltelefon. Jag ser mig absolut inte som något som allt kretsar runt, tvärtom faktiskt. Men det är väl inte heller det som det här handlar om? Bara för att man vill kunna bli nådd i nödfall eller vill ha telefonen beredd om något skulle hända en själv (sjukdom/brand/inbrott/annat)? Varför skulle det betyda att man tror att man är universums centrum?

Jag gillar helt enkelt att dra nytta av det som faktiskt är så mycket enklare nu. Dessutom tycker jag ju absolut att det är en trygghet att alltid ha telefonen med sig. Det var definitivt INTE bättre förr. :laugh:Möjligen var livet långsammare och lugnare, men det var inte heller så värst kul alla gånger.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka