iPhone/Safari drar en massa surf

aiquen

Trådstartare
En person i min närhet har fått problem med att hens surf på telefonen har börjat skena iväg. Som jag tolkar det har hen ett abonnemang med 24 GB surf, men har ändå nu under februari fått fylla på extra surf tre gånger!

Bara nu sedan den första mars har hen förbrukat över 1 GB surf. Som jämförelse har jag under samma tid förbrukat 0,25 GB och behöver bara i undantagsfall köpa till extra surf utöver de 10 GB som ingår i mitt abonnemang. Jag har visserligen inte surfat särskilt mycket utan Wi-Fi under dessa dagar, men telefonen är ju alltid med en, så att säga. Personen är uppkopplad mot Wi-Fi hemma men använder telefonen mer ute, dock tycker jag att det låter rätt extremt att ha förbrukat så här mycket på tre dagar?

Personen lyssnar inte på en massa musik eller videosurfar utan bara surfar rent allmänt, nyhetssajter och liknande. Enligt mobildatan är det dock Safari som drar absolut mest, över 900 MB nu dessa dagar.

Vad kan det vara som drar så mycket surf? Personen säger sig inte ha ändrat sina surfvanor och har aldrig behövt köpa extra surf tidigare. Däremot har hen en ny (begagnad) telefon; iPhone XS. Kan det ha något med den och/eller inställningar där att göra?

Jag har föreslagit att testa att byta webbläsare, men vet inte om det kan hjälpa.

Är det någon här som har några idéer annars vad som kan påverka att man förbrukar den här mängden data?
 
Kan säkert spela in vilka sidor man besöker. Tänker att en del sidor har videos som spelas upp och annat som kan tänkas dra surf.
Jag surfar på safari men har bara haft 2GB surf och knappt gjort åt 1GB per månad, då slösurfar jag en hel del men mest samma sidor där det inte är massa rörliga bilder/videos.
 
Kan säkert spela in vilka sidor man besöker. Tänker att en del sidor har videos som spelas upp och annat som kan tänkas dra surf.
Jag surfar på safari men har bara haft 2GB surf och knappt gjort åt 1GB per månad, då slösurfar jag en hel del men mest samma sidor där det inte är massa rörliga bilder/videos.

Jag nämnde det också, bara många nyhetssajter t.ex. drar ju igång rörligt material så fort man öppnar en artikel. Personen säger sig dock inte titta särskilt mycket på videor och, framför allt, inte mer än tidigare (den senaste veckan kan det nog ha peakat lite i och för sig …).

Och det är ju samma för mig, men jag har aldrig någonsin förbrukat en sådan datamängd.
 
Jag nämnde det också, bara många nyhetssajter t.ex. drar ju igång rörligt material så fort man öppnar en artikel. Personen säger sig dock inte titta särskilt mycket på videor och, framför allt, inte mer än tidigare (den senaste veckan kan det nog ha peakat lite i och för sig …).

Och det är ju samma för mig, men jag har aldrig någonsin förbrukat en sådan datamängd.
Blev nyfiken själv på vad jag har för förbrukning, vet dock inte när dataanvändningen nollställs. Surfar en hel del på wifi och när jag inte har tillgång till wifi surfar jag oerhört lite.
 
Låter absolut som Safari fått för sig att konsumera mer surf än nödvändigt. Möjligtvis för att nåt extra lyckats installera sig.
Kolla genom att surfa nån dag med annan läsare.
 
Om det är klarlagt (Inställningar > Mobildata) att det är Safari som äter den ökade mobildatamängden så skulle jag börja med att kolla att inga flikar/sidor med strömmande media ligger kvar i bakgrunden, och stänga alla flikar efter varje användning. En omstart är säkert inte heller av ondo.
 
Först, tack för era svar!

Låter absolut som Safari fått för sig att konsumera mer surf än nödvändigt. Möjligtvis för att nåt extra lyckats installera sig.
Kolla genom att surfa nån dag med annan läsare.

Ja, och det känns ju jättemärkligt hur den kan dra så mycket på den typ av surfande som personen ägnar sig åt?

Personen har använt Chrome i dag och den tuggade i sig nästan 50 MB direkt. :crazy:

Har hen kollat så platstjänster är avstängt och att någon app inte spårar?

Stänger personen ner sidorna/apparna eller ligger dom kvar i bakgrunden?

Ja, det verkar inte vara det som drar.

Borde gå att se hos operatören var surfen gått åt någonstans, det gick förr iaf?

Har kollat i telefonens inställningar som visar vilka appar som drar mest, d.v.s. Safari i det här fallet.

Om det är klarlagt (Inställningar > Mobildata) att det är Safari som äter den ökade mobildatamängden så skulle jag börja med att kolla att inga flikar/sidor med strömmande media ligger kvar i bakgrunden, och stänga alla flikar efter varje användning. En omstart är säkert inte heller av ondo.

Inga flikar som ligger öppna. Ska prova omstart, allt känns värt att testa.
 
Och se till att ha datasparläget inställt på alla appar, så att de inte autospelar något. Annars kan enbart reklam och sånt börja dra massa data. Och se till så att inte apparna i fråga har rättighet att använda data i bakgrunden.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Så har även jag lyckats spräcka skärmen på min mobil. :( Jag har iPhone 7 i dag och vill byta upp mig. Allra helst till iPhone XS om...
2
Svar
25
· Visningar
2 132
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp