iPhoto - åtkomst till bilder

Butros

Trådstartare
I den iMac som jag köpte för några år sedan placerades importerade bilder i "iPhoto Library" och sedan i undermappar: år/månad/dag. Dessa bilder kommer jag åt direkt med olika uppladdningsverktyg etc.

I min nya iBook är det annorlunda. Jag kommer bara till iPhoto, men kommer inte vidare utifrån. Jag tvingas alltså först kopiera bilder i iPhoto till en annan mapp, för att hämta bilder därifrån. Går detta extraarbete att undvika?

Jag skulle vilja kunna komma åt bilder i iPhoto på precis samma sätt som jag kommer åt andra filer.

Sv: iPhoto - åtkomst till bilder

iBooken försvann för många år sedan.

och du kommer åt filerna i finder om du vill, bara att öppna iPhotomappen i finder.

Förlåt, jag skrev fel. Det är en MacBook Pro, som jag har köpt.

Det går inte att komma åt bilderna via finder, som det gör i min iMac. I min nya dator finns "iPhoto Library" precis som tidigare i mappen "Bilder", men det är inte en mapp, utan endast en möjlighet att öppna iPhoto.

Jag kan alltså bara se bilderna i iPhoto, inte gå direkt till en bildfil. Jag kunde heller inte ladda upp till pixbox, eftersom deras uppladdningsverktyg inte kom förbi "iPhoto-ikonen".

Genom att öppna iPhoto, kan jag se ett filnamn. Sedan kan jag söka på det i finder, kopiera mappen till en annan plats och därefter ladda upp kopiorna till pixbox. Originalfilerna är inte åtkomliga.

Tack! Vad skulle jag göra utan dig? ;)

Det fungerade dock endast i finder, inte via webbsidor.

åh bra att det löste sig :D

hurdå med websidor? (läste kanske inte allt)

hurdå med websidor? (läste kanske inte allt)

Om jag ska ladda upp bilder på pixbox, förstår inte uppladdningsverktyget att iPhoto innehåller bilder. Jag måste ha dem i en vanlig mapp (där jag inte behöver högerklicka), för att det ska fungera.

På min gamla iMac är detta inget problem. Där är det så att säga en obruten kedja av mappar fram till bilderna.

Om du går in i inställningar i iphoto, tror det finns en delat-mapp, kan du aktivera ditt pix där?

Har du inte en meny till vänster där du längst ner kan välja bilder - sen antingen iPhoto el Photobooth?
Då får du upp alla bilder uppdelade som i iPhoto, alltså per händelse eller kan visa allihopa.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka