IPOingångar, hur fan bär man sig åt för att hunden ska fatta..?

confetti

Trådstartare
...att det är RAKT den ska sitta?

Jag håller på att köra in ipoingångar med valpen nu, men hon kan ju lika gärna sätta sig snett, och när hon gör det säger jag bara nej, hon får ingen belöning och så backar jag några steg och kallar in igen, blir det bra, köttbulle och lekleklek.:bump:

Jag har kört med lite nostarget så själva grejen fattar hon ju, att hon ska komma in och sitta nära framför mig, men det där att inte rumpan ska peka åt vänster eller höger har hon noll koll på...

Hur har ni gjort?

Sv: IPOingångar, hur fan bär man sig åt för att hunden ska fatta..?

Jag vet inte vad du har för förbudsord men om det är "nej" ska du inte använda det när hon misslyckas. Säg ingenting och belöna eller beröm inte. När vi lärde in ingångarna och sättande på IPO-kursen så hade vi köttbullen i en knuten hand och hunden fick följa "köttbullehanden" från utsträckt läge och sedan ända in mot min kropp där jag förde den uppåt så att hunden satte sig rakt och väldigt nära. Där fick den jobba lite för att få tag på köttbullen genom att böka lite i handen och nagga i sig godiset. Om hon ska till att sätta sig snett backar du och gör om proceduren. Vet inte om min förklaring i går att förstå. Så krångligt att göra ord av bilder. :crazy:

Boll i munnen sätt hunden framför dig locka lungt på den när den kollar upp sitter rakt spotta bollen till hunden.

Sitter den snett lägg då på hunden en knuff med foten så den flyttar sig sitter den rakt spotta bóllen.

Det bästa med boll i munnen är att hunden söker kontakt uppåt samt att den ser sin belöning.

Precis så har jag gjort (inte så konstigt eftersom det är Piru som lärt mig) och det har funkat bra. Däremot kan hon inte backa helt rakt i den ställningen. (egen vinkling vi lagt till för aktivering.)

Problemet blir med ex boll eller näring i handen att det är svårt att lära dom att det ska vara ögonkontakt också med i momentet. Ska man promt köra näring så ha då den i munnen. En del lägger bollen under hakan för man vill inte ha hund slem från snöret i munnen ;)

Sen väljer man ju avståndet genom att locka dom första gångerna sitter dom får långt undan locka lite så belönar man rätt avstånd.

Så 3 grejer att tänka på

1: ögonkontakt
2: rakt
3: avstånd

Lät som logiska och bra ideér:)

Får nog vänta lite med det här isåfall, har testat spotta godis till henne men det var typ den mest oeffektiva belöningen jag någonsin gjort;
valp som sitter med kontakt, jag spottar köttbulle, köttbulle studsar på valpnos, paus, valp blinkar, ruskar på huvudet, snurrar runt, luktar i rumpan, vafan var det som hände?? snurrar runt, luktar på backen, till sluuuut hittar hon köttbullen.

Boll blir lite samma sak även om hon förstås hittar åt den enklare än en tinytajny meatball:p

valp som sitter med kontakt, jag spottar köttbulle, köttbulle studsar på valpnos, paus, valp blinkar, ruskar på huvudet, snurrar runt, luktar i rumpan, vafan var det som hände?? snurrar runt, luktar på backen, till sluuuut hittar hon köttbullen.

HAHAHAHA så hade min hund med reagerat, typ fått köttbullen i ögat eller något.

Jag har gjort som PIRU säger. Plus att jag lärde henne att springa mellan mina ben, för att få snabbheten på ingångarna. Jag varierade mellan att ha boll/leksak under hakan, samt att kasta iväg en boll mellan benen, bakåt alltså.

Bara en fråga varför ska du ha IPO ingång när du aldrig kommer få tävla IPO i Sverige. Om du nu inte planerat att tävla utomlands.

Varför inte? Ingång som ingång.
Många jaktfolk har likadan ingång, utan en tanke på IPO!

BSL var planen, och att åka utomlands för att tävla känns inte som någon omöjlighet för mig heller då jag redan varit på en del såna resor.

Hur som helst så är jag inte intresserad av skyddet som det ser ut nu, men man ska väl aldrig säga aldrig:grin:

Hade gärna haft IPOingångar på min dvärgpinscher som ska starta LK3 också, då jag tycker att det ser prydligare ut, men det känns som onödigt arbete på honom som dels inte behöver det, och dels är så inkörd på vanliga ingångar.

Varför inte? Ingång som ingång.
Många jaktfolk har likadan ingång, utan en tanke på IPO!

Jaktfolk de är de absolut slöaste dressörer som finns när det gäller hund :)
De nöjer sig med att hunden sitter framför snett är skitsamma. Bara hunden gör det den ska är dom nöjda skön inställning men dom är sällan några detaljdressörer.

Varför jag undrar varför ha IPO ingång är att det blir ett moment att få till och det är att endra hunden ska gå bakom ryggen sätta sig rakt i UP eller vika vänster och sätta sig i UP. Då finns det en sak till att få avdrag för vilket är ganska onödigt om det inte behövs.

Sen är ju givetvis en snygg IPO ingång en klass för sig.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 775
Senast: Nota
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 232
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 528
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har en jaktlabbe, och tränar målmedvetet mot tävling och siktar högt (bedömning enl. Brittiska systemet). Jag tränar regelbundet för...
Svar
7
· Visningar
2 250
Senast: Marje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka