Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Gnist : har du verkligen missat detta .......
Så där Gnist, inlägget var skrivet igår runt 21 -tiden.
var på sidan 3 tror jag..
Jag är inte speciellt insatt i Basset som ras.... nej det skall erkännas.
Men jag är tillräckligt insatt för att kunna se att 95% av rasens i dag förekommande individer inte klarar av att utföra det arbete som rasen en gång var tänkt till.
Dessutom förstår jag att majoriteten av uppfödarna själva inte är intresserade av att behålla dessa egenskaper då dessa inte prioriteras. Om dessa prioriterades så skulle rasen inte se ut som den gör idag.
Om dessa drivande egenskaper var prioriterade så skulle basset som ras vara betydligt lättare och mindre skinniga, rörligare och framför allt piggare. Dessutom skulle förmodligen antalet individer med bassethälta minska betydligt.
Att basset har hälsoproblem är ju inte någon hemlighet. Visst det finns många raser med hälsoproblem. Vissa rasklubbar jobbar mer för att bekämpa dessa än andra klubbar.
Mitt resonemang återkommer hela tiden till att bevara rasens ursprung. För att man skall kunna göra det så måste man sålla bort individer ur aveln som inte har de rastypiska egenskaperna. Tvärr (för vissa uppfödare) skulle det innebära att de riktigt stora vinnarna i utställningsammanhang skulle gå bort ur aveln.
Vad gäller hälsoproblemen... Om vi tar bassethältan som exempel.. Så skulle denna åkomma förmodligen kunna minskas betydlig om man avlade på mindre fysiskt extrema individer. Dessa individer kanske inte skulle anses som jätte "snygga" i utställningsringen... Men de skulle med all säkerhet fortfarande hålla sig till rasstandarden.
Nakenheten hos kinesiska nakenhundar beror på samma letalgen som ger tandlöshet så här räcker nog inga avelsprogram i världen.
PL
Varför har man då en ras med detta problem? Jadu, varför köper man en ras som lider av starka höftfel, en ras som lider av dövhet, en ras som lider av fukteksem, osv? Du köper hunden vars temperament och rasens personlighet, du köper inte nån sjukdom. Den får du lixom med på köpet
Nakenheten hos kinesiska nakenhundar beror på samma letalgen som ger tandlöshet så här räcker nog inga avelsprogram i världen.
PL
Sen blev JAG oseriös, alla mina VETERINÄRER oseriösa, synd om mina djur and so on.........![]()
Usch då![]()
Jag har nog också en väldigt oseriös veterinär då.
Jag får också recept på telefon om jag ringer dit.
Har t ex fått örondroppar, noskvalstermedicin, lugnande till häst osv.
Var skriver Peter att det är oetiskt att äga nakenhundar![]()
vad är det som är så oetiskt med dem?