Irländsk martingal

Sorbe

Trådstartare
Hur bra är de? Svårare att rida med? Tänkte eftersom de drar väl ihop tyglarna?

Sv: Irländsk martingal

Omöjligt att ta ledande tygeltag.. Är väl egt inte bra för annat än galopp? Jag föredrar vanlig martingal!

Centaur skrev:
Omöjligt att ta ledande tygeltag.. Är väl egt inte bra för annat än galopp? Jag föredrar vanlig martingal!

Hehe, nåt annat än för galopp måste det väl förhoppningsvis vara bra för... varenda Norrköping horse show ryttare hade den.....:D

Jaså? Jag tycker det är helkasst att rida med. Men så är ju inte jag hoppryttare heller. Men om nu alla plötsligt har det så är det säkert en modefluga.. :p

Jo, tänkte oxå på att man inte kan ta ett ledande tygeltag.

Bara undrade, för vet hästar som inte kan ha en vanlig martingal, tänkte att sån kanske funkar?! :crazy: .

Men hindrar en irländsk martingal verkligen från att hästen slår upp huvudet? Den har man väl bara för att tyglanra inte ska hamna på samma sida? ELler+

Fråga från en okunnig, hur ser en irländsk martingal ut?

Hittade detta

Section one – MARTINGALES. There are three types of martingale, although only two are actually schooling aids and one simply carries the name of martingale even though it has no effect on the horse's going whatsoever. The one in question is the "Irish martingale" – used in racing, it has no effect on head carriage, and it's only application is to prevent the reins from going over the horse's head if the rider should fall off. It consists of a short strip of leather with a ring at either end through which the reins go.

så enda anledningen att använda den är ifall man trillar av så att inte tyglarna ska komma över hästens huvud?

Ja, iaf enligt den hemsidan. Jag har blivit lärd att det är för att en häst som slänger mycket med huvet (och då kanske oftast galoppörer), inte ska få över båda tyglarna på samma sida av halsen. Den fungerar altså inte som en martingal.

Ja just de! Nu kommer jag ihåg att det var så det användes till! Jobbade i en hästaffär för snart 2 år sen och då satt vi å disskuterade de, hade totalt glömt! :rofl: .

Centaur skrev:
Jaså? Jag tycker det är helkasst att rida med. Men så är ju inte jag hoppryttare heller. Men om nu alla plötsligt har det så är det säkert en modefluga.. :p

Nä - fan - jag ber om ursäkt - jag är ute och snurrar! Pratar om den martingalen som har typ som en läder platta mellan ringarna, dvs en stor "haklapp" typ - det var DEN som alla j-vla ryttare helt plötsligt red omkring med?! ursäkta missen! :o

Mackan

Den martingalen du har sett är till för att hästen inte ska kunna bita tag i martingalen och fastna med tänderna i ngn av de tunna läderremmarna. Fungerar väldigt bra om din häst har en tendens till detta. Har faktiskt inte sett den så mkt i Sverige, här i England är den rätt vanlig.

C127BP1.jpg
AC_4_31.jpg

Bibmartingal har jag för mig den kallas även här i Sverige.

Just det, en sån var det.

värst vad de svenska elit hästarna måste börjat bita i sina martingaler runt sommaren 2005 då, eftersom varenda kotte hade dem helt plötsligt :D

Det borde ju bli svårar att ta ledande tygeltag med en sån också.. efetrsom den sitter ihop mellan tyglarna också..

Själva plattan trycker även mot halsen vid en förhållning och är som nån slagts extra broms...

Liknande trådar

Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 485
Senast: skiesabove
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 228
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
441
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Dalmatiner
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈