Irländsk Varghund!!

_Skifting_

Trådstartare
Nu vill jag veta ALLT om denna vackra och ståtliga hund...
Planer om att införskaffa en sådan snarast, men tvekar pga. papillonen... :confused:

Såå.. positiva/negativa egenskaper, lättlärda, livslängd, vanliga fel, tänka på, hur mycket mat, pälsvård, andvändningsområden, osv...:)

Även ni som inte har en kan svara...:idea: vad som helst som ni vet om dom liksom..

Ps. Vill veta om en fullvuxen skulle orka dra en pulka/skrinda Ds.

Sv: Irländsk Varghund!!

Jag kan i alla fall svara på en sak och det är att de nog lugnt kan dra en pulka/skrinda, men hur mycket kan jga inte svara på. När jag var liten åkte jag och packningen alltid efter vår Hovawart i en skrinda. Det gick hur bra som helst :D

/Jenny

Planer om att införskaffa en sådan snarast, men tvekar pga. papillonen... :confused:

Såå.. positiva/negativa egenskaper, lättlärda, livslängd, vanliga fel, tänka på, hur mycket mat, pälsvård, andvändningsområden, osv...:)

Även ni som inte har en kan svara...:idea: vad som helst som ni vet om dom liksom..

Jag har irländsk varghund som min absoluta favoritras och har slukat allt och alla som kan något om dem på fakta! Dessvärre mäter de negativa egenskaperna tyngre än de goda. Jag ska svara på det jag vet.

Rent historiskt användes den irländska varghunden för vargjakt på irland (det är en vinthund) och höll på att nå sitt slut när alla vargar var totalt utrotade från ön...och således blev rasen så gott som utrotad den också. Det var några som försökte rädda den och gjorde den till vad den är idag. En sällskapshund , dock med ganska mycket jaktlust för att inte tala om storleken. Det är världens största hundras. Varghunden har använts i krig förut också för att dra ner ryttare från deras hästar( spekuleras det om) , detta var dock en föregångare till rasen och rasen idag ska inte visa minsta aggressivitet mot nåfon eller något. Det är emnbart utseendet som ska vara skräckinjagande...om du vill ha en vakthund är en irländare det sista du ska skaffa! Det bör inte vara några problem att ha den brevid en papillon.

De negativa egenskaperna med en irländare är att de inte lever länge alls, 7 år gammal är snittet på en sådan stor hund och de ligger högt i pris på försäkringar . De har problem med magen/tarmarna (kan ha) och även precis som de flesta stora raser , höfter o armbågar. De är inte lättlärda nej..eller..det är ingen lydnadshund då de är precis som de flesta vinthundar väldigt självständiga och har inget genuint intresse för att samarbeta med sin förare, ska det vara så ska det vara å deras villkor. Men det GÅR ju, beroende på hur ambitiös man själv är.

Nu måste jag kila så jag skriver mer om jag kommer på ngt. Lycka till!

Har ni en papillon?? Våra vänner har grand danois och chihuahua och det har gått hur bra som helst, hundarna lämnas i skillda rum då de är ensamma. De valde den minst dominanta valpen för att minimera risken för misstag!

Har ni en papillon?? Våra vänner har grand danois och chihuahua och det har gått hur bra som helst, hundarna lämnas i skillda rum då de är ensamma. De valde den minst dominanta valpen för att minimera risken för misstag!

vad bra att man kanske kan vara säker på att det går.. fast klart hundar är ju hundar, stora som små.... jaa.. vi hade tänkt välja en som inte är så dominant, då det endast är gubben som har muskelstyrka att korrigera om den ör helt som den vill... Är ganska bra på att fostra hundar och träna dom, men förhoppningsvis blir inte trotsåldrarna lika markanta då, eller dom är alltid egensinniga??

vad bra att man kanske kan vara säker på att det går.. fast klart hundar är ju hundar, stora som små.... jaa.. vi hade tänkt välja en som inte är så dominant, då det endast är gubben som har muskelstyrka att korrigera om den ör helt som den vill... Är ganska bra på att fostra hundar och träna dom, men förhoppningsvis blir inte trotsåldrarna lika markanta då, eller dom är alltid egensinniga??

Ni kommer att köpa en hund som är ungefär noll procent aggressiv i kombination med hundra procent "I don't give a shit" attityd. Om man går in i hundägandeskap och är inställt på att korrigera hunden fysiskt (och eftersom du talar om muskelstyrka låter det som ganska tuff korrigering) ska man nog se över sin kunskap om hundar öht. Visst, självklart kan det behövas. Men jag tycker iaf att det är sista utvägen. Man kan vara jävligt bestämd med sin hund utan att bli arg.
En irländsk varghund är en snäll men envis jätte. Vill ni ha en hund med mer förighet får ni skaffa en annan hund helt enkelt.
Man kan självklart få lydnad på en hund som denna, men ni kommer inte komma långt med stryk. Den kommer bara vända ryggen åt er. Antingen i ännu större olust, eller ren trots (försvar).

Senast ändrad:

Ni kommer att köpa en hund som är ungefär noll procent aggressiv i kombination med hundra procent "I don't give a shit" attityd. Om man går in i hundägandeskap och är inställt på att korrigera hunden fysiskt (och eftersom du talar om muskelstyrka låter det som ganska tuff korrigering) ska man nog se över sin kunskap om hundar öht. Visst, självklart kan det behövas. Men jag tycker iaf att det är sista utvägen. Man kan vara jävligt bestämd med sin hund utan att bli arg.
En irländsk varghund är en snäll men envis jätte. Vill ni ha en hund med mer förighet får ni skaffa en annan hund helt enkelt.
Man kan självklart få lydnad på en hund som denna, men ni kommer inte komma långt med stryk. Den kommer bara vända ryggen åt er. Antingen i ännu större olust, eller ren trots (försvar).

Korrigera genom muskelstyrka, menades inte som att ge den stryk.. Skrev det på ett fel sätt... Det jag menade var att skulle vi brista lite i uppfostrandet, och det blir en hund som drar (vilket lika gärna kan hända, trots att de hundar jag haft gått fint efter mycket träning) och då orkar jag inte hålla... Det var DET jag menade med muskelstyrka... "pryla" den menade jag INTE!!! *klumpigt förklarat* det jag syftade på var att det är en stor och stark hund och får den för sig något så har jag inte mycket att säga till om... :angel: är ju lite skillnad med en papillon som kan dra hur mycket den vill (Inte för att det är accepterat för mig), men den drar inte omkull en eller liknande...

Förlåt för dumt förklande.. hoppas du förstår vad jag menade nu?? Skulle ALDRIG få för mig att SLÅ en hund, men ta tag i den vid befogade situationer ser jag som en korrigering om den tex gör ett EXTREMT fel och den blir en fara...

Åhhh vad avis jag blir. IV är UNDERBARA hundar. Min familj har under åren 91-2001 haft 3 olika "vargar". Alla hanar-. Alla underbara , lugna, goa & med sitt speciella vargsätt.

Om ni betämt er för varghund..bered er på en helt ny hundupplevelse..:D

Ni kommer ha 70kg paket av fisande, dregglande, tiggande, genuin kärlek.... :D:angel:

Varghundar är så lättlärda som dom väljer att vara... Det är vinthundar vi talar om. Ibland vill de vara med..ibland inte. Och när de inte vill vara med..ja då behövs det bra mkt övertalning för att de ska ändra sig.
Livslängden är som jag ser det själva nackdelen med IV.
Våran första Molle blev 7,5 men hade hjärtfel (upptäcktes i 3års åldern)
Våran andra Flanagan, blev 7 månader (förlamning i bakdelen)
Våran tredje Griffinh, blev 4,5år (Skelettcancer)
:(:cry:

De har rasbunden problematik såsom hjärtsjukdomar, Oestekondros (?stavning?), Höftdysplasi, Armbågsdysplasi, Cancer..

En varghund äter ca en liter mat per måltid.

Den varghund som ska ställas ut ska ryckas.. ganska tidskrävande & jobbigt.

Användningsområden: Underbar familjehund? Det finns folk som har tävlat ända till Lydnadsklass 3 med varghund men det är ingen ras att rekommendera om man har tävlingsambitioner :rofl:

Registrera dig som medlem på vinthund.net! Där finns det massor av vinthundsälskare med IV.

Mitt intryck av IV:n är att den är en knähund i jätteformat :D.

Men dom kan också gå till attack :eek:: http://www.youtube.com/watch?v=LtOTG3NZCpk

;)

Du kan också förvänta dig att ständigt ha en skinande ren vask och köksbänk som varghundsägare.

Senast ändrad:

Användningsområden: Underbar familjehund? Det finns folk som har tävlat ända till Lydnadsklass 3 med varghund men det är ingen ras att rekommendera om man har tävlingsambitioner :rofl:

Lite felformulerat skulle jag vilja säga. Det är ju vinthunden som ställer den frågan, dvs vad husse och matte har för användningsområden. ;)

Jag har funderat i många år på rasen men inte vågat skaffa någon. Det är bara att titta på försäkringsbolagens sjukdomsstatistik så ändrar man sig.. Har även funderat på Basset Hound, men samma sak där. Varför köpa sig problem!

Sjukaste raserna enligt Sveland a´la 4 ggr så hög premie:
Amerikansk Bulldogg, Basset Hound, Berner sennen, Bordeaux dogg, Boxer, Bullmastiff, Dobermann, Engelsk Bulldogg, Grand Danois, Grosser schw sennen, Irländsk varghund, Mastiff, Neopoletansk Mastiff, New foundland, Sharpei, Skotsk hjorthund.

Slänger in en bild med...
grifftoss.jpg

Jag har funderat i många år på rasen men inte vågat skaffa någon. Det är bara att titta på försäkringsbolagens sjukdomsstatistik så ändrar man sig.. Varför köpa sig problem!

kollade och det ser INTE bra ut!! helt rätt... Varför köpa sig problem??

Nää.. blir nog ingen sådan... inte i nuläget iaf... kke sen... tycker det är liiiite mycket problem... :(

Men men.. tack ALLIHOP för bra svar och tips...

Liknande trådar

Övr. Hund Är inte aktuellt just nu - får ju snart hem min efterlängtade valp :)! Men ifall framtiden bjuder möjligheten att ha två hundar, så...
Svar
7
· Visningar
3 863
Senast: Hund-Stina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka